Нови правила за хипермаркетите минаха на първо четене

Промени в Закона за защита на конкуренцията слагат край на антипазарните практики на търговските вериги

хипермаркетНа първо четене днес бяха приети промени в Закона за защита на конкуренцията, които подкрепят националните пазари, производството, доставката и дистрибуцията на стоки и услуги и ограничават търговските вериги. Целта на промените е и да се предотврати използването на нелоялни търговски практики.

Промененият закон въвежда понятието „значителна пазарна сила“. То се отнася за предприятие, което самостоятелно или съвместно с други се ползва от позиция, равностойна на господстваща, която му позволява да следва поведение до съществена степен независимо от доставчици, потребители и крайни потребители, тъй като неговите доставчици или купувачи са зависими от него. Очаква се по-късно да бъде изработена Методика, която да посочи критериите за определяне и оценка на пазарното положение на предприятията.

Предприятията със „значителна пазарна сила“ трябва направят промени в проектите на типови договори и/или общи условия, когато това е необходимо за привеждането им в съответствие с правилата на конкуренцията, да поддържат на интернет страницата си публикувани одобрените типови договори и/или общи условия и да ги прилагат в отношенията си с доставчици или купувачи.

Поправките целят връщане на пазарните принципи при договарянето и са отговор на антипазарните практики, прилагани досега от търговските вериги, обясни Корнелия Нинова, която е сред вносителите.

Тя цитира като монополен диктат членове от договори между хипермаркети и производителите, които забраняват на даден доставчик да работи с друг техен конкурентен. Нинова посочи още, че веригите налагат върху производителите и такси – такси за рожден ден, такси за промяна на името на фирмата, такси за реклама върху количките в обекта и много други.

Leave a Comment