Европейските одитори против парите за реклама на виното в трети страни

Европейската сметна палата изтъква в доклад, че въпреки похарчените суми напитките на ЕС са загубили част от пазарния си дял

вино, промоцияЕвропейската сметна палата (ЕСП) се обяви против прилагането на безвъзмездната финансова помощ за популяризиране на вината, произведени в ЕС. В публикувания днес доклад на одиторите се казва, че подобни самостоятелни инвестиции не са оправдани, тъй като съществува мярка за подпомагане на лозаро-винарския сектор във фонда за развитие на селските райони.

В доклада се казва, че често субсидиите са използвани по-скоро за затвърждаване на позицията на съществуващи пазари, отколкото за спечелване на нови или за възвръщане на стари пазари.

„Едновременното съществуване на сходни инвестиционни мерки по две различни схеми е източник на усложнения, които в някои държави членки са довели до забавяния в изпълнението или до прекомерно стеснен обхват на допустимите инвестиции“ заяви Ян Киншт, член на ЕСП, отговарящ за изготвянето на доклада.

„Освен това, ако наличието на финансово участие от ЕС насърчава някои предприятия да намалят пропорционално собствените си средства за мерки за популяризиране, помощта се превръща на практика в частично субсидиране на оперативните разходи на тези предприятия. Това не е ефикасно използване на обществени средства“.

Одитът е установил, че въпреки похарчените средства за популяризиране на европейското вино, то е загубило част от пазарния си дял в основни трети страни, както и че се е увеличил износът на вина от ЕС, които не са допустими за подпомагане.

Държавите членки са изразходвали 522 млн. евро от фондове на ЕС за мярката за популяризиране в периода 2009— 2013 г. По отношение на периода 2014—2018 г. се наблюдава съществено увеличение на средствата, разпределени на държавите членки за тази мярка (1,16 млрд. евро за ЕС-27). 

Като се имат предвид трудностите, пред които са изправени държавите членки при усвояване на бюджета за периода 2009—2013 г., съществува риск бюджетът за периода 2014—2018 г. да е прекалено завишен и така да изложи на риск прилагането на принципите на добро финансово управление, категорични са от ЕСП.

В началото на миналата година у нас стартира кампанията за популяризиране на българското вино в държави от Източна Азия и най-вече в Сингапур, Тайланд и Виетнам. Основен бенефициент по проекта е Регионална лозаро-винарска камара (РЛВК) „Тракия“.

 

Leave a Comment