Ето как ще се разпределят ежегодно около 1.5 млрд. лв. за директни плащания

МЗХ подготви нотификациите до Европейската комисия с параметрите на схемите

Министерството на земеделието и храните подготви до Европейската комисия нотификациите с параметри на схемите за директните плащания. Националният таван на директните плащания през 2015 г. е 721 251 000 евро, а през 2020 г. ще стигне 796 292 000 евро.

 

земяНай-общото разпределение е следното: зелените плащания са 30% от глобалната сума. Те се изплащат без значение дали стопанството е 20 декара или е 200 000 декара. За обвързаната подкрепа (за животновъди, производители на плодове и на зеленчуци) заедно с производството на протеинови култури са отделени 13+2%. Към младите фермери ще бъдат насочени 0.47% през 2015 г. и 0.58% от 2016 до 2020 г. (ЕС позволяваше подкрепата за младите фермери да е до 2%.) За преразпределителното плащане ще се насочат 7.07% от националния таван. Схемата за малките стопанства е не повече от 10% от националния таван. Останалите малко над 37% ще бъдат разпределени като пряката субсидия за площ.

Генералните политически решения са:

– България няма да прилага прехвърляне на средства между стълбовете.

– Схемата за единно плащане на площ ще се прилага в страната до 31 декември 2020 г.

– Ще се прилагат схема за преразпределително плащане, схема за дребни земеделски производители и схеми за обвързана подкрепа.

– Няма да се прилага  плащане за райони с природни ограничения в рамките на Първи стълб на ОСП.

– Схемата за млади фермери ще бъде финансирана с 0,47 % от общия финансов пакет за директни плащания през 2015 г. Този процент през следващите години от 2016 до 2020 г. включително, е определен на 0,58 %. 

Най-малкото стопанство с право на директни плащания е 0.5 ха.

Преразпределителни плащания

Стопанствата до 30 ха (300 дка) ще получат общо около 51 млн. евро допълнително през 2015 г., които представляват 7.07% от националния таван.

При големите стопанства ще има редукция. За сумите между 150 000 и 300 000 евро тя ще е 5%. Ако субсидията надхвърля 300 000 евро намалението ще е 100%.

Преди да се приложат намаленията, ще се приспадат свързаните със селскостопанска дейност заплати, които реално са изплатени, включително данъците и вноските за социално осигуряване, свързани с трудовата заетост.

В резултат на намалението на плащанията ще бъдат пренасочени към ПРСР средства в размер между 2,7 и 6,4 млн. евро за годините през периода 2015-2020 г. 

Схема за дребни земеделски стопани 

Страната ще прилага схема за дребни земеделски стопани. Субсидията ще се изчислява чрез използване на метода за единен размер на подпомагане на всички кандидати в размер до 1250 евро за всеки допустим земеделски стопанин. Предвижда се земеделските производители да могат да подават заявления за включване в схемата за дребни земеделски стопани до 15.10.2015 г. 

Задължението за поддържане на постоянно затревените площи ще се прилага на национално ниво. 

Екологично насочени площи

България ще прилага пълния списък от Екологично насочени площи, които са установени в Регламент (ЕС) № 1307/2013, с изключение на традиционни каменни стени, горски-земеделски системи и залесени територии.

Като екологично насочени площи ще се считат: Земя, оставена под угар; Тераси; Особености на ландшафта: живи плетове или ивици, обрасли с дървесна растителност, отделни дървета; дървета в редица; дървета в група; синори (полски граници); езерца; напоителни или отводнителни канали; Буферни ивици; Ивици хектари по краищата на гори; Площи с дървесни култури с кратък цикъл на ротация; Площи с междинни култури или зелена покривка; Площи и списък на азотфиксиращи култури.

Ще се прилагат коефициенти за преобразуване и тегловни коефициенти за екологично насочените площи, определени в регламента на ЕК.

Схеми за обвързана подкрепа

От 2015 до 2020 г. ще се прилага доброволно, обвързано с производството подпомагане  в размер на 13 % от тавана за директни плащания и допълнително 2 % за протеинови култури. Ще се прилагат следните схеми за обвързани с производството плащания: 

 Схема  за обвързано подпомагане за млечни крави

Схемата предвижда подпомагане  на земеделски стопани, които отглеждат 10 и повече млечни крави. Фермите следва да са категоризирани  по реда на чл. 2  от Наредба № 4 от 19 февруари 2008 г. за специфичните изисквания при производството, съхранението и транспортирането на сурово краве мляко и изискванията за търговия и пускане на пазара на мляко и млечни продукти.

 Схема  за обвързано подпомагане за месодайни крави и/или юници

Схемата предвижда подпомагане на земеделски стопани, които отглеждат 5 и повече крави, които са с направление за производство на месо и/или юници.

Схема за обвързано подпомагане за млечни крави, месодайни крави и биволици под селекционен контрол

Схемата се въвежда за първи път и предвижда подпомагане на земеделски стопани които отглеждат  10 и повече  млечни крави и/или месодайни крави и/или биволи. Подпомагане се отпуска за животни, които са под селекционен контрол – млечни крави, месодайни крави и/или биволици.

Схема  за обвързано подпомагане за овце-майки и кози-майки

Схемата предвижда подпомагане  на земеделски стопани, които отглеждат от 10 до 49 овце-майки и/или кози-майки.

Схема  за обвързано подпомагане за овце-майки и кози-майки под селекционен контрол

Схемата се въвежда за първи път и предвижда подпомагане  на земеделски стопани, които отглеждат  50 и повече овце-майки и/или кози-майки. Подпомагането се отпуска само за животните в стопанството, които са под селекционен контрол.

Схема  за обвързано подпомагане за биволи

Схемата се въвежда за първи път и  предвижда подпомагане на земеделски стопани, които отглеждат  10  и повече биволи.

Заявените животни трябва да са идентифицирани и регистрирани съгласно ветеринарното законодателство. Земеделските стопани  трябва да продължат  да отглеждат заявените по схемите за обвързано подпомагане животни  най-малко 80 дни от деня, следващ последния ден за подаване на заявленията за подпомагане.

Схема  за обвързано подпомагане за плодове

Схемата предвижда подпомагане на земеделски стопани с допустими площи от минимум 0.5 ха (заедно или по отделно) от следните видове: ябълки, круши, кайсии и зарзали, праскови и нектарини, сливи (Prunus domestica), череши, вишни, орехи, десертно грозде, ягоди, малини.

Схема   за обвързано подпомагане за зеленчуци

Схемата предвижда подпомагане на земеделски стопани с допустими площи от минимум 0.5 ха (заедно или по отделно) от следните зеленчуци, които са полско производство: домати, пипер, краставици,  корнишони, главесто зеле,  кромид лук-зрял, патладжан, моркови,  градински грах-зелено, градински фасул-зелено, чесън-зрял,  картофи, дини, пъпеши и  тикви.

Схема   за обвързано подпомагане за зеленчуци  (оранжерийно производство)

Подпомагане се отпуска на земеделски стопани с допустими площи от минимум 0.5 ха (заедно или по отделно) от следните зеленчуци (оранжерийно производство): домати, пипер и краставици.

Годишната ставка на допустим хектар по схемите за плодове, зеленчуци (полско производство) или зеленчуци (оранжерийно производство) се формира като се раздели годишният бюджет по съответната схема на общо допустимите по схемата за съответната година хектари. За целите на определяне на размера на подпомагането заявената и допустима площ се намалява съответно при недостигане от заявителя на минимален добив от съответните плодове или зеленчуци от заявените от него по схемата площи.

Схема  за обвързано подпомагане за протеинови култури

Схемата предвижда подпомагане на земеделски стопани с допустими площи от минимум 0.5 ха от следните протеинови култури: фасул-зърно, леща, нахут, грах-фуражен за зърно, фъстъци, соя, бакла, люцерна, еспарзета, фий, детелина, вигна, бурчак, лупина, звездан.

При всички схеми на площ заявените за подпомагане парцели трябва да са с минимален размер 0,1 хектара. 

Кой не е „активен фермер“

Към определения от регламента негативен списък с лица, на които няма да бъдат отпускани директни плащания, а именно физически или юридически лица, които експлоатират летища, железопътни услуги,  водни съоръжения, услуги в сферата на недвижимите имоти, спортни игрища и места за отдих, се добавят държавни и общински органи, както и учреждения – юридически лица, които обслужват дейността на държавен или общински орган и поделенията на тези учреждения в сраната.

Лицата, които са в негативния списък, могат да докажат, че са активни фермери, ако докажат,че

– годишният размер на директните плащания е най-малко 5% от общия размер на приходите на лицето;

– общият размер на постъпленията, получени от селскостопанска дейност през най-близката данъчна година, за която са налични такива доказателства, представлява най-малко една трета (1/3) от общия размер на постъпленията на лицето;

– лицето има Код на икономическа дейност, сочещ, че основната му дейност е упражняване на селскостопанска дейност.

В допълнение към негативния списък ще се прилага изключване от получаване на директни плащания, ако бъде установено, че

– приходите от селскостопанска дейност на кандидата са по-малко от 1/3 от общите му постъпления за годината;

– лицето не притежава регистрация, регламентирана от Закона за подпомагане на земеделските производители, при извършване на земеделска дейност;

– основната дейност на дадено лице съгласно неговия КИД не се състои в упражняване на селскостопанска дейност.

Посочените изисквания за „активен фермер” не се прилагат за земеделски производители, които за предходната година са получили директни плащания под 3000 евро.

Изискването за наличие на регистрация, регламентирана от Закона за подпомагане на земеделските производители, при извършване на земеделска дейност ще се прилага по отношение на всички кандидати за директни плащания.

 

1 Comment

  1. Мартин Иванов каза:

    Много малък процент отиват за малките фермери.За другите животни добре, но за козите изискването да се отглеждат между 10 и 40 животни е нереално. И къде са производтелите на дини например. Те не подлежат ли на подпомагане?

Leave a Comment