Мили Боже! Извънземни кацнаха на нива

Радиопиеса предизвиква истерия сред милиони американци, други са пред самоубийство

Вечерта на 30 октомври 1938 г. е ужасяваща за милиони американци, които се заслушват в радиопиесата „Война

Орсън Уелс

Орсън Уелс

на световете“. Брилянтните артисти, които играят като журналисти на мястото на събитието, развълнувано говорят за нападението на марсианците. Тази вечер остава в историята на САЩ като една от най-масовите заблуди, които за малко да предизвикат серия от самоубийства.

Орсън Уелс е едва 23-годишен, когато неговата компания „Меркюри тиатър” решава да адаптира научно-фантастичния роман на  Хърбърт Джордж Уелс „Война на световете“ за национално радио. Въпреки възрастта си, Уелс работи в радиото вече няколко години, като е познат най-вече като гласа на „Сянката“ в хитовата едноименна мистъри програма. „Война на световете“ не е планирана като радио измама и Уелс няма никаква представа за хаоса, който ще предизвика.

Шоуто започва в неделя, 30 октомври, 1938 г. в 20:00 ч. Един глас обявява: „Си Би Ес  и дъщерните ѝ станции представят Орсън Уелс и театър Меркюри  във „Война на световете „от Хърбърт Уелс“.

През 1938 г. неделя вечер е най-слушаното време през златната ера на радиото и милиони американци са включили радиостанциите си. Но повечето от тях слушат вентрилоквиста Едгар Берген и неговата кукла „Чарли Маккарти“ по Ен Би Си и превключват към Си Би Ес едва в 20:12 ч. след като комедията приключва. Дотогава, историята за марсианската инвазия е в напреднал стадий.

Уелс представя радио пиесата си с устно въведение, последвано от коментатор, който чете прогнозата за времето. След това, на пръв поглед изоставяйки сюжета, говорителят пренася слушателите в “ в хотела Парк Плаза в центъра на Ню Йорк, където ще се забавляват с музиката на Рамон Ракело и неговия оркестър.“ Угнетена танцова музика свири за известно време, а след това започва страхът. Един говорител прекъсва, за да докладва, че „Професор Фарел от обсерваторията Маунт Йенинг“ е доловил експлозии на планетата Марс. Тогава танцовата музиката започва отново, последвана от друго прекъсване, в които слушателите са уведомени, че голям метеорит се е разбил в поле на земеделски производител в Ню Джърси.

Скоро говорител е на мястото на катастрофата и описва, как марсианец излиза от голям метален цилиндър. „Мили Боже“, заявява той, „нещо се измъква от сянката като сива змия. Има и още едно, и още едно. Приличат ми на пипала … Мога да видя тялото на това нещо сега. То е голямо, голямо като мечка. Блести като мокра кожа. Но това лице, то … то … дами и господа, това е неописуемо. Трудно ми е дори да продължа да го гледам, толкова е ужасно. Очите са черни и блестят като змия. Устата е V-образна, нещо като слюнки капят от безустната му уста, която изглежда трепери и пулсира.“

Марсианците се качват на сухопътни военни машини и стрелят с оръжия по дребните хора събрали се около мястото на катастрофата. Те унищожават 7000 национални гвардейци и след като са нападнати от артилерия и бомбардировачи, марсианците освобождават отровен газ във въздуха. Скоро „марсиански цилиндри“ се приземяват в Чикаго и Сейнт Луис.

Радио пиесата е изключително реалистична, като Уелс използва висококачествени звукови ефекти, а актьорите се представят отлично с ужасените си коментатори, въвеждайки и други герои. Един говорител съобщава, че масова паника е избухнала в близост до местата на катастрофите, като хиляди хора отчаяно се опитват да избягат. В действителност в този момент това не е далеч от истината.

Може би около един милион радиослушатели повярват, че истинска марсианската инвазия е в ход. Паника избухва в цялата страна. В Ню Джърси ужасени цивилни задръстват магистралите, като искат да избягат от извънземните мародери. Хората молят полицията за газови маски, за да се спасят от токсичния газ и искат електрическите компании да изключите захранването, така че марсианците да не видят техните светлини. Една жена нахълтва в църква в Индианаполис, където се провежда вечерна служба и изкрещява „Ню Йорк е бил унищожен! Това е краят на света! Прибирайте се и се подгответе да умрете!“

Когато новини за реалната паника достига до студиото на Си Би Ес, Уелс се представя в ефир като самия себе си, за да напомни на слушателите, че това е просто измислица. Има слухове, че шоуто е предизвикало самоубийства, но те никога не са били потвърдени.

Федералната комисия по комуникациите разследва програмата, но не открива нарушени закони. Станциите се съгласяват да бъдат по-предпазливи в своите предавания в бъдеще. Орсън Уелс се опасява, че противоречията, генерирани от „Война на световете“, ще съсипят кариерата му. В действителност, публичността му помага да получи предложение за договор с холивудско студио и през 1941 г. Той режисира, пише, произвежда и участва в „Гражданинът Кейн“ –филм, който според мнозина е най-великият американски филм правен някога.

Leave a Comment