Букет от вина представиха над 50 изложители на DiVino 2014

Участници на изложението смятат, че следващите години може да се стигне до ожесточена конкуренция в сегмента на бутилките между 8 и 15 лева

Автор: Мартин Иванов

И през тази година DiVinoTaste 2014 в София се очерта като едно от водещите изложения за българските винопроизводители в страната, които сякаш напук на проблемите в родното земеделие стават все повече, и започват да предлагат още по-до бра и конкурентна не само за вътрешния пазар продукция. Мнозина изразиха задоволството си и от факта, че пространството на изложението също е увеличено и дава възможност за по-свободни контакти между изложители, клиенти и специалисти.

ДиВино

 

Първият ден повечето сомелиери се насочиха към дегустацията на бели вина, като преобладаваха традиционните Шардоне и Каберне Совиньон. На форума имаше освен това и чуждестранно присъствие. Човек можеше да чуе английска, френска и немска реч. Три германки споделиха че идват за пръв път, и че вината са им харесали.

Като цяло се забелязват няколко тенденции- увеличава се броя на производителите, които преминават от конвенционално към биологично производство; част от тях, особено от югозападните краища на страната предпочитат да залагат на родните марки познати и утвърдени бели, червени вина и розе; освен Мерло, Мавруд, Сира и Рубин повечето винопроизводители предложиха и купажи в различно съотношение на сортовете грозде; прави впечатление, че българските производители сякаш се усъвършенстват със всяка изминала година и започват да търсят нови предизвикателства по отношение на произвежданите от тях вина.

Вината на "Вила Юстина" очароваха посетителите

Вината на „Вила Юстина“ очароваха посетителите

При червените вина, които традиционно са по-тежки, се появяват и такива, които по лекота, аромат и вкус не отстъпват на белите. Това може би се дължи на факта, че при създаването им не са преминали през бъчви, а са отлежали само в специални ферментатори, или на комбинацията на различни сортове грозде. Дори един от производителите предложи уникално вино, което, както някога в Древна Гърция, е отлежало само в делви. Сред изложителите бе и пловдивската винарска изба „Вила Юстина” която предложи на посетителите освен бели и червени вина от колекцията „Четири сезона” и лимитирана серия Резерва 2010, която предстои да излезе на пазара.

Вино с история             

Сигурно всяко вино има своята история на създаване, предвид на това, че се произвежда в различни региони на страната. Един вид червено вино обаче предизвика вниманието на посетителите си с това, че специфичните му качества- приятен плодов вкус и деликатен аромат се дължат на това, че гроздето от което се прави, отглежда в лозови масиви, създадени върху почва, в която има отлагания на различни елементи вследствие на вулканичната дейност в района преди хилядолетия.

Производството на биовино набира скорост

Ако до преди няколко години да произвеждаш биовино беше не само трудно, но и екзотично, днес това се счита за престижно за всеки производител, още повече че все повече потребители, особено от страни като Великобритания, проявяват засилен интерес към екологично чистите вина. Предизвикателството да отглеждат биовино са приели и амбициозни производители от Първомай които споделиха, че въпреки трудностите през тази година заради дъждовете и това, че са могли да третират лозовите си масиви само със Син камък, са доволни, че са успели да сертифицират наведнъж близо 1 300 декара с лозя. Разбира се, биовиното тепърва ще излезе на пазара, но то вече намира пътя до реномирани изложения като Proweinв Дюселдорф и в Лондон.

Конкуренцията ражда качеството

ДиВино

Наличието на все повече производители на вино в различните ценови сегменти води до повишаване на качеството, а оттам и на конкуренцията. Някои от тях са категорични, че през следващата година може да се стигне до ожесточена конкуренция в ценовия сегмент от 8 до 15 лева, в резултат на което да изчезнат некачествените вина в този ценови клас. А място на пазара има за всички. Докато средните и дребни производители предпочитат да предлагат продукцията основно в специализираните магазини, ресторанти и хотели или да търсят възможности за директни контакти с потенциални партньори на подобни изложения, то големите производители с лозя между 4000 и 7000 декара имат утвърдено място не само на българския, но и на международните пазари. Не липсваха и току що прохождащи производители на вино, които тепърва предстои да изграждат дистрибуторска мрежа и търговски контакти.

„Необходими са повече подобни форуми”

„Необходими са повече подобни форуми, както и симпозиуми на специалистите от бранша”, това сподели не някой от родните винопроизводители, а възрастен германец, който не скри задоволството си от голямото разнообразие от производители, което вижда. Той призна, че през далечната 1969 година, когато посетил за пръв път страната ни, съвсем не е имало толкова много български вина. Те присъстват и на германския пазар, но липсва разнообразие. Там по думите му е трудно да се пробие заради високата конкуренция на местните производители, голяма част от които са дребни и средни, и имат зад гърба си дълголетни традиции и запазено място на пазара. Сега обаче германците пият повече френски, италиански и австрийски вина, както и по-екзотичните южноафрикански, докато техните отиват за необятния китайски пазар. Истината за просперитета на една икономика, част от която е и винопроизводството, според него е в дребните и средни предприятия. „Цялата ни индустрия от винопроизводство през машиностроене с изключение на няколко големи концерна се крепи именно на дребния и средния бизнес. Но ние сме технически много способни. Така е и в други области като производството на храни.”, заяви той с усмивка.

Изнасяме вино за Япония и Близкия Изток

ДиВино

Освен Германия, сред традиционните външни пазари за българското винопроизводство са Белгия и Холандия. За там изнася продукцията си един от големите производители от Поморийско. Друг производител от Сливен пък се похвали със значително увеличение на доставките за някои страни от Близкия Изток като Иран и Ирак, като не липсва и износ за Страната на изгряващото слънце и Швеция. Нашите производители все още запазват някои позиции и на руския пазар, който обаче в момента заради наложеното ембарго остава недостъпен. Специалистите и през тази година имаха възможност да посетят различни майсторски класове, презентации и премиери на книги.

 

 

 

Sent from Windows Mail

Leave a Comment