Законът за подпомагане на ЗП пред основен ремонт

Проектът, публикуван за обществено обсъждане, е съобразен с новата селскостопанска политика на ЕС

иновации в земеделиетоПред основен ремонт е Законът за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП). Проектът на Закона за изменение и допълнение на ЗПЗП е публикуван за обществено обсъждане в електронната страница на Министерството на земеделието и храните (МЗХ). (Виж проекта ТУК.) За коментари е посочена електронната поща: dppp@mzh.government.bg.

Мотиви за законовите промени

В мотивите за промените на сега действащия закон се посочва, че заради извършената реформа на Общата селскостопанска политика в ЕС се налага въвеждането на промени и прилагането на многопластовата структура на директните плащания в България за периода 2015-2020 г.

На 1 август 2014г. България официално уведоми Европейската комисия за основните национални решения, свързани с прилагането на схемите за директни плащания. В тази връзка трябва да се създадат основни правила за въвеждането на схемите, изискванията и конкретните национални решения за директните плащания, пише в мотивите.

Новият програмен периода за политиката за развитие на селските райони изисква да се включат разпоредби, регламентиращи реда за изготвяне, одобрение и прилагане на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020.

В съответствие с изискванията на законодателството на ЕС трябва да се уреди създаването на Система за съвети в земеделието, която включва както Националната служба за съвети в земеделието, така и другите лица, които предоставят съвети на земеделските стопани. Необходимо е създаване и поддържане в Министерството на
земеделието и храните на база данни за лицата, които предоставят такива съвети.

Трябва да се създаде общо правно основание министърът на земеделието и храните да издава наредби по прилагане на регламенти на Европейския съюз без да е нужно да се изменя закона.

С цел оптимизиране на процеса по привеждане на държавната помощ „Намалена акцизна ставка върху газьола, използван при първично селскостопанско производство чрез използване на система от ваучери за гориво” през период 2015 – 2020 г. в действие съгласно новото законодателство и пренотифицирането й за периода 2015-2020 г. е нужно да се прецизират нормите, така че да се подобрят процедурите и взаимодействието между страните в процеса, а също така да се избегнат злоупотребите при предоставянето на невярна информация, което би възпрепятствало целесъобразното ползване на помощта.

Цели на предложения вариант

Сред целите на изменението в ЗПЗП е посочено, че те ще доведат до по-справедливо и по-добро насочване на плащанията като се приложат определени инструменти на политиката като използване на Схемата за преразпределително плащане, въвеждане на прогресивно намаление на плащанията и използване на дефиницията за активен фермер.

Ще се използват възможността за национално финансиране по Схемите за преходна национална помощ и въвеждането на специално плащане за памук.

Друга цел е опростяване на изискванията и достигането на подпомагането до повече земеделски стопани, които имат нужда от него, чрез продължаване на прилагането на Схемата за единно плащане на площ (СЕПП) до 2020 г. и въвеждане на Схемата за дребни земеделски стопани.

Схемата за плащане за млади земеделски стопани, които започват своята селскостопанска дейност, ще подобрят възрастовия състав в сектора.

Ще се повиши приносът на земеделието в поддържането на екологичния баланс.

Ще се намали административната тежест и административните разходи при прилагане на схемите и мерките за подпомагане.

Ще се оптимизира процесът по привеждане на държавната помощ „Намалена акцизна ставка върху газьола, използван при първично селскостопанско производство чрез използване на система от ваучери за гориво” в действие.

Измененията и допълненията

В глава първа „Общи положения” се създава нов чл. 2д, който установява начина на определяне на Управляващия орган на ПРСР за периода 2014-2020. Създават се и други текстове, свързани с прилагането на Програма за развитие на селските райони за същия период. В глава първа чл.9б дава правно основание на министъра на земеделието и храните да издава наредби по прилагане на регламентите на ЕС в областта на ОСП. В чл.10 е уредено създаването на Система за съвети в земеделието и са изменени функциите на НССЗ. В глава втора се създават специални разпоредби, която отразяват съдебната практика във връзка с делегирането на правомощия и публикуването на данни за бенефициенти. Към функциите на Управителния съвет (УС) на ДФЗ, в чл. 19 се добавя нова алинея 4, която указва, че решенията на УС на ДФЗ трябва се публикуват на страницата на ДФЗ и МЗХ в съответствие с правилата на законодателството на ЕС за прозрачност. В глава трета в чл. 33, ал. 3, се добавя нова т. 3, която дава възможност в Системата за идентификация на земеделски парцели (СИЗП) да се включат други цифрови географски и атрибутивни данни, от значение за администрирането на различните схеми и мерки за подпомагане, вкл. специализиран слой „Площи в добро земеделско състояние“. Наименованието на глава четвърта се променя и от „Схемата за единно плащане на площ” става „ Прилагане на схемите за директни плащания”.Създават се нови членове 38а, 38б, 38в, 43а и 47а. В чл.38а изчерпателно са изброени всички схеми за директни плащания, приложими в България за периода 2015-2020г., упомената е възможността за прилагане схемата за преходна национална помощ, посочено също така приложимото
европейско законодателство за директно подпомаганене, а в ал.4 и се дава правното основание на министъра на земеделието и храните да издаде наредба, с която да определи специфичните условия за прилагане на схемите за директни плащания. В чл.38б са заложени изискванията, които трябва да покриват физическите и юридически лице, за да отговарят на определението за активен фермер, допълването на негативния списък от чл.9 на Регламент 1307/2013 е израз на национално решение, което България нотифицира до ЕК на 1 август 2014г,. Член 38в определя минималните изисквания за получаване на подпомагане по всички схеми за директни плащания.. Измененията в чл. 43 са свързани с приетото национално решение за прилагане на намаления на плащанията, които се отпускат на земеделски стопани по Схемата за единно плащане на площ В чл. 43а е предвидена възможност земеделските стопани, които имат право на плащане по Схемата за единно плащане на площ, да получават подпомагане и по схемата за преразпределително плащане.Чл. 45 дава правната рамка за прилагане на схемата за млади земеделски стопани. Промяната на текстовете в чл. 46 се дължи на нотифицираното до ЕК национално решение на България да прилага Схемите за обвързано с производството
подпомагане. Чл. 47а установява прилагането на напълно нова за България схема – специалното плащане за културата памук. В чл.47в и чл.47е е направена промяна, която обезпечава достоверността на предоставената информация. В чл.47ж е предвидено сроковете свързани с предоставянето на ваучери, да се определят със заповед на министъра на земеделието и храните.

Leave a Comment