Рекламно лице – министър Найденов. Бюджет – неизвестен

Няма как Мирослав Найденов да не знае каква държавна и изключително мощна пиар кампания прави на западните търговски вериги, обявявайки не веднъж и два пъти за споразумението с тях да поддържат ниски цени на основните храни. През лятото беше „първата рекламна вълна“, а в края на октомври той подготви и по-голямата – коледната. По една от националните телевизии вчера министър Найденов отново напомни в предаване с висок зрителски рейтинг за

истински евтината Коледа„,

с което директно насочи потребителските портфейли към Кауфланд, Метро и Лидл.

И това се случи в първите дни на най-търговския месец – декември. И това се случи в неделя вечерта, когато повечето българи са пред телевизорите. И това се случи в кризата с падащи обороти. И това беше факт. И никой не попита министърът по каква тарифа работи.

Представете си, че сте собственик на български супермаркет. Вие също чакате коледното пазаруване и сте се подготвил за него. Договорил сте по-висока отстъпка с доставчиците, обмислил сте промоциите, които ще направите, искате повече народ в магазина. Абсолютно конкурентен сте с цените. Дори сте готов да платите в няколко местни медии, за да научат повече хора колко изгодно се пазарува при вас, но … парите не стигат и затова се въздържате. И в разгара на подготовката за вашата Коледа, излиза по националната телевизия не Любо Нейков в рекламата за „Народни“, а

самият министър.

В този час поне 500 000 българи гледат предаването. И същият този министър казва /и загрижен, и удовлетворен/ „договорих с големите търговски вериги ниски цени. Купете си „Труд“ или „24 часа“ и вижте какви са те.“

Добре, да приемем, че министърът е влязъл, без да се усети, в ролята на Тотю Младенов и иска да е социално полезен. Да помогне на възрастните кибритопродавачи – пенсионерите и безработните. И затова им подсказва къде да пазаруват. Само че тук се появява един факт, който прави тази версия на пух и прах. И той е публично оповестяван от статистиката на Държавната комисия по стокови борси и тържища и дори от самото агроминистерство. А именно: цените на повечето от основните храни са по-ниски в малките квартални магазини.

Не е ясно как се случи това, но от лятото насам малките магазини продават сирената и кашкавалите, на по-ниски цени отколкото са предложенията в хипермаркетите. В близката бакалия можеш да намериш сирене от краве мляко за 5.50-5.80 лева за килограм. Яйцата там струват по 29-30 ст., докато в търговските вериги са 31-33. Пилетата в малките обекти също са по-евтини. Олиото също. И в това може да се открие логика. Доставчиците плащат огромни входни такси, налагани от западните търговски вериги, докато в малките магазини не им искат входен билет.

И така … , ако се върнем на рекламната кампания на министър Найденов, ни се ще да попитаме

каква е цената.

Рекламните експерти отдавна са установили, че т.нар. „скрита реклама„, която не е в рекламните паузи на телевизиите и радиата, не е във вестникарски карета и не е под надпис „платено“, възпроизвежда най-силен ефект. Не знаем имат ли наблюдения за резултатите, когато министър постави на разположение лицето и авторитета си в полза на частни компании. Може би ефектът е взривяващ! Некрасивото е, че в случая напътствията на Найденов ще се капитализират от небългарски търговци. А българските – средната класа, „гръбнакът на икономиката“ –  ще имат привилегията да спечелят, ако могат, въпреки че държавата е против тях.

Leave a Comment