Какви инвестиции в стопанството финансира Мярка 4.1

агроекологияПодмярка 4.1Инвестиции в земеделски стопанства“ от Програмата раз развитие на селските райони ще бъде отворена в началото на април, а срокът за прием на проекти ще е около два месеца. Дали ще подадете документите пръв или последен няма да е от значение за крайната оценка – поредността не е фактор, обясни днес зам.-министър Васил Грудев.

Днес Комитетът за наблюдение одобри критериите на подмярка 4.1.

Преди близо месец земеделското министерство публикува и проект на Наредба за прилагане на 4.1.

От АгроПловдив решихме, че до момента е имало доста публикации относно проектите, които ще се ползват с приоритет. А също и за необходимият стандартен производствен обем (СПО) на стопанството, който не трябва да е по-малък от  8000 евро (Виж какъв е СПО на твоята ферма от таблицата тук). Известно е, че минимум 50% от разходите се поемат от  бюджета по подмярката в ПРСР, както максималните суми, за които се кандидатства.

Установихме обаче, че има по-слабо осведоменост по това кои инвестиции ще са допустими за финансиране от тази дългоочаквана мярка. Затова публикуваме частта от проектонаредбата която касае тези въпроси.

Из НАРЕДБА … ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ПОДМЯРКА „ИНВЕСТИЦИИ В ЗЕМЕДЕЛСКИ СТОПАНСТВА“ ОТ ПРОГРАМАТА ЗА РАЗВИТИЕ НА СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ ЗА ПЕРИОДА 2014 – 2020 Г. (проект)

Допустими разходи

Чл. 31. (1) Допустими за финансова помощ са следните разходи в рамките на земеделското стопанство:

  1. строителство или обновяване на сгради и друга недвижима собственост, използвана за земеделското производство, включително такава, използвана за опазване компонентите на околната среда, с изключение на административни сгради;
  2. закупуване, включително чрез финансов лизинг, и/или инсталиране на нови машини, съоръжения и оборудване, необходими за подобряване на земеделския производствен процес, включително за опазване компонентите на околната среда, получаване на топлинна и/или електроенергия, необходими за земеделските дейности на стопанството и подобряване на енергийната ефективност, съхранение и подготовка за продажба на земеделска продукция;
  3. създаване и/или презасаждане на трайни насаждения, включително трайни насаждения от десертни лозя, медоносни дървесни видове за производство на мед, други бързорастящи храсти и дървесни видове, използвани за производство на биоенергия;
  4. инвестиции, включително закупувани чрез финансов лизинг, за достигане съответствие с нововъведените стандарти на Общността съгласно приложение № 8;
  5. закупуване, включително чрез финансов лизинг, за пчеларство: съоръжения, прикачен инвентар и съответно оборудване необходимо за производството на мед и други пчелни продукти, както и за развъждането на пчели-майки. ;
  6. 6. инвестиции за постигане на съответствие със съществуващи стандарти на Общността – за млади земеделски производители, получаващи подкрепа по мярка 6.1.
  7. закупуване на земя, необходима за изпълнение на проекта във връзка с изграждане и/или модернизиране на сгради, помещения и други недвижими материални активи, предназначени за земеделските производствени дейности и/или за създаване и/или презасаждане на трайни насаждения;
  8. 8. закупуване на сгради, помещения и друга недвижима собственост необходими за изпълнение на проекта, предназначени за земеделските производствени дейности на територията на селски район съгласно Приложение №4;
  9. 9. закупуване, включително чрез финансов лизинг, на специализирани земеделски транспортни средства, като например: камиони, цистерни за събиране на мляко, хладилни превозни средства за транспортиране на продукция, превозни средства за транспортиране на живи животни и птици;
  10. инвестиции за достигане на съответствие с международно признати стандарти свързани със- въвеждане на системи за управление на качеството в земеделските стопанства, въвеждане на добри производствени практики, подготовка за сертификация;
  11. 11. закупуване, включително чрез финансов лизинг на софтуер;
  12. разходи за ноу-хау, придобиване на патенти права и лицензи, разходи за регистрация на търговски марки и процеси необходими за изготвяне и изпълнение на проекта;
  13. 13. разходи, свързани с проекта, в т.ч. разходи за предпроектни проучвания, такси, хонорари за архитекти, инженери и консултанти, , консултации за екологична и икономическа устойчивост на проекти, проучвания за техническа осъществимост на проекта, извършени както в процеса на подготовка на проекта преди подаване на заявлението за подпомагане и по време на неговото изпълнение, които не могат да надхвърлят 12 % от общия размер на допустимите разходи по проект включени в т.1-12.

(2) Допустимите разходи за изработка на бизнес план като част от разходите по ал. 1 не могат да превишават:

  1. 1 % от допустимите разходи в случай на проекти с инвестиции само за машини и оборудване за обработка на почвата и за прибиране на реколтата, включително трактори и комбайни.
  2. 5 % от допустимите разходи (по ал. 1 от т. 1 до 12 вкл.) в случай на проекти с включени инвестиции за създаване на трайни насаждения и/или строително – монтажни дейности и/или оборудване, но не повече от левовата равностойност на 35 000 евро;
  3. левовата равностойност на 35 000 евро и до 1 % от горницата над левовата равностойност на 1 500 000 евро от допустимите разходи (по ал. 1 от т. 1 до 12 вкл.) в случай на проекти над левовата равностойност на 1 500 000 евро.
  4. разходи за консултации по икономическа устойчивост на проекта са допустими, в случай, че не са заявени за финансиране разходи по т.1, 2 или 3.

(3)  Разходите за закупуване на земя, сгради и друга недвижима собственост по ал.1, т.7 и т.8, не могат да надхвърлят 10 % от общия размер на допустимите инвестиционни разходи.

(4) Разходите по ал. 1, т. 13 са допустими за финансова помощ, ако са извършени не по-рано от 1 януари 2014 г. независимо дали всички свързани с тях плащания за направени или не.

(5) Дейностите и разходите по проекта, с изключение на разходите по ал. 1, т.13, са допустими за финансова помощ, ако са извършени след подаване на заявлението за подпомагане, независимо дали свързаните с тях плащания са направени след това.

(6) За кандидат, получаващ подкрепа по подмярка 6.1 от ПРСР и в случай че достигането на съответния стандарт е включено в одобрения му бизнесплан по тази мярка, срокът е до 24 месеца от датата на създаване на стопанството му, но не по-късно от датата на подаване на заявката за окончателно плащане по реда на тази наредба.

(7) Допустимите разходи за закупуването на земя, сгради и друга недвижима собственост се определят на база данъчната им оценка валидна към датата на подаване на заявлението за подпомагане в зависимост от това коя от двете оценки е с по-ниска стойност.

(8) Допустимите разходи за закупуването на земя, сгради и друга недвижима собственост не могат да надхвърлят 10 % от разликата между допустимите разходи по проекта, предварително намалени с разходите за закупуване на земя, сгради и друга недвижима собственост и разходите, свързани с проекта по ал. 1, т. 13.

(9) Закупуването чрез финансов лизинг на активите е допустимо, при условие че ползвателят на помощта стане собственик на съответния актив не по-късно от датата на подаване на заявката за междинно или окончателно плащане за същия актив.

(10) РА задължително извършва оценка на основателността на предложените за финансиране разходи по ал. 1. При спазване на реда и изискванията, посочени в настоящия член оценката се извършва чрез съпоставяне на предложените разходи с определените от РА референтни разходи за допустими за финансиране активи и услуги и/или сравняване на различни оферти.

(11) Списък с активите и услугите, за които са определени референтни разходи, се публикува на електронната страница на РА.

(12) За всеки заявен за финансиране разход по ал. 1, който към датата на подаване на заявлението за подпомагане е включен в списъка по ал. 11, кандидатът представя една независима оферта в оригинал, която съдържа наименованието на оферента, срока на валидност на офертата, датата на издаване на офертата, подпис и печат на оферента, подробна техническа спецификация на активите/услугите, цена с описан Данък добавена стойност /ДДС/. В  случай, че активите/услугите са включени в списъка по ал. 11 РА извършва съпоставка между размера на определения референтен разход и този, предложен за финансиране от кандидата, като одобрява за финансиране разхода до по-ниския му размер.

(13) За всеки заявен за финансиране разход по ал. 1, който към датата на подаване на заявлението за подпомагане не е включен в списъка по ал. 11, кандидатът представя най-малко три съпоставими независими оферти в оригинал, които съдържат наименование на оферента, срока на валидност на офертата, датата на издаване на офертата, подпис и печат на оферента, подробна техническа спецификация на активите/услугите, цена с описан Данък добавена стойност /ДДС/. Кандидатът представя и решение за избор на доставчика/изпълнителя, запитване за оферта по образец съгласно Приложение № 9, а когато не е избрал най-ниската оферта – писмена обосновка за мотивите, обусловили избора му. В тези случаи РА извършва съпоставка между размера на разхода, посочен във всяка от представените оферти, като одобрява за финансиране разхода до най-ниския му размер, освен ако кандидатът е представил мотивирана и удовлетворяваща РА обосновка за направения избор.

(14) В случаите по ал. 12 и 13 оферентите, когато са местни лица, следва да са вписани в Търговския регистър към Агенцията по вписванията, а оферентите – чуждестранни лица, следва да представят документ за правосубектност съгласно националното им законодателство. Оферентите на строително-монтажни работи, местни и чуждестранни лица, трябва да бъдат вписани в Централен професионален регистър на строителя съгласно Закона за камарата на строителите (ЗКС) и да могат да извършват строежи и/или отделни видове строителни и монтажни работи от съответната категория съгласно изискванията на чл. 3, ал. 2 от ЗКС. Оферентите на посадъчен материал трябва да имат издадено разрешително за производство и заготовка на посевен и посадъчен материал и/или удостоверение за регистрация като търговец на посевен и посадъчен материал в случаите, предвидени в Закона за посевния и посадъчния материал. Оферентите за създаване на трайни насаждения за дървесни видове за производство на биоенергия трябва да са регистрирани в публичните регистри съгласно Наредба № 1 от 2008 г. за реда и критериите за регистрация за упражняване на частна лесовъдска практика и за извършване на дейности в горския фонд (ДВ, бр. 8 от 2009 г.). Изискването за вписване в Търговския регистър към Агенцията по вписванията не се отнася за Национална служба за свети в земеделието (НССЗ)

(15) В случаите, когато за заявения за финансиране разход кандидатът е представил съпоставими оферти, независимо че разходът е включен в списъка по ал. 11, РА извършва съпоставка между размера на разхода, посочен във всяка от представените оферти и размера на определения референтен разход, като одобрява за финансиране разхода до най-ниския му размер. Когато кандидатът е представил удовлетворяваща РА обосновка за направения избор, съпоставката се извършва между размера на определения референтен разход и размера на предложения за финансиране разход, като РА одобрява за финансиране разхода до по-ниския му размер.

(16) Изискванията по ал. 10-15 не се прилагат по отношение на заявени за финансиране разходи за закупуване на земя, сгради и друга недвижима собственост, при придобиване на ноу-хау, патентни права и лицензии.

(17) За разходите по ал.1, т.13, извършени преди датата на подаване на заявлението за подпомагане, кандидатите, които се явяват възложители по чл. 7 и чл. 14а, ал. 3 и 4 ЗОП, при подаване на заявлението за подпомагане представят заверено от възложителя копие на всички документи от проведената съгласно изискванията на ЗОП процедура за избор на изпълнител/и.

(18) В случаите на кандидати, които са възложители по чл. 7 и чл. 14а, ал. 3 и 4 ЗОП, обосноваността на разхода може да се преценява чрез съпоставяне с определени референтни разходи.

(19)  За разходите за производство на пчелни-майки по ал. 1, т. 5, кандидатът представя удостоверение, съгласно чл.24, ал.4 от Наредба № 47 от 11 ноември 2003 г. за производство и предлагане на пазара на елитни и племенни пчелни майки и отводки (рояци) и реда за водене на регистър.

Чл. 32. (1) Недопустими за финансова помощ са разходи за:

  1. закупуване и/или инсталиране на оборудване, машини и съоръжения втора употреба;
  2. закупуване на лизинг на недвижима собственост;
  3. за данък добавена стойност (ДДС), с изключение на невъзстановим ДДС, когато е поет действително и окончателно от кандидати, различни от лицата, освободени от данък съгласно чл. 3, ал. 5 от Закона за данък върху добавената стойност;
  4. оперативни разходи, включително разходи за поддръжка, наеми, застраховка, както и разходи, свързани с договор за лизинг и печалба за лизингодателя;
  5. банкови такси, разходи за гаранции, изплащане и рефинансиране на лихви;
  6. принос в натура;
  7. изследвания за разработване на нови продукти, процеси и технологии;
  8. търговия на дребно;
  9. закупуване на права за производство на земеделска продукция;
  10. закупуване на животни, едногодишни растения и тяхното засаждане;
  11. закупуване, включително чрез финансов лизинг, на нови машини и оборудване, включително компютърен софтуер, над пазарната им стойност;
  12. сертификация по НАССР (Анализ на опасностите и контрол на критичните точки) и по други международно признати стандарти;
  13. инвестиции, които представляват обикновена подмяна;
  14. плащания в брой;

16.инвестиции, за които е установена функционална несамостоятелност и/или изкуствено създадени условия за получаване на помощта с цел осъществяване на предимство в противоречие с целите на мярката;

  1. инвестиции в частта им, която надвишава определените референтни разходи.

Пълният текст на проектонаредбата можете да прочетете ТУК

 

 

 

Leave a Comment