Яйцата при производител 16 ст., в магазина – 33

Не се очаква да поскъпнат преди Великден, увериха от „Андип 92“
яйца и кокошка-носачка

По пътя от кокошката до касата в хипермаркета, яйцата стават два пъти по-скъпи

Яйцата при птицевъдите струват около 14 стотинки, а в търговската мрежа са средно 30. Това е обобщението след разговор с птицевъд и поглед върху цените в два хипермаркета. В единия стоката „L“ размер струваше 33 и 35 стотинки за брой, с производители „Зора“ и „Мизия“. „XL“ на „Мизия“ се предлагаха за 37.  Яйцата „М“ бяха 24 ст., а „S“ – 20 стотинки. В другата верига „L“ на „Дончево“ се котираха на 28 ст., „М“ на 24.

Справка на Държавната комисия по стокови борси и тържища показва, че едровата им цена е около 22 стотинки. Така по веригата производител-дистрибутор-търговец, стоката удвоява цената си.

Преди Великден яйцата няма да поскъпнат, сигурен е Андрей Павлов, собственик на „Андип 92“ – една от първите фирми в птицевъдството. В момента дори има свръхпроизводство и браншът търси възможности за износ.

„Продаваме яйцата средно с 3 стотинки под себестойност“, сочат сметките на Павлов.

Тези с размер „L“ се купуват от завода за 16 ст. с ДДС, „М“ са 14-15, а „S“ излизат дори 9 стотинки.

„В страната има около 3 милиона носачки и при слабите възможности за експорт, те стават твърде много за вътрешния пазар“, преценява производителят. Миналата година преди Великден, когато министър Мирослав Найденов лично  се зае да „спасява“ потребителите от високата цена на чупливата стока, е имало дефицит на кокошки. Били са малко на 2 милиона в страната. „Проблемът всъщност беше европейски и пазарът реагираше по най-естествения начин – цените растяха“, припомни си истерията отпреди години производителят.

Тази година птицевъдите са на другия полюс – прекалено много носачки, падащи цени. В Западна Европа Великден отмина и в момента складовете са празни. Причината обаче не е в това, че няма нова стока, а в предпазливостта на търговците. Те не купуват, защото цените се топят всеки ден. „Никой не иска да е на загуба и ударът се поема от птицекомбинатите. Тяхната стока се увеличава, базите преливат, а продажбите обратно – падат“, описа истеричната ситуация собственикът на „Андип“.

Наскоро от Пловдивска стокова борса посочиха, че яйцата попадат в групата стоки, при които е отчетено сериозно поевтиняване. В краят на този март спрямо края на март 2012 г. минусът пред стоката е 34 на сто. яйцата са и „лидер“ в поевтиняването на годишна база.

Leave a Comment