Номер 2 сме в света по експорт на патешко, консервирани череши и слънчоглед

Износът на пшеница и слънчоглед драстично е намалял през 2014 – с 27 и 33 процента

България продължава да е на първо място в света по износ на зърна, сплескани или на люспи, различни от овесени. Въпреки, че сме №1 при тази стока, обемът на износа е едва за 36 495 000 долара. Това сочат неокончателните данни за 2014 г. на Световната търговска организация, публикувани в анализите на Българската стопанска камара. Страната ни е загубила първото място при износа на слънчогледови семена и при този продукт сме на втора позиция.

Сред аграрните стоки с най-голям във финансово отношение оборот е експортът на слънчоглед. За миналата година той е за 496 455 000 долара, а спрямо 2013 г. износът е с около четвърт милиард долара по-малък.

На второ място в света сме по износ на патешко и гъше месо, временно консервирани череши, слънчогледови семена и брашна от маслодайни семена.  България е на второ място още по експорт на семена на кориандър.

През 2013 г. експортът на патешко и гъше месо е бил за 91 306 000 долара, докато през 2014 той спада на 28 787 000 долара. Износът на временно консервираните череши е бил за 19 483 000 преди две години, а пред миналата е спаднал с около 1 милион долара до 18 467 000. С около 9 млн. $ се е увеличил износа на семена от кориандър.

таблица за износа ни през 2014 г.

Като цяло малък, но все пак спад от 1 % връща България отново на 65-то място в света по износ на стоки за 2014 г., с 2 места по-надолу спрямо 2013 г. Българският износ, измерен в щатски долари, е 29.314 млн. щ. д.

Сред водещите експортни борсови стоки голям спад на цената бележат слънчогледово семе – 10,1%, слънчогледово олио – 34,1%, рапица – 17,8%.

Както и в предишни години, водещите експортни групи стоки на България са горива и мед, следвани от електрически и електронни изделия и машини, житни растения.

Интересно е да се отбележи силният спад при износа на зърно за 2014 г. – 22%, дължащ се основно на спад в износа на пшеница с 27% и на царевица с 23%. Има спад и на изнесените количества, и на международните цени.

Наблюдава се спад от 21% за 2014 г. в износа на маслодайни семена. Това се дължи преди всичко на намаляване на износа на слънчоглед с 33% за 2014 г. Причината е в спада на цената на слънчогледови семена от 631 щ.д./тон за 2013 г. на 567 щ.д./тон за 2014 г., но и на спад в количеството с 1/4.

Сравнително бедната на природни ресурси България регистрира средногодишен ръст от 42% в износа на руди, шлаки и пепели за периода 2010-2014 г. Добре се представят велосипеди, мебели.

Спад имаме при износа на тютюн с 6% за 2014 г. при ръст на световния внос от 3%.

По отношение мястото ни в света, на най-предни позиции вече са следните групи стоки: олово и изделия от олово, където заемаме 13 място сред износителите (с 1 място напред от 2013); маслодайни семена – 16-то място; с две по-надолу в сравнение с 2013 г. са житните растения – 17-то място.

Водещи пазари за пшеницата са Испания 18.6%, Либия 16.6%, Румъния, Италия, Гърция, Сирия и Тунис. Значително се увеличава износът на пшеница към Тунис. Най-добри цени, обаче, постигаме във Филипините, Ливан и Египет – средно около 220 – 265 щ. д./тон.

При износа на зърна, сплескани или на люспи, различни от овесени, водещ пазар е Румъния и формира близо 60% от износа на България в тази секторна група продукти. Най-голяма част от износа ни на слънчогледови семена е за Холандия, Германия, Турция, Португалия, Франция, а най-добри цени постигаме в Великобритания, Полша и САЩ, Литва, Австралия и Канада. С изключение на тях, експортните ни цени са около 400-580 щ. д./тон, което е под средните цени на конкурентите ни – 600 щ. д./тон пазарите. Печелим пазарни позиции в почти всички страни, губим в Турция и Румъния.

Изнасяме цигари основно за ОАЕ, Сирия и Иран, където увеличаваме пазарните си позиции. Забелязва се пренасочване към Сирия и Иран. Губим позиции в Ирак, която е сред основните партньори през 2013 г.

Интересно е да се отбележи, че след постепенното намаление на износа на тютюни на листа в предишни години, той спада с 25% за 2014 г. и вече сме на 4-то място в света.

Също нов продукт сред водещите е слънчогледовото олио със средногодишен ръст за 2010-2014 г. 23% при ръст на световен внос – 13%. Ръстът в количество изнесена продукция е 36%. Водещи пазари са Гърция и Италия. Увеличава се износът за Германия и Франция, Албания.

 

Leave a Comment