Ивайло Здравков: Има опасен текст в проектонаредбата за прилагане на мярка 4.2

 

На 11 август работна група ще обсъди текстовете на документа за инвестиционната мярка

Според индикативния график за прилагане на Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) в началото на октомври т.г. ще бъде отворена подмярка 4.2. „Инвестиции в преработка/маркетинг на земеделска продукция“. Проектонаредбата за прилагане на подмярката вече е изпратена на партньорските организации на земеделското министерство, за да се запознаят с текстовете ѝ. На 11 август ще има разширена работна среща в Големия колегиум на МЗХ за обсъждане на първия вариант. По този повод потърсихме първи коментар.

Ивайло Здравков

Ивайло Здравков

Ивайло Здравков, председател на Българската асоциация на бенефициентите по европейски програми (БАБЕП) пред АгроПловдив

Г-н Здравков, кои са съществените разлики между мярка 123 „Добавяне на стойност към земеделски и горски продукти“ от предишната ПРСР и подмярка 4.2 „Инвестиции в преработка/маркетинг на земеделска продукция?

Забелязах две съществени отлики между старата и новата инвестиционна мярка. Първата е в размера на субсидията. По мярка 123 субсидията беше 25% от стойността на инвестицията. В новата програма е предвидено тя да е 40% за големите предприятия и 50% за малките и средните. Минималният размер на инвестицията е 15 хил. евро, а максималният е 3 млн. евро. При проектите за колективни инвестиции таванът е 5 млн. евро.

А кое е втората разлика, която забелязахте?

Именно тя е притеснителна. В проектонаредбата е посочено, цитирам: „Чл. 9. (1) Не се дава предимство, а даденото предимство се отнема в случаите, когато бъде установено, че кандидат за подпомагане или негови членове са създали изкуствено условията, необходими за получаване на това предимство, в противоречие с целите на европейското и националното законодателство в областта на селското стопанство.“ И (2): „Финансовата помощ не се предоставя на кандидати/ползватели на помощта, които не са независими предприятия по смисъла на чл. 4, ал. 2 от Закона за малките и средните предприятия (ЗМСП) и за които се установи, че са учредени или преобразувани след 01.01.2014 г. с цел получаване на предимство в противоречие с целите на подмярката по ПРСР 2014 – 2020 г., включително с цел получаване на финансова помощ в размер, надвишаващ посочените по тази наредба максимални размери.“

Бихте ли го превели на по-разбираем език?

Този текст гласи, че ако някое предприятие с повече дейности е отделило една от тях, примерно казано, като е създало нова фирма, няма да получи никаква помощ ако това се е случило след 1 януари 2014 г. Според нас този текст е силно ограничителен. Той съзира манипулации там където има само бизнес. Фирмите непрекъснато се развиват и променят, защото животът го изисква. Да, вероятно има дружества, които биха направили подобни промени с цел да получат 50 вместо 40% субсидия, но те са наистина малко. Ако проектът на наредба се запази в тази част без промяна, ще сме свидетели на това как покрай мокрото гори и сухото.

Кой ще проверява историята на всички фирми кандидати? 

Създаден е отдел за противодействие с измамите към ДФ „Земеделие“, който се занимава именно с последващи проверки за изпълнение на проектите. Според официалния доклад на АФКУС – това е българският партньор на европейското звено за борба с измамите – този отдел проверява 7414 сигнала за изпълнение на проекти по Програмата за селските райони. Представяте ли си какво значи това! Искам да отбележа, че ако сигналите по другите европейски програми са по под сто или няколко стотин, то тези, които са за изпълнения на проекти по ПРСР са, виждате, 7414! Именно заради проверките на този отдел над 200 милиона евро по проекти от старата програма са спрени. А срокът за приключване на дейностите е до 15 септември. Блокирани са предимно средства по общински проекти и България рискува да загуби въпросните над 200 милиона евро заради този отдел в ДФЗ. Искам да допълня, че резултатността от проверките му е 1-2%. И това илюстрира цялото безобразие!

Тоест, вас ви притеснява опасността, че в един момент контролиращият отдел на ДФЗ ще блокира новите проекти по мярка 4.2?

Точно така. И ако това се случи, то ще бъде създадено заради въпросния текст в проектонаредбата. Надявам се при обсъждането ѝ на 11 август да убедим авторите на документа, че този текст е опасен.

 

 

 

Leave a Comment