КЗК: Горивата са скъпи, защото 80% от складовете са на „Лукойл“

Лукойл НефтохимТова, което затруднява конкуренцията в пазара на горива, е фактът, че доставчиците не разполагат със собствени данъчни складове. През 2011 г. 80% от акцизните складове в страната са били собственост на една компания – „Лукойл“, която искала непосилен наем за ползването им. Това е един от изводите, направен от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) при изготвяне на секторен анализ преди четири години, обясни говорителят на институцията Марио Гаврилов пред „Нова телевизия“.

Освен че е посочила проблема, който държи цените на горивата високи, КЗК е изготвила и препоръки за отстраняването му.

Марио Гаврилов уточни, че в продължение на 4 години никой от политиците не е прочел анализа на комисията. Съответно – не са направени законодателни промени, които да „отпушат“ пазара и вноса на горива.

Според българското законодателство вносителите на горива трябва да разтоварят внесеното гориво първо в данъчен склад, а едва след това то да се достави до бензиностанциите. Това е съобразено и с европейските директиви, но собствениците на акцизни складове у нас искат „непосилен наем“, по думите на Гаврилов, което прави неизгоден вноса на по-евтини горива от други държави от Европа.

Има възможност горивата да се разтоварват в складове в съседните държави от ЕС, но за целта е нужно междудържавни споразумения, които не се подписват, допълни Гавраилов.

Другият вариант е държавата да изгради акцизни складове, което КЗК е предложила на държавните органи, но също не е направено.

Leave a Comment