41 г. след първа копка на магистрала „Хемус“, строителството продължава

 

Карта на автомагистралите ни

Карта на автомагистралите ни

Строителството на автомагистрала „Хемус“ започва на днешния ден преди 41 години, когато страната е дълбоко потопена в социализма – 1974 г. Магистралата трябва да свърже София с Варна, така както магистрала „Тракия“ свързва София с Бургас.

Към днешна дата от цялото трасе, което трябва да 425 км, са построени 172 км, остават 253, които трябва да свържат Ябланица с Шумен.

Теренът на „Хемус“ е сложен, тъй като значителна част от магистралата минава по протежението на Стара планина, чието древно име носи пътят. Към момента са построени четири тунела – Витиня, Топли дол, Ечемишка и Правешки ханове, десетки малки и три големи виадукта.

Виадукт на ХемусКъм август 2015 г. използваеми са участъците София – Ябланица и Варна – Шумен (пътен възел „Белокопитово“).

За да получим европейско финансиране по програма „Транспорт“, през 2011 г. България създаде Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“, която поема „Хемус“ и лот 3 на АМ „Струма“. Обявяването на търгове и изграждането на АМ „Хемус“ стана задължение на тази компания.

Към днешна дата надеждата е през периода 2014 – 2020 да бъде изграден с европейски средства етап 1 от АМ „Хемус“, който се простира от Ябланица до  пресичането с път II-35 за Плевен и Ловеч и е с обща дължина 60 км.  Цялото неизградено трасе е разделено в три етапа, в което попадат общо 8 участъка с обща дължина 252 км.

Планът за цялостното довършване на автомагистралата от Ябланица до Шумен прогнозно ще струва към 1.5 млрд. лв.

 

Leave a Comment