Лавандулата – на максимална скорост, но дебнат рискове от вредители и падащи цени

Фондация „ИнтелиАгро“ подготви секторно проучване, озаглавено “ Производство на лавандула в България“. Представяме го без намеса:

лавандула и трънОсновните изводи от изследването са:

  • Световният пазар на лавандула се развива динамично, воден от все по-разнообразното й приложение, платежоспособното търсене в развитите и нарастващия интерес в развиващите се страни към продукти от естествен произход.
  • Производството в доскорошния лидер – Франция, преминава през дългогодишни проблеми, свързани с разпространението на болести и вредители. През последните години площите там се стабилизират ­около 3500 ха, а през 2015 г. производството нараства до 80 т. масло. Значително по-разпространен във Франция е лавандинът.
  • Европа е основен пазар за масла от лавандула и лавандин. От 2015 г. лидер в стойността на експорта на обезтерпенено масло в ЕС е България – с 10 млн. евро. Заедно с Франция те формират 2/3 от експорта на ЕС. Страните от Общността са и водещ вносител – основно Франция и Германия. Ключови пазари са също САЩ и Швейцария. По-малки количества се изнасят за страни от Югоизточна Азия, Латинска Америка, Австралия и Канада.
  • Интересът в България нараства и след 2008 г. площите се увеличават над три пъти. Интензивно е създаването на насаждения между 2012-15 г., когато общите площи доближават 7000 ха. Разширява се и ареалът – лавандула се отглежда в много части на България, а Добруджа се оформя сред водещите производствени региони в света.
  • Основни причини за ръста са: затрудненията във Франция и други основни производители при развиващо се търсене и нарастващи изкупни цени, наличието на публична подкрепа, нуждата от алтернативни източници на доходност на зърнопроизводството.
  • По оценки на бранша в България се произвеждат 200-250 т. лавандулово масло, което почти изцяло се изнася – чрез търговци и директно – от по-големите производители. През последните години големи чужди клиенти инвестират в собствени дестилерии в България. Инсталациите не са особено скъпи и това позволява на средни и големи фермери да затворят цикъла с производство на масло.
  • Субсидирането в сектора е несъразмерно с оперативните разходи и стимулира създаването на насаждения без оглед на качеството и реализацията на продукцията. Необходимо е преразглеждане на ставките по различните механизми и подобряване на контрола по функционирането им. Необходимо е фокусиране на подкрепата върху инвестициите, за сметка на тази, базирана на единица площ.
  • Основните предизвикателства са свързани с бурния растеж и навлизането на много нови производители. Толкова силен ръст на площите във водещия глобален производител неминуемо води до натиск в цените. Сигнали за това вече се наблюдават през кампания 2016 г. В допълнение, младите насаждения тепърва ще реализират пълния си капацитет, а Франция преминава към ръст в производството.
  • Разпространението на болести и вредители, слабо познати досега в страната, но които могат масово да засегнат насажденията, е сред сериозните рискове.
  • Недостатъчна е техническата подготовка на стопаните, което води до различни грешки при създаването, грижите и реколтирането на насажденията, а с това и до проблеми с качеството на маслото.
  • Необходими са инвестиции в научноизследователска дейност – разработване на нови сортове, устойчиви на болести и вредители, адаптивни към разнообразното разположение на стопанствата и съобразени с търсените на пазара масла.

Leave a Comment