Нотариална заверка при капково напояване ще се изисква по лозарската програма

За да бъде финансирано извършването на презасаждане на ново местоположение вече ще е необходим документ от съответната екоинспекция, както и свидетелство за съдимост. Договорите за наем трябва да са за поне 5 години

лозята на АУУчастието в Националната лозаро-винарска програма ще бъде допълнително затруднено от повишени административни изисквания. Това се вижда от проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредба 2 от 2014 г., която определя правилата за прилагане на Националната програма за подпомагане на лозарството и винарството. Тя е публикувана за обсъждане в сайта на Министерството на земеделието и храните.

Събирането на реколтата на зелено отпада от финансиране на лозаро-винарския сектор по Националната програма.

Изкореняването на плододаващи лозя, което досега се компенсираше като загуба на доход, ако лозарят е предупредил Изпълнителната агенция по лозата и виното за това 7 дни преди да премахне насажденията, също отпада като възможност.

Проектонаредбата променя и изискването към представяне на договор за аренда, преаренда или наем. Досега той трябваше да е сключен за най-малко 3 години. След поправките се изисква договорът да е поне 5-годишен.

При презасаждане и капково напояване, за които се търси подпомагане по Програмата, лозарите вече ще имат задължението и да представят документ за необходимостта от извършване на оценка на въздействието на проекта върху околната среда (ОВОС), издаден от съответната регионална екоинспекция. Това се изисква при презасаждане с промяна на местонахождението на лозята, при изграждане на съоръжения за борба с ерозията и при създаване на капково напояване. Освен това е вмъкнато и новото изискване кандидатът или представляващите го да представят свидетелство за съдимост.

Ако лозарят иска да инвестира в система за капково напояване, той не само трябва да представи разрешително за водовземане, (което и досега беше залегнало като изискване) но копието или преписа от него трябва да са нотариално заверени.

Има промяна и при авансовото плащане. Досега то трябваше да бъде заявено до 2 месеца след подписване на договора, но не по-късно от 20 август. Оттук нататък то ще се заявява в периода между 16 октомври и 15 декември на съответната финансова година, посочена в заявлението като краен срок за изпълнение.

Отпада изискването заявлението за окончателно плащане да се подава най-късно до 31 юли. Но отново се вмъква изискването при подаване на заявленията за представяне на свидетелство за съдимост, както и документ за правно основание за ползване на земята.

Промените в Наредба 2 увеличават и рестрикциите. Новите текстове на чл. 20 са следните:

„В чл. 20, ал. 1 се правят следните изменения и допълнения:

1. В т.1 след думите „констатирана разлика“ се добавя „в размер до 20%“;

2.Точка 2 се изменя така: „2. при окончателно плащане след авансово изплатена финансова помощ и констатирана разлика в размер до 20% между договорираната площ и площта, върху която са извършени реално дейностите по договора, договорираната финансова помощ се редуцира съобразно площта, върху която са извършени реално дейностите, и разликата се прихваща от сумата, подлежаща на доплащане до пълния размер на одобрената финансова помощ по договора;“.

3. Точка 3 се изменя така: „3. при окончателно плащане след авансово изплатена финансова помощ, когато неизпълнението е над 20 %, но не повече от 50 % от площта по договора, констатирано с проверките по чл. 18, ал. 1 и 3, подпомагането се изчислява въз основа на установената от проверка на място площ и се намалява с двойния размер на установената разлика. Ползвателят следва да възстанови установената разлика в двоен размер. В случай че ползвателят не възстанови дължимата сума, Държавен фонд „Земеделие“ усвоява дължимата сума от банковата гаранция;“.

4.Създава се нова т. 4 със следното съдържание: „4. при неизпълнение над 50% от площта по договор, констатирано с проверките по чл. 18, ал.1 и 3, ползвателят дължи връщане на сума, равна на авансово изплатената финансова помощ; ако ползвателя не възстанови авансово изплатената сума в седем дневен срок от получаване на искането за доброволно възстановяване, Държавен фонд „Земеделие“ усвоява пълния размер на банковата гаранция;“.

В мотивите за промяна на наредбата е посочено, че предложените изменения са за постигане на оптимално съотношение между обема на административните изисквания и необходимия контрол във всички етапи на процедурата по оценяване на проекти, сключване на договори и изпълнение на дейностите. Очакваният ефект е постигане на по-голяма прозрачност при избора на проекти и по-целенасочено финансово подпомагане със средствата от Европейския фонд за гарантиране на земеделието.

Предвид ниската й икономическа ефективност и поради установен слаб интерес от страна на производителите, дейност „присаждане“ е изключена от обхвата на мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“.

Текстовете, отнасящи се до прилагане на мярка „Популяризиране на пазарите на трети държави“ са прецизирани и допълнени.

Направени са промени и в отделните критерии за оценка при ранкинг, което е в съответствие с поставените стратегически цели.

Leave a Comment