Страдания и възторг в Пловдивската опера!

Синдикалисти похвалиха Градския дом на културата и се оплакаха от игото на предишния шеф Пламен Тосев
Борис Кучков и Михаил Пулиев

Михаил Пулиев (вдясно) и Борис Кучков искаха да похвалят новия дом на операта, но пресконференцията премина в обвинения към Пламен Тосев

Музикантите, солистите и балетът в Пловдивската опера явно са въздъхнали с облекчение, когато директорът Пламен Тосев подаде оставка преди месец. Това поне се подразбра от днешната пресконференция, дадена от синдикатите в музикалния институт. Тосев, който свири на кларинет, бе и.д. директор в продължение на три и половина години след като Калуди Калудов бе преместен.

Борис Кучков и Михаил Пулиев – и двамата синдикалисти в операта, бяха свикали пресконференция, за да похвалят условията в Градския дом на културата „Борис Христов“. „Залата е европейска, подиумът събира 120 балетисти, акустиката е отлична“, изброиха достойнствата на дълго очаквания нов дом профсъюзните лидери. Темата обаче бързо се измести към сегашното състояние на държавното дружество.

Синдикалистите посочиха, че Пламен Тосев е извършил драстички съкращения в операта през 2011 г. – нещо, което въпреки натиска от Министерството на културата, не било допуснато в оперите на Стара Загора и Русе. Под думите на солиста Михаил Пулиев директорът наложил командно-административен стил на управление. Пулиев настоявал да се правят повече спектакли, за да се уплътни работното време на кадрите. Освен това той настоявал да не се канят гости-солисти, които излизали твърде скъпо на скромната издръжка на института. Спорът му с Тосев се пренесъл и към културното министерство и общината, към които солистът адресирал сигнала. Резултатът – отговор „отгоре“ нямало, но пък Пулиев изпаднал в немилост.

„При 5-ти души солисти, Тосев успя да покани 40 гости певци, докато бе директор. Ние стояхме на резервната скамейка, а Пловдивската опера плащаше по 500 лева хонорар на гост-изпълнителите“, посочи Пулиев.

Най-скандалното разкритие на Михаил Пулиев бе, че хората от състава на операта били превърнат в продавачи на билети. Те самите доброволно се захванали с пласирането на билети, тъй като това бил начинът да бъдат материално стимулирани. „В края на годината се раздавата така наречените ДМС-та (допълнително материално стимулиране). Размерът на парите не зависеше от творческите успехи, а от броя на продадените билети“, поясни Пулиев. Държавата субсидира с 60 лева всеки продаден вход, което е много добър стимул, коментираха музикантите. Затова те пласирали билети както в училища, така и сред близките си. Проблемът бил, че хартийките оставали нескъсани. Тоест – продадени, но неприсъствени.

„Страх ни беше и мълчахме“, оправдаха се синдикалистите. „Мълчахме, защото въпреки сигнала ми, реакция от МК и общината нямаше.“

Операта очаква с нетърпение новия министър на редовното правителство да обяви конкурс за поста директор. В момента задълженията на Тосев са поети от цигуларката Нели Караджова – бивш зам.-директор. Пулиев поискал писмено от нея да възстанови Художествения съвет към операта, но вече седмица чакал отговор.

Бъдещият директор ще бъде избран на базата на програмата, която ще предложи. Тя трябва да е изключително подробна за първата година на управление и по-обща за следващите три години. Досега, тъй като Пламен Тосев е бил и.д., Пловдивската опера е работела без програма.

„Аз също бих се кандидатирал. Чувствам се подготвен за поста“, призна Михаил Пулиев. Той вметна, че най-важното е бъдещият шеф да бъде добър мениджър.

„Можем да правим по два спектакъла и един концерт седмично. За да има посещения обаче е необходима реклама“, смятат от синдикатите.

Те съобщиха още, че се готвят за Вердиевия фестивал през лятото и че се надяват, той да бъде добър.

 

Leave a Comment