Министър Порожанов се увери в Съединение, че при нафтата за земеделие измами няма

Ангел Вукодинов разкри, че ако горивото е маркирано, всеки фермер – малък или голям, ще може да ползва акцизна отстъпка на момента. И това ще е справедливо спрямо всички участници в сектора

Порожанов, Тодор Илиев, Ангел Вукодинов

„Искам да видя как работи системата за контрол, за да можем да затворим темата с горивата максимално коректно за земеделския бранш при спазване на всички правила.“ С тези думи започна днешната среща на земеделския министър Румен Порожанов със земеделци в град Съединение, област Пловдив. Домакин на събитието бе Тодор Илиев, един от първите фермери в града след 1989 г. Семейното стопанство на Илиеви обработва над 12 хил. дка земя, по-голямата част от която представлява оризища.

Само преди десет дни бе постигната устна договореност между най-големите организации в земеделието, земеделския министър и вносителя на законопроекта депутата Емил Димитров фермерите да бъдат изключени от обхвата на Законопроекта за административно регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход. Това се случи и с намесата на премиера Бойко Борисов след като от Националната асоциация на зърнопроизводителите обявиха 3 април за протестен.

Тодор Илиев веднага показа на министъра цистерните за гориво – две по 4 тона, в които доставчикът разтоварва нафтата. Резервоарите са надземни и декларирани в НАП още през 2015 г. Служителка на стопанството пристигна с отчетна книга и показа на министъра как се вписват данните за нафтата. „Идват при нас, шофьорът включва автоматиката и изсипва поръчаните литри. После веднага принтира фактура, която е със всички задължителни атрибути. Номерът й трябва да съответства на номера на фактурата, която доставчикът вече е подал в НАП. Във фактурата е изписано количеството гориво. От нашата канцелария до два часа след доставката уведомяваме НАП колко литра нафта сме получили и оттам ни отговарят, че всичко е редовно декларирано и отчетено“, поясни служителката.

Семейното стопанство има и тетрадка, в която записва коя машина е заредена и при какви данни на брояча. „Нещата са прекалено прозрачни, за да има елемент на измама“, посочиха от счетоводството.

На въпроса на Порожанов дали някоя институция извършва физически проверки, отговорът бе, че на място пристигат служители на митницата.

„Ние по този начин контролираме и механизаторите“, вметна Тодор Илиев. „Всяка сутрин се виждат показания и вечерта се разбира колко работа е свършена. Никой не може да си позволи да източи нафта, защото това веднага се вижда. В допълнение, на някои от тракторите вече имаме GPS-и. Просто, аз не виждам къде ние можем да направим нарушение,“ вдигна в недоумение рамене фермерът. Стопанството на Илиеви потребява годишно около 130 000 – 140 000 литра нафта.

При цистерната на Илиеви

При цистерната на Илиеви

„С излизането на законопроекта, Министерството на земеделието, храните и горите абсолютно подкрепи земеделския сектор с правото му на потребител, а не на търговец“, обясни пред журналисти и фермери земеделският министър.

„Системата, която работи от 2015 г., и която е създадена с много разговори и преговори с финансовото министерство и с агенция Митници, е надеждна и работи много добре. По никакъв начин не се налага оборудването с нивомери над определен обем. Не се налага да се правят нови връзки, да се плащат гаранции“, подкрепи за пореден път земеделците Порожанов .

„Знаете, че законопроектът се появи преди гледането в специализираната комисия на г-н Емил Димитров. Той не беше обсъден предварително с министерствата. Както земеделския бранш, така и ние анализирахме закона и подкрепихме официално и писмено позицията на производителите. Това, което се случи след това, е публично известно“, продължи министърът.

Резултатът от създадения общ фронт (с участието и на премиера Бойко Борисов) против законопроекта бе, че се взе принципното решение законът да бъде променен на второ четени при третиране на земеделците като потребители.

„Всички се обединихме, в това число и земеделците, около предложението, че там, където някои си позволи да извърши нарушение, санкциите трябва да бъдат много строги. Да предвиждат при повторно и трето нарушение конфискация и дерегистрация. Това бе предложение и на самите земеделски производители“, обърна внимание министърът. След връщането на депутатите от ваканция другата седмица той обеща да проследи в доклада ясно да бъде разписано това, което е поето от ангажимент към земеделския сектор.

Ангел Вукодинов

Ангел Вукодинов

По повод горивата Ангел Вукодинов, предишен председател на НАЗ, който също присъстваше на срещата, разказа, че има изключително лесен начин да се контролират горивата, използвани за земеделски цени.

„В 26 от 28-те държави на ЕС горивото е по-евтино за фермерите като чисто и просто е маркирано. Маркираното гориво създава простота, но също така и известна тежест на вносителите и производителите. Маркираното гориво обаче ще въведе ред, контрол, и самодисциплина в самите нас“, посочи Вукодинов.

„Съвременните методи за маркиране на нафтата са с участието на радиоактивни безопасни изотопи в горивото, чрез които то може да се проследи. Ако си карал личния си автомобил с него, казват, че дори след месец това може да се установи чрез изотопите. Но още по-съвременна технология е тази, за която самият Ревизоро ни разказа. Бил на обмяна на опит в Сърбия и разбрал, че те прилагали нанотехнология с микрочастици, за да маркират горивата“

Според Ангел Вукодинов, маркирането на нафтата от една страна ще спести на земеделците година и половина, в която те чакат да получат отстъпката от акциза. Защото те просто ще ползват горива с вече намален акциз. От друга страна, прилагането на маркирана нафта би въздало справедливост за всички участници в земеделието. От тази държавна помощ с годишен бюджет от 84 млн. лв. няма да се възползват само по-големите земеделци и животновъди, но всеки един фермер, колкото и да е малък. Защото той вече няма да се отказва заради бюрократичните бариери, а чисто и просто ще зарежда с евтина нафта от специална колонка на бензиностанциите.

„От гледна точка на държавата ще бъде по-тежко, защото в момента тя отделя 84 млн. лв. Ако се възползва целия сектор намаленият акциз няма да бъде само за 208 млн. литра, та за 400 милиона. Това обаче ще струва на държавата 160 милиона лева“, грубо изчисли Ангел Вукодинов.

Той разказа, че в 26-те държави в ЕС (с изключение на България и Чехия) има колонки за селскостопански машини на бензиностанциите или доставчиците си имат съответните превозни средства за това маркирано гориво. Измами не се извършват, защото санкциите са жестоки.

Leave a Comment