InteliFresh: Ръст с до 50% в продажбите на български плодове и зеленчуци отчетоха търговците

Защо внасяте повече, отколкото изнасяте и не допринасяте за изхранването на света, попита на срещата холандският съветник по земеделие Ари Фелдхаузен

Представители на трите най-големи търговски вериги за храни у нас отчетоха за 2018 г. ръст с до 50% в продажбите на български плодове и зеленчуци по време на втората среща InteliFresh 2019, която се проведе в Пловдив вчера, 22 февруари. Форумът, който събра на едно място производители на плодове и зеленчуци с вътрешни търговци, износители и експерти в различни сфери, бе организиран от ИнтелиАгро.

търговци

„Българинът иска българска продукция и дори забелязвам, че той вече не се съсредоточва в цената, така както правеше преди“, отбеляза Веселин Спасов от Кауфланд. Георги Гърневски от Метро има същите наблюдения, но според него („ако трябва да кажем истината“) за клиентите на първо място е качеството на стоката и на второ – предпочитанието тя да е българска. Стоян Тачев от Билла е установил, че родният потребител вече се е ориентирал към по-здравословни храните, за които иска да знае кой и как ги е произвел. 

Българските потребители се променят. Те пътуват много, вечерят навън, когато пазаруват, търсят по-малки опаковки, но с по-висококачествени продукти. Интересуват се от местните кухни и затова ние се насочваме към предлагане на истинска автентична местна храна, съобразно сезона, обясни Гърневски. Според него хорека индустрията определено е във възход.

И тримата търговски представители заявиха, че нямат прекалени изисквания към доставчиците на плодове и зеленчуци. Те обаче следят самото производство на полето и особено прилагането на растителнозащитните практики. Количеството и съставът на доставките се определят с година напред. От Метро посочиха, че имат договори със стопанства с площ от 2 дка до 3 хил. дка. Като парадокс прозвучаха думите на Георги Гърневски, че хипермаркетът е експортирал миналата година към Великобритания розов домат с изключително качество, произведен в най-малката ферма (2 дка). 

За да могат производителите да изнесат чрез търговските вериги продукцията си на външни пазари, трябва да са сертифицирани по GlobalG.A.P. Относно експорта, търговците посъветваха градинарите най-напред да се докажат на българския пазар с качеството на продукцията си и едва тогава да питат за износ. „Европа чака България да започне да изнася“, убедено каза един от търговските представители. 

На въпроса на Димитър Рачев от Съюза на дунавски овощари дали веригите няма да организират повече пунктове за изкупуване на продукцията, вместо да изискват от доставчиците да изминават стотици километри до логистичните им центрове, отговорът на Билла и Кауфланд бе отрицателен. Причината е, че именно в логистичните си бази те разполагат с възможности за окачествяване на стоката. От Метро пък споделиха намерението си да бъдат по-гъвкави. 

Ари Фелдхаузен (вторият отляво) е изненадан от слабото българско производство на плодове и зеленчуци

Ари Фелдхаузен (вторият отляво) е изненадан от слабото българско производство на плодове и зеленчуци

Срещата InteliFresh 2019 – от градината до щанда, бе открита с приветствие на Ари Фелдхаузен, съветник по земеделските въпроси към посолството на кралство Нидерландия. „Ако си представим Земята като кутия с бонбони, от която всеки ден взимаме по 5-6 и връщаме само един, ние много бързо ще я изпразним“, сравни съветникът. И се обърна към българските производители на плодове и зеленчуци: „Бях изненадан да разбера, че вие внасяте повече, отколкото изнасяте, и не допринасяте за изхранването на планетата.“

Николай Вълканов

Николай Вълканов

Николай Вълканов (ИнтелиАгро) обърна внимание, че към 2025 г. родените след 1980 г. ще представляват 55% от населението на Земята. За поколението след 1980 г. е характерна по-голяма загриженост за здравето и за околната среда. „Те харчат повече, работят много, често се хранят навън“, изброи Вълканов черти от поведението на по-младите хора, с които производителите ще трябва да съобразят своето. Ако през 2018 г. потреблението на плодове и зеленчуци се изчислява на 250 млрд. евро, то през 2030 г. се очаква да е €400 млрд. Ръстът ще се дължи основна на нарастващата популярност на нетрадиционни храни като ядки, горски плодове и органични продукти. При зеленчуците динамиката ще е по-слаба. Опаковките ще станат по-малки и атрактивни, по-удобни. Това ще е съобразено и с увеличаване на броя на самотните родители и на домакинствата с един член. Дори сега в Германия 41% от домакинствата са едночленни, във Франция 35% и т.н. Вълканов отбеляза, че годините на чушките в чували безвъзвратно отминават.  

Leave a Comment