Строители на магистрала „Хемус“ разораха р. Вит за баластра, „Балканка“ организира протест

Докато ровят дъното на реката, булдозерите отварят подземно водно тяло, което захранва с питейна вода селища в региона

река Вит, БалканкаНа 23 ноември 2019г. от 11:00 часа Сдружение „Балканка” организира гражданско събиране на моста на река Вит, местност Боаза. Риболовци, местни жители и загрижени граждани се събират на протест, за да изразят възмущението си от начина, по който се посяга към природните богатства на България.

Причината – разораването на километри от река Вит в нарушение на куп европейски директиви и законите, действащи в страната. От сдружението припомнят, че засегнатият участък от река Вит попада в две зони от екологичната мрежа Натура 2000.

Проблемът нашумя последната седмица след сигналите и видеокадрите, заснети на място от представители на сдружението. Новината доби отзвук в обществеността и медиите, като само няколко часа, след като риболовците я качиха на тяхната страница, тя беше споделена от хиляди хора. Те изразиха възмущението си от дейностите и това, че някой е допуснал такова безумие. Новината достигна и до премиера Бойко Борисов, който лично направи оглед на място, където установи нарушението.

Сдружение „Балканка” от години изследват проблемите на реките у нас, като поставят въпросите за управлението на водните ресурси пред инситуциите. Те са установили редица нередности, водещи до силно влошаване на условията по реките у нас и невъзможност за постигане на поетите от страната ни ангажименти като страна членка на ЕО по отношение целите на Рамковата директива за водите.

За деянието хората обвиняват строителите на магистрала „Хемус“, като самите те са станали свиделите на леко комична ситуация, при която десетина минути след подаване на сигнал до институциите, които трябва да контролират дейностите в реката, а именно БДДР и РИОСВ – Плевен, камионите и цялата строителна техника се изнасят по сигнал от коритото на реката в посока новото трасе за магистралата, като по този начин, при проверката на институциите, не се установява извършител.

По време на протестното действие гражданите ще поискат оставките на тримата пряко отговорни – на областния управител на Ловеч Ваня Събчева, директора на БДДР Петър Димитров и на министъра на околната среда и водите Нено Димов.

Хората се питат: Така ли се строят магистрали, с речна баластра? Според представители от Сдружение „Балканка“, строителството на магистрала е недопустимо да се извършва с речна баластра, тъй като тя съдържа в себе си изключително разнородна структура, обли камъни с най-различни размери, глина и пясъци, като по този начин не може да се изгради консолидиран насип. Това застрашава качеството на строежа и е предпоставка за кратък експлоатационен живот.

Риболовците от „Балканка“ обръщат внимание и на това, че в местност Боаза се намира  естественото губилище на река Вит. Активистите изразяват опасения и за подхранването на река Златна Панега, тъй като тя черпи води именно от губилището на река Вит. А изворът Глава Панега, най-големият карстов извор в България, подхранва водоем за питейно-битово водоснабдяване на Луковит, с което строителите реално са работили във водосбора на питейно-битов водоизточник. Речната баластра сама по себе си помага за очистването на водата като филтрира много добре съдържанието, а крайречната гора помага и за пречистването на постъпващите след дъжд от околните терени води.

Кратко развитие по случая

На 8 ноември риболовците получават сигнал от местни жители, че в участък на река Вит се извършват изкопни дейности. От Сдружение „Балканка“ същия ден подават спешен сигнал за проверка, като дори не подозират какво ще установят по-късно. Местните жители продължават да сигнализират и следващите дни, но институциите мълчат. На 13 ноември в отговор на сигнала на сдружението се получава писмо от БДДР, в което се заявява, че е извършена проверка още на 8 ноември, за което е изготвен протокол. Проверката е установила нарушения и дейности извършвани в реката, но в минал неустановен период и не са установили извършител. На 14 ноември представители на сдружението решават да проверят на място какво се случва. При проверката се натъкват на голямо количество тежка механизация, която копае баластра в речното корито и я изнася в посока насипите за магистрала Хемус. Подават сигнал на зелен телефон на БДДР и  РИОСВ – Плевен, като след десетина минути заснемат и ситуацията с изнасянето на строителната техника. Още тогава се усъмняват, че това няма как да е разрешено. Последвалата проверка на институциите само установява, че няма извършител.

Риболовците от „Балканка“ питат още: Къде е ДНСК и контролът на строежа от проектанта?, като отбелязват и че поради явно липсващи основни документи за строителство съгласно ЗУТ, обектът не е маркиран със задължителните знаци. В разултат на цялата суматоха, която настъпи в институциите и излизането наяве на куп нарушения, директорът на БДДР излезе и обяви в национален ефир, че е направил предписание на областния управител на Ловеч да се внесе проект за възстановяване на речното корито. Това отново „разсмя” риболовците и гражданите, които отправиха следните въпроси: –  Кой ще плати за това деяние? – Кой ще възстанови, освен естествената речна баластра, и приоритетно местообитание 91Е0*, картирано официално и ликвидирано из района, и за чия сметка? – Как се възстановява естествено речно легло?

Анализ

Димитър Куманов от Сдружение „Балканка” прави следния анализ: Ако разгледате внимателно снимките, ще видите как е изкопано речното легло до дъно и на повърхността се е появило подземното водно тяло, което е абсолютно забранено от ПУРБ да бъде разкривано. Да не говорим за Рамковата Директива за Водите и т.н . И камиони, и багери, и булдозери се разхождат в образуваната кал на нивото на подпочвените води, което води до замърсяване на подземното водно тяло в карстов район, който захранва източниците на питейно-битово водоснабдяване на сума ти населени места из района. И докато естествената речна баластра досега играеше ролята на естествен филтър на водата, а крайбрежната растителност я пречистваше, преди да достигне до подпочвените води, сега: … Как се възстановява ТОВА?

И върху изгладеното до блясък дъно как се насипва нова баластра, която реката да не отнесе при следващото наводнение, а?

 

Leave a Comment