Преди 151 години в Лондон светва с газ първият светофар в света

На 10 декември 1868 г. в Лондон светва първият светофар в света. Той е създаден от железопътния инженер Дж. П. Найт от Нотингам, за да контролира движението по Уестминстърския мост.

Дизайнът комбинира три семафорни рамена с червени и зелени газови лампи за нощно ползване върху стълб, управляван от полицай. Газовият фенер се завъртал ръчно от полицай с лост в основата му, така че подходящата светлина да е изправена пред съответното движение. Светофарът е бил висок 22 фута (6,7 м). Имал е „ръце“, които да се вдигат хоризонтално, което е било знак за „Стоп“. При спускане на ръцете под ъгъл 45 градуса, водачите продължавали с „внимание“. През нощта червена светлина е командвала „Стоп“, а зелена „внимание“.

Електрически есветофар от 1930 г.

Електрически есветофар от 1930 г.

Въпреки че се е оказал успешен в контрола на трафика, експлоатационният живот на първия светофар е бил кратък – към 20 дни. Той експлодирал на 2 януари 1869 г. в резултат на теч в един от газопроводите под тротоара и наранил полицая, който го управлявал.

През първите две десетилетия на 20 век светофарите за трафик, като този в Лондон, са се използвали в САЩ, като всеки щат имал собствен дизайн на устройството.

През 1912 г. устройство за контрол на движението е поставено и върху кула в Париж на булевард Rue Montmartre и Grande. Сигналът е бил управляван от жена полицай.

Електрическият светофар е разработен през 1912 г. от Лестър Уайр, полицай в Солт Лейк Сити, Юта, който също използва червено-зелени светлини.

Първият четирипосочен трицветен светофар е създаден от полицейския служител Уилям Потс в Детройт, Мичиган през 1920 г. Той е бил загрижен за това как полицаите при четири различни сигнала на светлината не могат да променят светлините едновременно. Отговорът бил в трета светлина с цвят на кехлибар, който предупреждава, че предстои смяна на червеното със зелено. Потс също така поставя таймер, за да помогне за координирането на четирипосочен набор от светлини в града.

Leave a Comment