Търговските вериги: Над 67% от храните в магазините ни са български

57 на сто от плодовете и зеленчуците са закупени от български производители

ябълките на АУПовече от 67% от асортимента в основните хранителни категории в Billa, Kaufland, Lidl и T MARKET се състои от български продукти. Този дял е най-висок при месните продукти – 76%, следван от хляба със 73%, млечните продукти с 64% и плодове и зеленчуци с 57%, съобщиха от Сдружение за модерна търговия (СМТ).

През последната година тези търговски вериги у нас са изкупили повече от 111 000 тона плодове и зеленчуци от български производители. Сред тях са над 15 000 тона ябълки, почти 28 000 тона картофи, повече от 5 000 000 броя листни зеленчуци, близо 27 000 тона дини и пъпеши и над 10 000 тона домати.

Тези данни показват, че значителна част от продукцията на българските земеделски производители се реализира през големите търговски вериги, заключават от компаниите. Например, според данни на Министерство на земеделието, храните и горите (МЗХГ) към края на ноември 2019 г. годишното производство на ябълки в страната възлиза на малко над 50 000 тона. Според анкетата на СМТ, четирите компании са продали повече от 15 000 тона, което възлиза на около 30% от производството. Подобна е картината и по отношение на производството на картофи. Данните на МЗХГ показват, че през последната година са произведени 147 000 тона, а според резултатите от анкетата почти 20% са реализирани от само 4 компании.

От СМТ обръщат внимание и на факта, че българските фермери не могат да осигурят всички търсени от потребителите плодове, като например цитруси и банани. „Затова и малко над 40% от асортимента са продукти като банани, ананаси и портокали. В същото време в някои вериги вече може да се намери киви с произход България, а доскоро този плод беше 100% вносен“, посочват авторите.

Всяка от четирите вериги работи с между 120 и 200 родни производители и помага за развитието на техния бизнес. Български компании произвеждат и почти 40% от продуктите под собствени марки на ритейлърите.

Данните са от анкета за работа с български производители за периода 01 ноември 2018 година – 30 октомври 2019 г. Участници в анкетата са членовете на Сдружението за модерна търговия (СМТ) „Билла България”, „Кауфланд България”, „Лидл България” и “Максима България”. Тези четири компании имат повече от 360 магазина в цяла България.

Според експерти от веригите, българските производители могат да работят успешно с големите търговски компании, ако покриват няколко важни условия. Сред тях са да предлагат продукти с постоянно високо качество и по международните стандарти и да могат да доставят договорените количества в срок и с подходяща опаковка. Покриването на тези критерии може да отвори и вратите  към външни пазари, което са постигнали повече от 45 български компании. Благодарение на партньорството си с търговските вериги те успешно реализират продукцията си в чужбина.

Leave a Comment