12 документа трябва да представят овощари и градинари при кандидатстване за държавна помощ за оборудване

Сред тях са три оферти за техниката и договори с доставчици на машини за заготовка и против слани

мрежаГрадинари и овощари, които кандидатстват за държавна помощ по схемата „Помощ за инвестиции в материални активи в земеделски стопанства, свързани с първично производство на растениевъдна земеделска продукция“, трябва да представят копия на сключени договори за оборудването. Това пише в проекта за указания, публикуван на страницата на ДФ „Земеделие“.

 

Държавната помощ ще бъде отворена за прием в периода 3-28 февруари, съобщиха тези дни от фонда.

Схемата бе отворена за пръв път миналата година и бе с по-малък бюджет. Новото за тази година е, че в портфейла на тази държавна помощ, ориентирана към производителите на плодове и зеленчуци, има повече средства – общо 18,6 млн. лв., до 30 юни 2021 г. Новост е и възможността да се кандидатства за съоръжения против слана и градушки.

Общо 12 документа (или по-малко) трябва да бъдат представени от кандидатите за помощта.

Това са: Заявление по образец и решение на компетентния орган на управление за ползване на помощта (за юридически лица) – оригинал. Ако в сайта на Търговския регистър липсват финансово-счетоводни документи (ако кандидатът е ЕТ или дружество), те трябва да бъдат в пакета при кандидатстване. Става въпрос за Годишни данъчни декларации за две предходни финансови години – копия; Счетоводни баланси, отчети за приходите и разходите и справки за ДМА за две предходни финансови години (заверени от експерт-счетоводител, с приложен доклад, ако се изисква по закон) – копия; Инвентарна книга към датата на подаване на заявлението за кандидатстване с разбивка по вид на актива, дата и цена на придобиване – копие;

Кандидатите трябва да представят и копие от документ за собственост или договор за наем на имота/сградите/помещенията, в които ще се постави/монтира оборудването. В случай на договор за наем, той трябва да бъде в сила най-малко 5 години след датата на подаване на заявлението за кандидатстване.

Изисква се също така копие от документ за собственост или договор за аренда на земеделска земя, от която ще се добива продукцията, свързана с инвестиционния проект по схемата. В случай на договор за аренда, той трябва да бъде в сила най-малко 5 години след датата на подаване на заявлението за кандидатстване.

За да бъде одобрен, кандидатът трябва да разполага с копие от решение за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда/решение по ОВОС или решение за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС, или решение за преценка на вероятната степен на значително отрицателно въздействие/решение по оценка за съвместимостта/писмо/разрешително от компетентния орган по околна среда (РИОСВ/МОСВ/БД). Документът не се изисква за инвестиционни проекти, включващи само разходи за закупуване на опаковъчни продукти като бокспалети, каси или щайги.

При кандидатстване са необходими копия от предварителни или окончателни договори за услуги, работи, доставки, както и за покупка на оборудване с определени марка, модел, цена в левове или евро, срок и начин на доставка и подробни технически характеристики. Доставчиците или изпълнителите по договорите трябва да бъдат регистрирани за местни лица в Търговския регистър към Агенцията по вписванията, а за чуждестранни лица следва да представят документ за правосубектност съгласно националното им законодателство. В договорите се описва ДДС;

От фонда изискват най-малко три съпоставими независими оферти в оригинал или една оферта в оригинал (в случай на разходи, за които са определени референтни цени) с цел определяне на основателността на предложените разходи за всяка доставка/услуга. Цената следва да бъде определена в левове или в евро с описан ДДС. Офертите се издават не по-късно от датата на сключване на договора с избрания оферент и се придружават от технически спецификации в случаите на закупуване на машини, оборудване и линии, включително компютърен софтуер и специализирана техника.

Когато са определени референтни цени или разходите са за специализирани производствени линии, изготвени по индивидуално технологично задание, се предоставя една независима оферта в оригинал с цел съпоставяне с референтните цени и определяне на основателността на предложените разходи. При съпоставяне на референтните цени с тези на оферента ДФ „Земеделие“ одобрява по-малката от двете стойности. Кандидатът представя и заверени копия на предварителни или окончателни договори с избраните изпълнители. Списък с разходите, за които са определени референтни цени, се публикува на електронната страница на Държавен фонд „Земеделие“.

Офертите трябва да съдържат фирмата на търговеца, срока на валидност, датата на издаване, цената без ДДС, с посочване на нейния размер, подпис и печат на оферента. В случаите на доставка на машини, техника и оборудване офертите трябва да съдържат вид, марка, модел, капацитет, мощност и други специфични технически данни.

Оферентите в случаите, когато са местни лица, трябва да са вписани в търговския регистър, а оферентите – чуждестранни лица, трябва да представят документ за правосубектност съгласно националното им законодателство.

Когато не е избрана офертата с най-ниска цена, трябва да се представи обяснителна записка за направения избор.

Необходимо е още копие от технологичен проект, когато се кандидатства за дейности, включени в технологичен процес, със схема и описание на процеса.

Ако за помощта кандидатства група или организация, трябва да се внесе и копие на заповедта или удостоверението на министъра на земеделието, храните и горите за признаването им.

Необходима е още обосновка от кандидата за вида, броя и капацитета на активите в инвестиционния проект, обвързани с производството и реализацията. 

Фондът приема като приемливи инвестиции закупуване и/или инсталиране/монтиране на машини, оборудване и линии, необходими за подготовка за продажба; Закупуване и/или инсталиране/монтиране на машини, оборудване и линии, необходими за охлаждане и съхранение; Закупуване и/или инсталиране/монтиране на машини, оборудване и съоръжения за защита от слана и градушки.

Техническата характеристика и капацитетът на машините, оборудването, линиите и съоръженията, за които се предоставя финансова помощ, и които кандидатът притежава към момента на кандидатстването, трябва да съответстват на площта и прогнозния размер на произведената собствена продукция, което се мотивира в изготвена от кандидата обосновка.

ДФ „Земеделие” предоставя помощта след доказване целево изпълнение на инвестицията и подаване на заявление за изплащане на помощта.

По схемата не може да кандидатства лице, което вече е получило или е одобрено за получаване на публична финансова помощ за същите инвестиции. Не са допустими разходи за подмяна на съществуващи активи, придобити от кандидата до 5 години преди датата на кандидатстване, както и разходи за закупуване на машини, оборудване и линии втора употреба.

Leave a Comment