140 г. от раждането на смеещия се бунтар и ужаса на властта Трифон Кунев

Животът му е минал между килиите и Народното събрание. Заради фейлетоните „Ситни-дребни като камилчета“ лежи два пъти в затвора след 1944 г.
Трифон Кунев

Портрет на Трифон Кунев, нарисуван от Дечко Узенов

Преди 140 г. години на 20 февруари се ражда бунтарят по душа Трифон КуневЖивотът му преминава между затворническите килии и Народното събрание, между лиричната поезия и сатирата, които пише. Като млад е бил на фронта, като възрастен – на Рила с дъновистите. Бил е едър, красив мъж, с невероятно чувство за хумор.

Кунев е роден в село Ъглен, Луковитско в семейството на Куньо Бояджиев. В семейството Трифон има още пет момчета и едно момиче. Бащата е заможен селянин и поради природната му интелигентност са го избирали три пъти за народен представител от Народнолибералната партия на Стефан Стамболов. Изучил е и петимата си синове, а професиите им са лекар, инженер, офицер, агроном, юрист. Единият от синовете, Атанас Бояджиев, е бил министър на просвещението през 1933- 1934 г.

Трифон Кунев 4 години учителства в родното село, а после заминава за София, където учи право. Още като студент през 1905 г. излиза първата му сбирка стихове със заглавие „Песни“.

Сътрудничи в прочутия навремето вестник „Българан“ и заедно със Симеон Радев е съредактор на в-к „Воля“, редактира или публикува в безброй други издания. По това време, от 1905 до 1926 г., разкрива разностранния капацитет на своя талант и създава още две стихосбирки, коренно отличаващи се от първата. Това са „Хризантеми“ (1907) и „Зарници“.

От 1908 става един от водещите редактори на партийните вестници „Българска независимост“ и „Воля“. От страниците на тези издания води остра словесна битка с политическите опоненти на своята партия – народняците на К. Стоилов и демократите на Ал. Малинов. Опасният публицист се подписва с името Ланчелото.  Малко по-късно, през 1910 г., издава част от тях в отделна книга – прочутото“Конско евангелие на народняците“, илюстрирано подобаващо от карикатуриста Александър Божинов.

Кунев участва в Балканските войни като командир

на 12-та Лозенградска дружина от Македоно-одринското опълчение.

След края на войните той напуска стамболовистката партия и влиза в БЗНС (1919 г.), който току-що поема властта в разнебитената от военни катастрофи държава. Работи като редактор на земеделските издания „Земеделско знаме“, „Победа“, „Пладне“, „Кооперативна просвета“, а със Стамболийски са приятели.

След деветоюнския преврат през 1923 г. и последвалите политически изстъпления,Трифон Кунев се озовава в килиите на Пети полицейски участък заедно с голям брой леви интелектуалци и сдружени земеделци. Този арест може би му спасява живота, като се има предвид близостта му с убития премиер Ал. Стамболийски. Но оттук нататък става редовен посетител на полицейските участъци и затвори. По този повод Хр. Бръзицов казва през 1930 г.:

„Изглеждаше така, че или е лежал в затвора или ще лежи тепърва.

Такива широкополи и широкобрадести хора биват комити с пушки или с перо. Никой български писател не е лежал

Трифон Кунев на снимка

Д-р Никола Михов,
Трифон Кунев, Димитър Подвързачов и Николай Лилиев, София около 1920 г.

толкова пъти в затвора и никой не е минавал толкова често за комита по перо.“ (цитирана е публикация на Цвета Трифонова – б.р.)

Следващият му арест е на 16 април 1925 год., веднага след кървавия атентат в храма „Света Неделя“. За своя престой в килиите на Обществената безопасност писателят разказва в статията си „Посраменото насилие“.

От 1931 до 1934 г. Трифон Кунев е народен представител на БЗНС в ХХIII Народно събрание. Поради тази причина и превратът от 19 май 1934 г. не го отминава безследно. Донос става повод за обиск в семейната къща на ул.“Раковски“ 91, където е открит пистолет „Щаер“. Веднага след това Кунев отново е арестуван и отново попада в Дирекция на полицията.

След забраната на политическите партии през 1934 г. той става ктитор е на старинната ротонда „Св Георги“ и продължава журналистическата си дейност. Съвременниците му помнят

едрата фигура с широкопола шапка и библейска брада

из софийските улици и кафенета, където е желан събеседник поради своето остроумие, човеколюбие и щедрост, но най-вече заради политическата си всеотдайност.

Точно Трифон Кунев повежда каузата за спасяване на българските евреи по време на Втората световна война. Именно той отправя „Молба-подканване“ до председателя на Съюза на българските писатели Стилиян Чилингиров, с която призовава ръководството да вземе инициатива за защита на евреите.

На 9.IХ.1944 г. 64-годишният писател енергично се включва в политическата дейност като член на Постоянното Присъствие на БЗНС и редактор на новия вестник „Народно земеделско знаме“.  На 30.IХ.44 г.е избран за Председател на СБП, а през ноември с.г. и за директор на Народния театър. Нагърбва се едновременно с няколко важни и отговорни поста в това смутно и тревожно време, защото е най-популярната и крупна културна фигура сред земеделците.

По-късно негови приятели, а и всякакви наблюдатели се чудят как опитни политици като Гр. Чешмеджиев, Г. М. Димитров, Кр. Пастухов, К. Лулчев се наемат да сътрудничат на комунистическата партия в Отечествения фронт. Трифон Кунев е сред тях. Измисленото от Г. Димитров ОФ е коварна маневра за заблуда на световното обществено мнение, удобна фасада за завземане на властта, но то не е било възможно без съгласието на Г. М. Димитров, Никола Петков и другарите им от БЗНС, както признава самият Кимон Георгиев. По това време като председател на писателския съюз Кунев изключва неудобни за комунистическата власт писатели. Този жест е напълно несъвместим с биографията му, но е факт.

Още през май 1945 г. писателят напуска председателския пост и редакцията на „Литературния фронт“.

Трифон Кунев не се подчинява на ултиматумите на ОФ, не уволнява артисти по политически причини, напротив. Затова и директорството му продължава твърде кратко – само един сезон. Бъдещите асове на соцреалистическата драматургия Крум Кюлявков, Г. Караславов, Боян Дановски и невзрачният актьор Петър Димитров са инициатори за уволнението на Кунев от директорския пост през пролетта на 1945 г.

Друга необяснима постъпка на Трифон Кунев е статия му във в-к „Отечествен фронт“ със заглавие „Тежки дни на разплата“. Статията му завършва с афористичното двустишие на една кръчмарска пословица: „Пили та пели, / плащали–плакали“.

Междувременно Трифон Кунев подхваща поредицата опозиционни фейлетони, които излизат под рубриката

„Ситни-дребни като камилчета“

в „Народно земеделско знаме“.

Без да бъдат пряко назовани, героите в поредицата се разпознават сами и силно засегнати, излизат на арената, готови за саморазправа с автора. Историята с Алеко и неговия герой, портретувана от класика на карикатурата Илия Бешков, се повтаря във всичките й аспекти – литературни, политико-социални, личностни и събитийни. Заради „камилчетата“ Кунев често е привикван от прокуратурата.

От страниците на своята колона писателят категорично изрича суровата истина за черните дни на терора: „Една варварска революционна ярост залива изстрадала България. Режимът на кръволока Александър Цанков започна да бледнее пред това, което става в името на „свободата и демокрацията.“ В друг фейлетон той пише: „Имало е по-тежки времена, но по-подли никога!“

След 1944 г. Трифон Кунев на два пъти попада в затвора като политически арестант, но „не си взима поука“. През 1947 г. е осъден на 5 години затвор. На 2 февруари 1954 г. умира на 73-годишна възраст.

 

Leave a Comment