И още предложения: Схемата 60:40 да се прилага и от сектор Плодове и зеленчуци

Националната Био асоциация предлага картофопроизводството да бъде изключено от обвързаните плащания, тъй като е почти напълно механизирано
Да се предвиди държавна помощ за бенефициентите по мярка 214, които досега не можеха да се включат към мярка 11
Да се удължи изпълнението на проекти по държавната помощ за хладилници
През 2020 г. да не се изплащат наеми за държавни земи, заети с овощните градини
Да паднат административните санкции, наложени заради рестрикции към биопроизводителите

биофермаНационалната Био Асоциация (НБА) допълни предложението на 30-те организации в аграрния и преработвателния сектори за осигуряване на достъпна среда на работниците на полено, в оранжериите, животновъдните ферми и предприятията с нови актуални искания в условията на пандемия.

Прочети още: 30 аграрни и преработвателни организации искат специален режим и работа за карантинираните

Сред идеите на НБА са безлихвено кредитиране от страна на ДФ „Земеделие“ изпълнението на проекти по държавната помощ за оборудване на складове на овощари и градинари, спиране на административните санкции към биопроизводители, наложени поради прекомерни изисквания, отпадане на картофопроизводството от обвързаното подпомагане и други. Предложението е изпратено до земеделския министър и до 30-те браншови организации.

Ето и пълния тект на предложението:

ДОПЪЛНЕНО ПРЕДЛОЖЕНИЕ

От Национална Био Асоциация

Уважаема г-жо Танева, При конферентно обсъждане на извънредната ситуация с пандемията от коронавирус на УС на НБА и с доста от членовете решихме да направим следните предложения:

1. Подкрепяме напълно предложенията на министър Танева до ЕК, направени преди няколко дни. Тъй като ситуацията се променя ежедневно, считаме че те са актуални и обективни и към днешна дата. Най-големи притеснения имаме от събирането на много работници на едно място, независимо от факта, че в повечето случай те ще работят навън и много често могат да работят на достатъчно разстояние. Същевременно голяма част от тези работници са с ниска хигиенна култура, поради което считаме,че

2. Браншовите организации, съвместно с кризисния щаб при МЗХГ, е необходимо да разработят указания за работа на групи работници, които да се изисква да се спазват стриктно.

3. Да бъдат компенсирани допълнителните разходи по изпълнението на тези указания, като хигиенизиране, дезификциране, осигуряването на допълнителен транспорт, за да не се вкупчват повече хора в едно транспортно средство, осигуряването на водоноски до работните полета за измиване на амбалажа и ръцете на работниците, както и друг тип контролни мерки, осигуряващи безопасност на труда и на консуматорите на продукцията и т.н.

С цел набирането на по качествена и по-квалифицирана работна ръка и привличането на работници от завърналите се от чужбина, които са работили в земеделието настояваме:

4. Популярното вече

60:40 да се прилага за сектор „Плодове и зеленчуци“ и „Животновъдство“

вкл. и при еднодневните трудови договори. С цел максимално да се възползваме от завърналите се в България земеделски работници е необходимо бързо:

5. Да се разработят комплексни мерки, с които да можем да оставим тези кадри в България, за земеделието и преработката в храни. Някои предложения в тази посока вече са правени. В настоящата ситуация много нараства значението на плодовете и зеленчуците за здравето на всички болни, здрави ,деца и възрастни“. Плодовете са с високо съдържание на витамин С, голяма част от тях са антиоксиданти и тези предимства могат да се запазват и в преработените продукти. Тези предимства не се отнасят за картофите, поради което за разлика от колегите от НАК считаме, че е правилно :

6. Обвързаната подкрепа да не се прилага повече за картофи.

Картофите не са плодове и зеленчуци

във всички СЧ (страни членки) на ЕС , тъй като са с изцяло механизирано производство и нямат спецификата на производството на плодове и зеленчуци, която е с много ръчен труд. Напротив те изцяло се доближават до производството на техническите култури. Освен това за производството на картофи се дават и няколко други държавни помощи и площите с картофи станаха сравнително големи, в смисъл че не са дребно производство. По този начин ангажират сравнително голям ресурс за обвързана подкрепа.

Освободенитe средства от подкрепата за картофите да бъде справедливо разпределен за плодове и зеленчуци.

Специално за биопроизводителите, които пострадаха от изкуствено създадения бюджетен дефицит по мерки 214, 10 и 11 да бъдат предприети мерки за спиране на наказателни процедури за всички биопроизводители, превърнати в нарушители по административни причини.

7. Да спре действието на всички актове по мерки 214, 10 и 11,

които са издадени по административни нарушения, като географски премествания, липса на декларации и др., при които земеделския производител няма никаква вина по същество. Да се спре издаването на подобни актове. Основните ни аргументи за това предложение са, че министър Порожанов съвсем целенасочено възложи преследване навсякъде, където е възможно да бъде стопен бюджетния дефицит, в резултат на което превърна много истински биопроизводители в нарушители и на второ място освен тежкото бреме на извънредното положение с коронавируса биопроизводителите трябва да понесат и тежеста на тези актове.

8. По отношение на всички земеделски стопани, приключили ангажиментите си по мярка 214 – „Агроекологични плащания“, които са съумяли да запазят изцяло дейността си, но не са получили подпомагане през 2017, 2018 и 2019 г. поради това, че бюджетът беше източен в резултат на нормативна целенасоченост, финансовото положение на този тип предприятия изключително много се влошава – предприятията нямат никаква финансова ликвидност, тъй като голяма част от тях покриват своите финансови загуби, не от компенсаторното плащане на субсидията, а чрез кредити; – възможността тези стопани да кандидатстват през Кампания 2020, по същество не е помощ, която ще покрие необходимите компенсаторни плащания през 2017, 2018 и 2019, а ще покрие компенсаторното им плащане само за Кампания 2020 и то чак след година и половина (до 30.06.2021). Предвид което спешно се нуждаем за отпускане на държавна помощ, която да покрие размера на компенсаторните плащания на земеделските стопани, които не са били подпомагани по мярка 11 „Биологично земеделие“, а са приключили успешно мярка 214 – „Агроекологични плащания“ и са продължили да осъществяват тази дейност.

9. По отношение на прилаганата инвестиционна схема за Държавна помощ през 2019 и 2020г. – „Помощ за инвестиции в материални активи в земеделски стопанства, свързани с първично производство на растениевъдна земеделска продукция“, известна като държавната помощ за изграждане на хладилници, предлагаме :

– подписването на анекси за удължаването на срока

за изграждането им с толкова с колкото е обявено извънредното положение (към момента има проект за неговото удължаване до 13.05.2020г.), което реално са минимум 3 месеца, в които има наложени епидемиологични мерки и сътресение в обществото. Както се вижда всички хора се стремят да запазят здравето си и не могат да се извършват стопански дейностти по строителство и монтиране на съоръжения. Затруднено е и снабдяването с материали, а вносът от Италия (основен пороизводител на хладилна техника) или се забява, или го няма. Затруднено или невъзможно е пътуването между областите както на строителни работници, така и на машини, а е невъзможно и осигуряването на санитарно чиста среда в условията на монтажна дейност.

– съществува съществен риск на вземането на кредити от търговските банки, тъй като последващото обслужване на тези кредити може да бъде съществено затруднено, а и задължението да се заплащат немалко лихви по тях и застрахователна премия е съществена тежест, поради което предлагаме :

 а) да се даде възможност за авансово изплащане на субсидията по инвестиционния проект, за да се намали необходимостта от получаване на кредити;

б) отделно от горното, да се предоставят безлихвени кредити по тази схема не от търговски банки, а от ДФ „Земеделие“.

10. Производителите от сектор „Земеделие“, отглеждащи всякакъв вид трайни насаждения – плодове, черупкови, етерично-маслени, десертно грозде, билки или насаждения от зеленчуци, са изключително засегнати от факта, че няма да могат да приберат реколтата си от конкретната стока, защото:

– не може да се осигури безопасност на работниците при тяхното транспортиране;

– не могат да се извършват полеви тестове на работниците за COVID- 19 преди постъпването им на работа през деня.

– всякакви други мерки като мерене на температура и др. са безсмислени при наличието на безсимптомни инфектирани, които са заразоносители.

– нито работниците, нито земеделските стопани, не желаят да рискуват своето и здравето  на семействата си, а се стремят да спазват противоепидемиологични мерки, които са задължителни. Предвид което спешно предлагаме земеделски земи част от Държавния поземлен фонд, заети с трайни насаждения от плодове, черупкови, етерично-маслени, десертно грозде, билки или насаждения от зеленчуци, да бъдат освободени от рентни плащания за една стопанска година. Това е редно да бъде за стопанската 2020/2021 – защото рентното плащане за настоящата стопанска година 2019/2020 е предплатено през 2019г. преди настъпване на настоящата криза.

Leave a Comment