ЕК позволи на Гърция да подпомогне производителите на цветя с 10 млн. евро

Държавата може да предоставя безвъзмездно до 100 000 евро на предприятие до 31 декември 2020 г.

Цветна Пролет 2018Европейската комисия одобри схема за държавна помощ в Гърция на стойност 10 милиона евро за подпомагане на сектора за първично производство на цветя в контекста на огнището на коронавирус. Схемата е одобрена във временната рамка за държавните помощи, приета от Комисията на 19 март 2020 г., изменена на 3 април 2020 г.

Изпълнителният вицепрезидент Маргрет Вестагер , отговарящ за политиката в областта на конкуренцията, заяви: „Тази гръцка схема на стойност 10 милиона евро ще подкрепи фермерите, активни в първичното производство на цветарството, които в момента изпитват трудности поради огнището на коронавирус. Той ще помогне на тези земеделски производители да покрият непосредствените си нужди от ликвидност и да продължат дейността си през тези предизвикателни времена. Работата ни с държавите-членки продължава и гарантира, че националните мерки за подкрепа могат да бъдат въведени по координиран и ефективен начин, в съответствие с правилата на ЕС “.

Гръцката мярка за подкрепа

Гърция уведоми Комисията по временната рамка за 10 милиона евро за подпомагане на компании, които се занимават с първичното производство на цветарски продукти, засегнати от огнището на коронавирус. Подкрепата ще бъде достъпна за компании от всякакъв мащаб в Гърция.

Обществената подкрепа, която ще бъде под формата на директни безвъзмездни средства, има за цел да гарантира, че онези компании, които изпитват парични затруднения поради коронавирус пандемията, имат достатъчна ликвидност, за да поддържат дейността си по време и след заразата.

Комисията установи, че гръцката мярка е в съответствие с условията, определени във временната рамка . По-специално, подкрепата няма да надвишава 100 000 евро на компания. Помощта по схемата може да бъде отпусната до 31 декември 2020 г.

Поради това Комисията заключи, че мярката е необходима, подходяща и пропорционална за отстраняване на сериозни смущения в икономиката на държава-членка, в съответствие с член 107, параграф 3, буква б) от ДФЕС и условията, определени във временната рамка .

Какво разреши досега ЕК

Комисията прие временна рамка, която да даде възможност на държавите-членки да използват пълната гъвкавост, предвидена в правилата за държавна помощ, за да подпомогнат икономиката в контекста на огнището на коронавирус. Временната рамка, изменена на 3 април 2020 г. , предвижда следните видове помощ, които могат да се предоставят от държавите-членки:

(i)   Директни безвъзмездни средства, вливане на собствен капитал, избирателни данъчни предимства и авансови плащания до 100 000 евро на компания, която работи в първичния селскостопански сектор, 120 000 евро на компания, занимаваща се в сектора на рибарството и аквакултурите, и 800 000 евро на компания, която работи в всички останали сектори за справяне с неотложните нужди от ликвидност. Държавите-членки могат също така да дадат до номиналната стойност от 800 000 евро на дружество заем с нулева лихва или гаранции за заеми, покриващи 100% от риска, с изключение на сектора на първичното селско стопанство и в сектора на рибарството и аквакултурите, където границите на € Прилагат се съответно 100 000 и 120 000 евро на компания.

(ii)  Държавни гаранции за заеми, взети от компании, за да се гарантира, че банките продължават да предоставят заеми на клиентите, които се нуждаят от тях. Тези държавни гаранции могат да покрият до 90% от риска по заеми, за да помогнат на предприятията да покрият непосредствените оборотни средства и инвестиционните нужди.

(iii) Субсидирани публични заеми за дружества с изгодни лихвени проценти за дружествата. Тези заеми могат да помогнат на предприятията да покрият непосредствените оборотни средства и инвестиционните нужди.

iv) Защитни мерки за банките, които насочват държавната помощ към реалната икономика, че такава помощ се счита за пряка помощ за клиентите на банките, а не за самите банки, и дава насоки как да се гарантира минимално нарушаване на конкуренцията между банките.

v)  Публична краткосрочна застраховка за експортни кредити за всички страни, без да е необходимо въпросната държава-членка да доказва, че съответната държава временно е „нетъргуема“.

(vi) Подкрепа за изследвания и разработки, свързани с коронавирус (R&D) за справяне с настоящата здравна криза под формата на директни безвъзмездни средства, възстановими аванси или данъчни предимства. Бонус може да се предоставя за проекти за трансгранично сътрудничество между държавите-членки.

(vii)  Подкрепа за изграждането и увеличаването на мащаба на изпитвателните съоръжения за разработване и тестване на продукти (включително ваксини, вентилатори и защитно облекло), полезни за справяне с огнището на коронавирус, до първото промишлено внедряване. Това може да бъде под формата на директни субсидии, данъчни предимства, авансови плащания и гаранции без загуби. Компаниите могат да се възползват от бонус, когато инвестицията им е подкрепена от повече от една държава-членка и когато инвестицията е сключена в рамките на два месеца след предоставянето на помощта.

(viii) Подкрепа за производството на продукти, важни за справяне с огнището на коронавирус под формата на директни безвъзмездни средства, данъчни предимства, възстановими аванси и гаранции без загуби. Компаниите могат да се възползват от бонус, когато инвестицията им е подкрепена от повече от една държава-членка и когато инвестицията е сключена в рамките на два месеца след предоставянето на помощта.

ix) Целенасочена подкрепа под формата на отсрочка на плащането на данъци и / или спиране на вноските за социално осигуряване за тези сектори, региони или за видове компании, които са най-силно засегнати от избухването.

(x)  Целенасочена подкрепа под формата на субсидии за заплати на служители за онези компании от сектори или региони, които са пострадали най-много от епидемията от коронавирус и в противен случай би трябвало да се съкрати персонал.

Временната рамка дава възможност на държавите-членки да комбинират всички мерки за подкрепа помежду си, с изключение на заеми и гаранции за един и същи заем и надвишаващи праговете, предвидени от временната рамка. Той също така дава възможност на държавите-членки да комбинират всички мерки за подкрепа, предоставени по временната рамка, със съществуващите възможности за предоставяне на de minimis на компания на стойност до 25 000 евро за три фискални години за компании, работещи в първичния селскостопански сектор, 30 000 евро за три фискални години за компании, работещи в сектора на рибарството и аквакултурите, и 200 000 евро за три фискални години за компании, работещи във всички останали сектори. В същото време държавите-членки трябва да се ангажират да избягват ненужното натрупване на мерки за подкрепа за същите дружества, за да ограничат подкрепата, за да задоволят действителните си нужди.

Освен това временната рамка допълва многото други възможности, които вече са налични на държавите-членки за смекчаване на социално-икономическото въздействие на коронавируса, в съответствие с правилата на ЕС за държавна помощ. На 13 март 2020 г. Комисията прие съобщение за координиран икономически отговор на огнището на COVID-19, което излага тези възможности. Например, държавите-членки могат да направят общоприложими промени в полза на предприятията (например отлагане на данъци или субсидиране на работа за кратко време във всички сектори), които не попадат в обхвата на правилата за държавна помощ. Те могат също така да предоставят обезщетение на компаниите за претърпени вреди поради и пряко причинени от епидемията от коронавирус.

Временната рамка ще бъде въведена до края на декември 2020 г. С оглед гарантиране на правната сигурност Комисията ще прецени преди тази дата дали тя трябва да бъде разширена.

Leave a Comment