Подмярка 16.4 за къси вериги и местни пазари на старта: 3-годишно финансиране до 391 хил. лв.

Публикуван е проект на насоките по подмярката

фермерски пазари

За обществено обсъждане е публикуван на страницата на земеделското министерство проект на Насоки за кандидатстване по подмярка 16.4 „Подкрепа за хоризонтално и вертикално сътрудничество между участниците във веригата на доставки“ от ПРСР. Подмярката е за подпомагане на късите вериги на доставки и създаване и популяризиране на местни пазари.

Общият размер на безвъзмездната финансова помощ е в размер на 15 646 400 лв. Максималният размер на помощта за един проект 391 160 лева и той представлява 50% от стойността на направените разходи.

Минималната помощ е 15 000 лв.

Одобрените проекти ще се изпълняват три години от датата на сключване на договора, но не по-късно от 1-ви септември 2023 г.

Дефиниции

В насоките са цитирани и европейски дефиниции за това що е то къса верига на доставки и местен пазар. А именно:

„Къса верига на доставки“ означава верига на доставки, в която участват ограничен брой икономически оператори, поели ангажимент да си сътрудничат и посветени на местното икономическо развитие и близките териториални и социални отношения между производители, преработвателни и потребители.

„Местни пазари“ са пазари в радиус от 75 км. от стопанството на произход на продукта, в който радиус трябва да се осъществяват както преработката, така и продажбата му на крайния потребител. Радиусът се определя, като се вземе предвид разстоянието между ЕКАТТЕ на всяко населено място, в което се произвеждат предлаганите продукти (селскостопански или преработени селскостопански продукти) от всеки член на обединението и ЕКАТТЕ на населеното място, в което се извършва продажбата на тези продукти към краен потребител.

Кой може да кандидатства

Кандидатите са юридически лица, регистрирани по Търговския закон, които осъществяват хоризонтално и вертикално сътрудничество за изграждането и развитието на къси вериги за доставки или за изграждане и развитие на местни пазари. За целите на процедурата в Приложение № 3 „Колективен проект за сътрудничество“ кандидатите се определят като „Обединение за къса верига на доставки”, като се добавя и конкретно име или „Обединение за местен пазар”, като се добавя и конкретно име, с цел лесно идентифициране на бенефициента при дейностите за популяризиране. Избраното от кандидата име се посочва и в ИСУН 2020.

Участниците в обединението могат да бъдат само:

–  Земеделски стопани, регистрирани по Наредба № 3 от 1999 г. и/или

– Предприятия в областта на преработката на храни, групи или организации на производители, признати от министъра на земеделието, храните и горите и/или търговци на дребно, регистрирани по Търговския закон;

– Участниците трябва да са вписани по реда на чл. 39 или чл. 40 от Наредба № 26 от 14.10.2010 г. за специфичните изисквания за директни доставки на малки количества суровини и храни от животински произход, когато е приложимо. По отношение на организации или групи производители изискването за вписване по реда на чл. 39 от Наредба № 26 от 14.10.2010 г. се отнася за техните членове.

– Участниците земеделски стопани и предприятия в областта на преработка на храни трябва да произвеждат продуктите, с които участват в обединението.

Когато кандидатстват, участниците трябва да са минимум двама, най- малко единият от които да е земеделски стопанин.

Когато в обединението кандидатът е група или организация на производители, се вземат предвид всички земеделски стопани, членуващи в същата.

Членовете на група/организация на производители осъществяват продажбите на продукцията си на местния пазар или къса верига на доставки за своя сметка, в качеството си на земеделски стопани, а не на група/организация.

Юридическите лица, участващи в обединенията, трябва да отговарят на определението за микро, малко или средно предприятие, съгласно Закона за малките и средните предприятия.

Кандидатите представят колективен проект за сътрудничество съгласно Приложение № 3, в който задължително са посочени: териториален обхват на действие, брой и вид на участниците, дейности, които ще се извършват от обединението, продукти, включени в предмета на сътрудничеството, инвестиционен и бизнес план (Приложение № 3А) за изпълнение на дейностите и план за популяризиране.

Един земеделски стопанин, член на обединението може да участва в едно обединение за местен пазар и едно обединение за къса верига на доставки.

Подпомагането за създаване и развитие на къси вериги на доставки обхваща само вериги на доставки, които включват не повече от един посредник между земеделския стопанин и потребителя.

Земеделските стопани следва да са собственици и/или ползватели на земята, от която е произведена описаната в Приложение № 3А „Инвестиционен и бизнес план“ продукция, включително сгради, помещения и оранжерии, използвани за производствена дейност на селскостопанските продукти, както и да са собственици и/или ползватели на животновъдните обекти, сгради и помещения, използвани за животновъдната дейност, в случай че развиват такава.

Допустими разходи

Допустимите разходи са „текущи“, „за популяризиране“ и „преки разходи за изпълнение на проекта“.

Текущите разходи са за осъществяване на сътрудничеството във връзка с изпълнение на колективния проект: възнаграждения и осигурителни вноски на екипа по проекта – за лица, изпълняващи дейности, свързани с функциониране на обединението; наем на един офис за дейностите за осъществяване на сътрудничеството; закупуване на офис оборудване; канцеларски материали; командировки на лицата от екипа по проекта; ток, вода, интернет и телефон за офиса.

Разходи за популяризиране на обединението, са за: провеждане на еднодневни работни/информационни срещи; провеждане на еднодневни информационни семинари и конференции; създаване и поддържане на интернет страница на обединението, във връзка с изпълнението на проекта; публикации в регионални медии, свързани с разпространение на резултатите от проекта; излъчване в регионални медии, свързано с разпространение на резултатите от проекта; печатни материали,  свързани с разпространение на резултатите от проекта.

Преки разходи за изпълнение на дейностите по проекта за сътрудничество, включително разходи за инвестиции, съгласно представен инвестиционен и бизнес план са за: закупуване, включително чрез финансов лизинг на машини и оборудване, като например основно търговско оборудване, щандове, електронни търговски везни, хладилни витрини, маси, стелажи, санитарни системи и др.; закупуване, включително чрез финансов лизинг на превозни средства за транспортиране на продукция, включително хладилни превозни средства, необходими за изпълнение на дейностите, описани в колективния проект за сътрудничество Приложение № 3 и Приложение № 3А; придобиване или разработка на компютърен софтуер и придобиване на патенти, лицензи, авторски права и търговски марки, свързани с дейността на обединението.

Писмени възражения и предложения по горепосочените документи могат да се изпращат в срок 01.06.2020 г. (включително) на следната електронна поща: rdd@mzh.government.bg.

Leave a Comment