Затворени заради Ковид-19 училища в Кения станаха кокошарници

Учителите в държавните училища запазиха заплатите си, в частните останаха без доходи

птичи грип, петли, кокошкиРешението на Кения да затвори всички училища до следващия януари заради Ковид-19 остави много от частните си училища да се борят за оцеляване, разказва Би Би Си.

Класните стаи в училището на братята Муеа, които някога резонираха със звука на децата, сега са изпълнени с какофонията от пилета.

Математическите уравнения на дъската са заменени от схема на ваксинация на птиците.

Джоузеф Мейна, който е собственик на централното кенийско училище, трябваше да се насочи към отглеждането на животни, за да печели пари, тъй като вече не получава доходи от осигуряването на образование.

Нещата бяха особено трудни през март, когато всички училища трябваше да затворят. Мейна обаче все още изплаща заем, който трябваше да предоговори с банката.

Отначало изглеждаше, че всичко е загубено, но „решихме, че трябва да направим нещо за оцеляване“, казва г-н Мейна.

Тъй като частните училища, които обучават около една пета от кенийските деца, разчитат на такси за доходите си, принудителното им закриване означаваше, че те не могат да плащат на персонала и много от тях влизат в сериозни финансови проблеми.

Малка част от училищата са успели да продължат да преподават чрез онлайн обучение, но таксите, които получават, едва покриват основните разходи за живот на учителите, според Кенийската асоциация за частни училища (KPSA).

Около 95% от над 300 000 служители на частни училища са изпратени в неплатен отпуск, посочва главният изпълнителен директор на KPSA Петер Ндоро.

Освен това 133 училища са принудени да се затворят за постоянно.

За да не предприемат тази драстична мярка, Roka Preparatory, друго училище в централна Кения, също е превърнало помещенията си във ферма с кокошарник и зеленчукова градина.

„Нещата никога не са били толкова лоши“, казва Джеймс Кунг’у, който основава училището преди 23 години.

Освен пилета, той отглежда зеленчуци върху това, което е било детската площадка.

„Положението ми е подобно на другите училища. Мъча се да зареждам колата. Учителите и учениците вече не са тук. Психологически много сме засегнати“, казва г-н Kung’u.

Докато двете училища са намерили алтернативен източник на доходи, собствениците на другите се притесняват за съдбата на своите учители, които трябваше да напуснат без заплащане в продължение на пет месеца.

Така е в частните училища за разлика от служителите в държавните училища, които получават заплатите си.

Г-н Мейна казва, че някои учители в неговото училище са му се обадили да питат дали има нещо, което могат да направят. „Но за съжаление дори ние нямаме достатъчно, за да се храним“, казва той.

Leave a Comment