Папа Франциск призова обществото да се изправи срещу разрушителните ефекти на парите

В своя енциклика Светият отец обхвана вируса на расизма, братството, имиграцията и пропастта между бедни и богати
Снимка на Ройтерс

Снимка на Ройтерс

Папа Франциск заяви в неделя, че пандемията на COVID-19 е последната криза, която доказва, че пазарните сили сами по себе си и икономиките на „оттичащите се“ икономики не са довели до социалните ползи, които техните привърженици твърдят.

В една енциклика по темата за човешкото братство Франциск също заяви, че частната собственост не може да се счита за абсолютно право във всички случаи, когато някои живеят екстравагантно, докато други нямат нищо, цитира Ройтейс.

Наричан „Fratelli Tutti“ (Brothers All), заглавието на енцикликата предизвика критики, че не използва приобщаващ език, след като беше обявено миналия месец.

На италиански Fratelli означава братя, но се използва и като братя и сестри. Ватиканът каза, че е взето от „Препоръки“ или насоки, написани от св. Франциск от Асизи през 13 век за неговите последователи и не могат да бъдат променени.

Папата казва в първия ред на енцикликата от 86 страници, че св. Франциск „се е обърнал по този начин към своите братя и сестри“. В документа той използва термина „мъже и жени“ 15 пъти и няколко пъти говори за защита на правата и достойнството на жените.

Енцикликите са най-авторитетната форма на папско писане, но те не са безпогрешни.

Енцикликата, която Франциск подписа в Асизи в събота, обхваща теми като братство, имиграция, пропаст между бедните и богатите, икономически и социални несправедливости, дисбаланси в здравеопазването и разширяващата се политическа поляризация в много страни.

Папата се е насочил директно към икономиката, която е предпочитана от консерваторите, че данъчните облекчения и други стимули за големия бизнес и богатите в крайна сметка ще бъдат от полза за останалото общество чрез инвестиции и създаване на работни места.

„Имаше хора, които биха ни накарали да вярваме, че свободата на пазара е достатъчна, за да запази всичко в безопасност (след удара на пандемията)“, пише той.

Франциск осъди „тази догма за неолибералната вяра“, която прибягва до „магическите теории за „преливане“ или „струйка“… като единственото решение на обществените проблеми“. Добрата икономическа политика, каза той, „прави възможно създаването на работни места, а не съкращаването“.

Финансовата криза 2007-2008 г. беше пропусната възможност за промяна, вместо това създаде „увеличена свобода за истински могъщите, които винаги намират начин да избягат невредими“. Обществото трябва да се изправи срещу „разрушителните ефекти на империята на парите“.

Франсис повтаря предишни призиви за преразпределение на богатството, за да помогне на най-бедните и за по-справедлив достъп до природните ресурси от всички.

„Правото на частна собственост може да се счита само за вторично естествено право, произтичащо от принципа на универсалната дестинация на създадени стоки“, каза той.

Официален представител на Ватикана заяви, че папата има предвид хората с огромно богатство.

Папата пише, че вярата на ранните християни – „че ако на един човек му липсва необходимото, за да живее достойно, това е така, защото друг го задържа“ – все още е валидна.

Тези, които имат много, трябва да го „администрират за доброто на всички“, а богатите нации са длъжни да споделят богатството с бедните. Но той каза, че „със сигурност не предлага авторитарен и абстрактен универсализъм“.

Някои свръхтрадиционалистични католици обвиниха Франциск, че тайно подкрепя замисления заговор за „правителство на един свят“, развенчана теория на конспирацията.

Без да назовава държави или хора, Франциск осъди политици, които „търсят популярност, като се обръщат към най-долните и егоистични наклонности“ или които провеждат политики на „омраза и страх към други нации“.

Справяне с расизма, ключов проблем в Съединените щати след движението „Черни животи“, Франсиск каза: „Расизмът е вирус, който бързо мутира и вместо да изчезне, се крие и дебне в очакване.“

Той повтори призиви за премахване на ядрените оръжия и смъртното наказание, позиции, които са били атакувани от консервативни католици, особено в Съединените щати.

Leave a Comment