Къде се разминаха за ОСП Комисията, земеделските министри и Европарламентът

Европейска комисияКъде се разминаха във вижданията си относно следващата ОСП Европейската комисия, Съветът на земеделските министри и Европарламента? Обобщенията могат да се направят след като и трите институции вече имат окончателни виждания за бъдещата земеделска политика.

Европарламентът настоява зелените мерки да имат по-голям дял във финансирането. Той предлага още два пъти през периода да се извърши проверка за постигнатите резултати, заложени в като цели в стратегическите планове на държавите членки. Евродепутатите искат по-големи санкции за фермерите нарушители на мерките за опазване на околната среда и на условията за хуманно отношение към животните.

Еврокомисията предлага таван на директните плащания от 100 000 евро, при намалямаща сума на подпомагане в границите от 60 000 до 100 000 евро. Съветът на министрите смята, че таваните трябва да са решение на всяка държава членка.

Прочети още: Евродепутатите гласуват окончателно новата ОСП в 17 часа. Виж какви са най-важните промени

Какво е текущото състояние след последните действия, определящи бъдещата ОСП и преди следващите кръгове на преговори?

Основни елементи на предложението на Комисията

Нова зелена архитектура

За 2021-2027 г. поне 30% от общите разходи на ЕС ще допринесат за действията по климата. ОСП следва да допринесе за тази цел с 40% от общите си разходи.

Държавите-членки ще бъдат задължени да демонстрират в своите стратегически планове за ОСП как ще постигнат по-голямо ниво на амбиция, отколкото в момента по отношение на целите за околната среда и климата чрез принципа „без отстъпление“.

Най-засилено условността, предложена от Комисията, свързва директните плащания и някои мерки за развитие на селските райони с нов начин на работа спрямо околната среда и климата чрез селскостопански практики и стандарти, известни като „законоустановени изисквания за управление“ (ЗИУ) и „добро земеделско и екологично Условия “(GAEC) .

Съвсем нова характеристика са така наречените задължителни еко-схеми в първия стълб, които представляват годишни ангажименти и плащания, предназначени да възнаградят земеделските производители, че са отишли ​​още по-далеч в прилагането на устойчиви земеделски практики (напр. Агроекология, прецизно земеделие, въглеродно земеделие).

И накрая, Комисията предлага 30% от разходите за развитие на селските райони да са за ангажименти за управление на околната среда и климата, без плащания за райони с природни ограничения.

Чрез такива мерки ОСП ще постави селското стопанство в основата на европейската зелена сделка, както и в амбициозните стратегии на ЕС за биологично разнообразие и „От фермита до трапезата“.

По-добро насочване на директните плащания: подпомагането на доходите ще остане съществена част от ОСП и директните плащания ще продължат да се основават на размера на фермата в хектари. Бъдещата ОСП обаче трябва да даде приоритет на малките и средните ферми и да насърчи младите фермери да се присъединят към професията.

Ето защо Комисията предложи:

– по-високо ниво на подпомагане на хектар за малки и средни ферми (преразпределително плащане);

– да се намали делът на директните плащания, получени над 60 000 евро на ферма, и да се ограничат плащанията на 100 000 евро на ферма (ограничаване), с оглед осигуряване на по-справедливо разпределение на плащанията;

– минимум 2% от пакетите за директни плащания на държавите-членки да са за млади фермери. Средствата да бъдат изразходвани за специални мерки по двата стълба на ОСП и мерки за улесняване на достъпа до земя и трансфери на земя;

Страните от ЕС трябва да гарантират, че само истински фермери получават подкрепа.

Нов начин на работа: стратегически планове и подход, основан на изпълнението. Европейската комисия предлага да се опрости и модернизира работата на ОСП, като се измести акцентът от правилата и спазването към резултати.

Националните правителства ще трябва да изготвят стратегически план за ОСП, като анализират специфичното си положение от гледна точка на силни, слаби страни, възможности и заплахи (SWOT анализ) и го свържат с техните нужди. Въз основа на този анализ държавите-членки предлагат как да се прилагат съответните инструменти за постигане на целите на ОСП в тяхната страна. Комисията ще оцени и одобри плановете за бюджетния период, като същевременно ще прави преглед на резултатите на държавите-членки въз основа на ключови показатели на годишна база.

Фермерите са в основата на европейските селски общности, като осигуряват жизненоважни обществени блага.

Бъдещата ОСП предлага да се развиват и подкрепят селските общонсти, като се инвестира в:

– подпомагане на новите поколения фермери да се присъединят към професията, чрез насърчаване на трансфера на знания от едно поколение към следващото и подобряване на достъпа до земя за младите фермери ;

– насърчаване на заетостта, растежа, социалното приобщаване и местното развитие в селските райони, включително биоикономика и устойчиво горско стопанство ;

– подобряване на отговора на селското стопанство на ЕС към обществените изисквания към храните и здравето, включително безопасна, питателна и устойчива храна, хранителни отпадъци, както и хуманно отношение към животните ;

– осигуряване на постоянна подкрепа за селските общности чрез инициативата за интелигентни села и ръководените от общностите местни разработки по програмата LEADER .

Резултати от заседанието на Съвета на земеделските министри от 19-20 октомври 2020 г.

На 19-20 октомври 2020 г. Съветът на земеделските министри в ЕС (AGRIFISH) се събра, за да обсъди бъдещата ОСП. С акцент върху зелената архитектура на реформата на ОСП, дискусиите се основават на компромисните текстове за всеки регламент, изготвени от германското председателство:

√ компромисен текст за стратегически планове 11869/20 + ADD 1

√ компромисен текст за хоризонтално регулиране 11604/20

√ компромисен текст относно общата организация на пазара 11241/20

На 21 октомври Съветът постигна общ подход , който е резултат от преговори и работа проведени през последните две години и половина и под пет председателства.

Общият подход беше одобрен от всички държави-членки с изключение на Литва, която гласува против, и Латвия, Румъния и България, които се въздържаха.

Ето основните компоненти на компромиса:

Нова зелена архитектура

Промени в обхвата на условността (по-специално по отношение на улавянето на въглерод и биологичното разнообразие) и чрез изключване на дребните земеделски производители от специфични ДСЕС и предвиждане за тях да има опростена система за контрол и санкции за намаляване на административната тежест;

Определяне на 20% от бюджета за директни плащания за еко-схеми, съпътствани от различни клаузи за гъвкавост, за да се избегне загубата на средства от директните плащания от държавите-членки, ако средствата на новите еко-схеми не се използват напълно.

Определяне на 30% от средствата за развитие на селските райони за климата и околната среда, включително за помощи за райони с природни ограничения.

По-добро насочване на директните плащания

Одобряване на вземането на решение от държавните и правителствените ръководители в Европейския съвет от юли 2020 г., което прави ограничаването (и намаляването на плащанията) доброволно;

Превръщане на клаузата за истински фермер в незадължителна за държавите-членки и по-гъвкава по същество.

Стратегически планове и подход, основан на изпълнението

Прегледът на изпълнението ще се проведе само два пъти в програмния период и само при ограничен набор от показатели, които не покриват всички разходи и интервенции на ОСП, по-специално не всички, свързани със Зелената сделка.

Договореният общ подход ще бъде преговорната позиция на Съвета, след като съзаконодателите влязат във фазата на преговори, тристранните срещи.

Хронология на бъдещето на ОСП след 2020 г.

Резултати от пленарното заседание на Европейския парламент от 19 до 23 октомври 2020

По време на пленарната сесия на 19-23 октомври 2020 г. са предвидени съвместни дебати и сесии за гласуване на трите регламента за бъдещата ОСП.

Около 600 изменения за трите регламента (около 460 изменения за регулирането на Стратегически план) са внесени и членове на Европейския парламент ги приеха миналия петък.

Сега преговорният екип на ЕП е готов да започне преговори с министри от ЕС.

Блок от компромисни изменения на „зелена архитектура“ и регламента за ОСП Стратегически план. Това включва:

√ по отношение на условността някои изисквания се елиминират (по-специално относно идентификацията и проследяването на животните);

√ обособяване на 30% от директните плащания за екологични схеми ;

√ 35% за зелени разходи в рамките на развитието на селските райони, включително райони с природни ограничения;

√ една обща клауза преразглеждане на плановете за ОСП през 2025 г., за да се адаптират тези със законодателството на климата и околната среда.

По-добро насочване на директните плащания: Парламентът подкрепя предложението на Комисията за ограничаване и намаляване на плащанията към по-големи ферми за подпомагане на малки и млади фермери.

Стратегически планове и подход, основан на изпълнението: Парламентът се отклони от подхода, основан на изпълнението на предложението на Комисията, като въведе елементи за съответствие и направи прегледа на многогодишното изпълнение.

Парламентът настоява за конкретни мерки, за да помогне на земеделските производители да се справят с рисковете и потенциалните бъдещи кризи, но също така и за по-високи санкции, когато някой многократно нарушава правила, например за опазването на околната среда или хуманното отношение към животните. Това би трябвало да струва на фермерите 10% от техните права (спрямо днешните 5%). Евродепутатите също искат да бъде създаден специален механизъм за жалби на ЕС.

 

Leave a Comment