ЕС защити в споразумение с Китай около 100 храни с географски указания, сред които български няма

розово маслоДнес двустранното споразумение между ЕС и Китай , защитаващо географските указания (ГУ) в Китай и Европа, влезе в сила.

Споразумението защитава около 200 емблематични европейски и китайски имена на селскостопански храни срещу имитация и узурпация, като носи взаимни търговски ползи и запознава потребителите с гарантирани, автентични продукти от два региона с богата кулинарна и културна традиция.

Списъкът на ЕС с географски указания, които трябва да бъдат защитени в Китай, включва емблематични продукти с географско указание като Cava, шампанско, Feta, ирландско уиски, Münchener Bier, Ouzo, Polska Wódka, Порто, Prosciutto di Parma и Queso Manchego. Сред китайските GI продукти списъкът включва например Pixian Dou Ban (паста Pixian Bean Paste), Anji Bai Cha (бял чай), Panjin Da Mi (Panjin ориз) и Anqiu Da Jiang (Anqiu джинджифил).

В европейския списък има продукти от 18 държави, като най-многобройни са храните и напитките от Франция и Италия. Български продукти липсват. Към момента страната ни има вписани в Европейския регистър на защитените географски указания  два продекта – „Горнооряховски суджук“ и „Българското розово масло“. Още 6 храни от месо са вписани в Европейския регистър на храни с традиционно специфичен характер, а Странджанският манов мед е със защитено наименование за произход.

В течение на следващите четири години, считано от днес, споразумението ще се разшири, за да обхване допълнително 350 имена на географски указания от двете страни. Тези имена ще трябва да следват същата процедура за одобрение като имената, които вече са обхванати от споразумението (т.е. оценка и публикуване за коментари).

Китайският пазар има потенциал за висок растеж на европейски храни и напитки. През 2020 г. Китай беше третата дестинация за селскостопански хранителни продукти на ЕС, достигайки  16,3 милиарда евро между януари и ноември. Това е и втората дестинация за износ на ЕС на ГИ продукти, което представлява 9% по стойност, включително вина, селскостопански хранителни продукти и спиртни напитки. Китайските потребители оценяват безопасността, качеството и автентичността на европейските хранителни продукти. Европейските потребители ще могат да открият истински китайски специалитети благодарение на това споразумение.

Китай и ЕС сега ще работят заедно с много проекти за сътрудничество и промоция, за да осигурят добро прилагане и прилагане на споразумението на взаимния пазар, както и популяризиране на техните емблематични имена на ГУ.

1 Comment

  1. Well written & done!
    I’ve only just begun writing a blog myself recently and realized lot of people
    simply rehash old cotent but add vvery little of value.
    It’s good to seee a beneficial write-up of some real value
    to me, as a reader.
    It’s going down on the list of creteria I need to replicate as a new blogger.
    Visitor engagement and content quality are
    king.
    Manyy good ideas; you have absolutely managed to get on my
    list of people to watch!

    Carry on the fantastic work!
    Congratulations,
    Brier

Leave a Comment