Брюксел пише смъртната присъда на двигателите с вътрешно горене

Европейската комисия обсъжда възможно ли е след 2035 г. европейските автомобилни производители да предлагат единствено коли с батерии

електрически автомобил MINI Cooper SEНовите автомобили, произведени тази година и задвижвани с дизел и бензин, може да имат само 14 години живот в Европейския съюз, според новите цели за намаляване на вредните емисии, обсъждани в Брюксел.

Трима служители от ЕС заявиха пред Politico, че Европейската комисия обсъжда определянето на цел за нулеви емисии от автомобили, продадени след 2035 г. – огромна промяна от сегашните индустриалните стандарти, която ще отбележи революция за европейските производители на автомобили.

Подробностите предизвикаха незабавна реакция от политически мощната германска автомобилна индустрия, която от месеци предупреждава за намеренията на Комисията.

„Това би означавало не само края на двигателя с вътрешно горене, но и края на хибридните автомобили“, каза Хилдегард Мюлер, ръководител на германското лоби VDA за автомобили.

Новите правила ще бъдат част от плана на ЕС за зелената сделка за постигане на нетни нулеви емисии на CO2 до средата на века. Комисията обмисля повишаване на целта на блока за 2030 г., за да наложи 60% намаляване на емисиите от автомобили в сравнение с настоящата цел за намаляване с 37,5%. До 2035 г. това ще нарасне до 100 процента, казаха тримата служители.

Ако предложението влезе в окончателния текст, който трябва да бъде публикуван на 14 юли, то ще бъде разгледано от страните от ЕС и Европейския парламент. Вероятно ще бъде силно атакувано както от лобитата в индустрията, така и от страните с икономики, които силно зависят от традиционното производство на автомобили.

Докато много производители на автомобили започват да произвеждат електрически автомобили с нулеви емисии, само Volvo и Volkswagen имат стратегии за преминаване към електрически до края на десетилетието, според ново проучване на неправителствената организация за зелена мобилност Транспорт и околна среда. Германските конкуренти на VW – Daimler и BMW, са сред най-слабо подготвените да зарежат двигателите с вътрешно горене (ICE).

Индустрията заяви, че плановете на Комисията ще принудят бързо преминаване към батерийни автомобили, без да се обмислят алтернативи.

„Ако имате нужда от нова кола през 2036 г., няма да имате избор“, каза Сигрид де Врис, която управлява лобито на ЕС за компоненти CLEPA. „Колата ще има електрически двигател, независимо дали отговаря на нуждите или не, дали е на достъпна цена или не, или дали има инфраструктура за зареждане или не.“

Производителите на автомобили искат ЕС и страните членки първо да увеличат драстично разходите за пунктове за зареждане, за да направят електрическите автомобили по-привлекателни.

Според Зелената сделка емисиите от транспорта трябва да спаднат с 90 процента до 2050 г. В знак на това как се променят приоритетите, целта от 37,5 процента беше договорена едва през 2018 г. след дълга и ожесточена борба.

Автомобилите имат 15-годишен цикъл за изчистване на по-старите, по-мръсни модели, което означава, че 2035 е крайният срок за приключване на продажбите, за да се постигне целта за 2050 г.

Leave a Comment