Четири дни в Швейцария, цял живот в България

Река Лимат в Цюрих се влиза в голямото езеро на града

Река Лимат в Цюрих се влиза в голямото езеро на града

Не знам защо решихме да отидем на кратка екскурзия в Швейцария. Точно там, където една чаша топла вода от автомат струва към 7 лева, а един обяд към 70.

Не един български политик е давал обещание да превърне страната ни в „Швейцария на Балканите“. Трябва да отидете там, за да разберете колко – повече като стандарт, отколкото географски – сме отдалечени от тази малка алпийска държава. (Наистина малка, защото територията и е под половината на България. Разстояние от североизточния Цюрих, който е близо до границата с Германия, до югозападната Женева, съвсем до Франция, е около 3 часа с влак.)

Относно стандарта фактите в числа казват, че БВП на Швейцария за 2020 г. по данни на Световната банка е 747,97 милиарда щатски долара, а на България е $ 69,11 милиарда. Богатството обаче не измерва чистотата, красотата, подредеността и почтеността на хората един към друг. А също спокойствието, приветливостта и удобството да живееш в тази страна, в която хората не се третират като евтин ресурс.

Швейцария е чиста и е на велосипед

Още около района на летището в Цюрих разбираш по велопаркингите, че велосипедите са масово средство за предвижване. Впрочем това е вярно за цяла Швейцария, така както за Италия са типични мотопедите. В покрайнините на Цюрих можете да видите повече хора на колела, отколкото пешеходци. По широките тротоари велоалеите са отделени с лента, другаде са споделени с пешеходци. Велопаркингите са пред всеки магазин и жилищна сграда, на всеки площад и спирка, пред гарите и летищата. Можеш да ги ползваш под наем, ако си платиш през телефона.

Велосипедите - най-масовото средство за предвижване

Велосипедите – най-масовото средство за предвижване

Дали заради велосипедите или заради удобния обществения транспорт, но в този доста голям град нито веднъж не попаднахме на задръстване. Но не е навсякъде така. В Женева около гарата шофьорите надуваха клаксони, псуваха се като нормални хора, а тук-там в безистените понамирисваше като в нашите подлези.

Чистотата на Цюрих, който е в немскоговорящата част на Швейцария, е пословична. Само един пример: Докато чакахме трамвай, продавачка от лафка на открито извади обикновена прахосмукачка и започна да чисти тротоара пред щанда. После я прибра за след малко.

В Цюрих въобще не ти идва на ум да изпуснеш не обвивка от бонбон, а дори миглата си на тротоара. А няма и логика да го правиш, тъй като еднотипните в цялата страна кошове за боклук са през 50 метра – метални цилиндри, отгоре с капаци с дупки за фасове, а отдолу за всичко останало.

Рано сутрин по тротоарите сноват малки превозни средства, които засмукват най-вече прах, а после мият.

Рано сутрин не са малко и хората, които тичат. Нацията със сигурност не си пада по португалската маняна, а се движи безспирно – тича, ходи, кара колело, а през зимата ски и сноуборди. Хората с физически проблеми пердашат с висока скорост с акумулаторните си мини превозни средства.

Алеите около цюрихското и женевското езеро са пълни с бягащи момчета и момичета, а в крайбрежните им зони има плажове и места за обучение на гребци.

Водите в езерата и множеството реки, които се спускат от Алпите, са тюркоазено чисти, а някои дори бели. Патици, лебеди и други птици щастливо споделят водите с хората.

Транспортът – колкото точен, толкова и скъп
Влак, а до релсите паркинг за велосипеди

Влак, а до релсите паркинг за велосипеди

Цюрих, а и другите по-големи градове, е разделен на зони и съответно цената на билета за градския транспорт зависи от това дали ще се движите в рамките на съответната зона, която е с диаметър от поне 10 км, или от една зона ще се прехвърлите в друга. Зависят и от това за колко време ще ползвате автобусите, трамваите или влаковете – за един час или за цял ден. Билетът за час при предвижване в една зона е 4,40 франка (около 8 лева).

За транспорта на Швейцария може да се пише много. Първо, той е изумително и неотклонно точен като атомен часовник – всички обществени превозни средства тръгват в определената по графика минута (изписана на електронни табла) и се движат с необходимата скорост, за да пристигнат според указаното време.

Но това си има цена. Например билетът за влак от Женева до Цюрих е 470 франка (курсът франк/лев е 1 към 1,81 лева или в случая 850 лева).

Само че тук чужденците имат привилегията да си купят Swiss Travel Pass. Тези карти, които осигуряват пътуване из цялата страна и вътре в градовете, са за всички видове обществен транспорт, дори плащат и вход за музеи. Може да ви се виждат скъпи до момента, в който установите цените, на които пътуват швейцарците. Тогава разбирате колко евтино ви излиза с pass-карта. Тридневната струва 232 франка, което е 420 лева. Картите не се купуват от обичайните автомати, които са на всяка спирка или гара, а на гарово гише срещу документ за самоличност, който доказва, че сте чужденец. В автобуса или влака швейцарският контрольор също изисква освен pass-картата и документа за идентификация.

Алея за велосипеди и пешеходци край река Лимат. Някъде от другата ѝ страна са офисите на Google в Цюрих

Алея за велосипеди и пешеходци край река Лимат. Някъде от другата ѝ страна са офисите на Google в Цюрих

Швейцарските влакове – на един или два етажа, са наистина луксозно средство за пътуване, дори и да сте настанен във втора класа. Застлани са с идеално чист мокет, седалките са удобни, въздухът чист, движението безшумно. Не правят пуф-паф, а се носят като ладия в тиха вода. Когато спрат, за удобство на пътниците прибраното най-ниско стъпало се изтегля автоматично навън, за да не се налага да правите широка крачка надолу.

Железопътната мрежа на страната е се простира върху  5250 километра и е най-гъстата в Европа. В Цюрих по релсите се движат както градски влакове, така и междуградски, и международни. ЖП транспортът вътре в града осигурява най-бързото предвижване от една до друга точка, като влаковете пътуват както над, така и под земята. Гарите при летището и в центъра са като малки градчета – пространствата под покрив са огромни, заети от магазини, заведения, информационни гишета, полицейски офиси и т.н. Другият популярен транспорт в големите градове са трамваите и тролеите. Има и автобуси, но техният маршрут не минава през градския център.

Дружелюбност, тази прекрасна швейцарска черта

Ако ние се поздравяваме само когато се разминаваме по планински пътеки, в тази страна поздравът между непознати е обичаен. Просто трябва да погледнете в очите човека насреща, за да ви поздрави.

Бяхме си купили от уличен автомат нещо, за което си мислехме, че е еднодневна pass-карта (75 франка), когато хванахме влака от Цюрих до Интерлакен. Контрольорът обаче (говорещ английски) след няколко въпроса, разбра, че сме направили грешка. Беше любезен и с непринудено желание да бъде полезен. Взе ни билетите и личните карти, отиде някъде, забави се и после ни обясни, че с новите билети, които ни дава, можем да ползваме още два влака, които да ни заведат от Лаутербрюнен – малко курортно селце в Алпите. Обясни какво сме объркали и ни посъветва да си купим на връщане транспортната карта за чужденци от гарата на селцето. Селце, селце, ама имаше поне 10 коловоза.

Швейцарците проявяват незабавна готовност да помогнат, ако ги спреш с въпрос. Възрастна дама ни заведе до спирката, която ни трябваше и после се насочи в своята посока. Предупреди ни винаги да купуваме билети, защото глобата е 100 франка. Между другото,  тя познаваше България – спомена София и Слънчев бряг.

Лебеди и патици край цюрихското езеро получават допълнително меню от хората

Лебеди и патици край женевското езеро получават допълнително меню от хората

Тук е мястото да кажем, че за швейцарците уважението към другите е естествено чувство. Предполагам, че е така, защото всички заедно създават правилата, които движат тази държава към един различен за света ред. Това е редът, създаден от пряката демокрация. След пряката демокрация в древна Атина, единствената държава в света, която я прилага днес, е Швейцария. Стратегически важните за живота в страната решения се взимат чрез референдум. Така през 1992 г. с референдум бе решено държавата да остане извън Европейския съюз. С референдум задължителната военна служба не бе премахната. Референдум защити алпийската страна от имигранти. С референдуми се решава размерът на минималната работна заплата, която от ноември 2020 г. вече е почти 4000 франка. Референдуми се провеждат доста често, защото гражданите гласуват за решения на федерално равнище, решения за съответния кантон (общо 26 са) и по общински въпроси. Правителството е длъжно да изпълни волята на швейцарците без да шикалкави и намира вратички да не изпълни волята на избирателите.

Може ли такъв народ да не изпитва самоуважение? Държавата е негова и никой управленец или партия не може да му я отнеме.

Най-скъпата в света

Швейцария е може би най-скъпата държава в света. „Конкуренти“ са ѝ Япония, Норвегия и Исландия, но според пътешественици, пребивавали в изброените страни, Швейцария е над всички.

Според Credit Suisse почти 15% от местното население (което е 8,6 милиона души) са милионери, но това не значи много за страна, в която недвижимите имоти около Женевското езеро се търгуват за 33 хиляди евро за квадратен метър.

Зеленчуците и плодовете в швейцарските магазини са доста високи

Зеленчуците и плодовете в швейцарските магазини са доста високи

Плодовете и зеленчуците са доста скъпи. В най-добрия случай стоките са с число на цената на българските, но във франкове. По-обичайно е нещо, което у нас е 5 лева например, там да е 7 франка.

Цветята също

Цветята също

Ако има нещо евтино в тази страна, това са бутилираните води. Причината е проста – в градовете е пълно с еднотипни чешми за обществено ползване. Освен това се знае, че там няма лоша вода. Самата страна сякаш плува в реки и езера.

Швейцарските шоколади също са на поносими цени – горе-долу като нашите, но във франкове. Затова, когато човек види, че бензинът там е 1,65 франка за литър, му прищраква, че у нас търговците наистина си плачат за протести.

Не само българите мислим, че Швейцария е прекалено скъпа. Немец, с когото се запознахме в Лаутербрунен, също, ни в клин, ни в ръкав, вметна, че в Германия е къде-къде по-евтино и затова е за кратко тук – колкото да изкачи близките алпийски върхове с приятели. Разказа още, че швейцарският немски е неразбираем за гражданите на Германия.

Фермите в Лаутербрунен
Най-големият водопад е съвсем близо до Лаутербрунен

Най-големият водопад е съвсем близо до Лаутербрунен

Лаутербрунен е прочуто със 72-та си водопада наоколо, създадени от топящите се ледници високо в Алпите.

Витрината със сирене разчита на почтеността на туристите

Фермерската витрина със сирене разчита на почтеността на туристите. Опаковка от 300 грама се продава за 6,20 до 7,20 франка

Около селцето има и животновъдни ферми с обширни ливади. Те са отворени за туристите. Любопитно е, че пред фермите има хладилни витрини с различни сирена, сушени плодове и месни деликатеси. Няма продавачи. Купувачите могат да си вземат стоката и да платят като пуснат парите в касичка.

В други ферми има направо автомати, през които плащаш и те ти връщат рестото, ако си дал повече.

Витрините са със свободен достъп и без камери, но мога да се обзаложа, че всеки, който си е взел сирене, го е платил. Това е толкова щастливо място, че превръща всеки в добър човек – такъв, какъвто е по рождение и какъвто би искал завинаги да остане.

Повечето стопанства са на сто и над сто години, се вижда от надписите върху сградите.

Фермите са по швейцарски чисти, поне отвън, а звънците на кравите се чуват отдалеч, смесени със звуците на падащата от ледниците вода.

Машина пред ферма край селцето

Машина пред ферма край селцето

IMG_20210806_175555002

Фонтанът при езерото в Женева е една от забележителностите на града

Фонтанът при езерото в Женева е една от забележителностите на града

Излетяхме от България при 30 градуса рано сутрин и се върнахме отново в същата пещ на ранния август. Кацнахме в Цюрих при 20 градуса, а докато бяхме там термометърът не надвиши 26. 

Оказа се, че ние все още не можем да си изберем правителство и да си намерим пътя, по който, дай Боже, след 100 или 1000 години, да стигнем до Швейцария. Все пак и на малката алпийска страна са ѝ били нужни хилядолетия, за да достигне до пряката демокрация на атиняните и оттам да започне да се превръща в това, което е – нещо, като нищо друго на света.

Прочети още: 6 декември: Швейцария отхвърля с референдум членството в ЕС. Защо?

 

 

Leave a Comment