Стимули до € 500 000 от 2023 г. за включване на животновъди в групи и организации

На 9 декември Тематичната работна група ще обсъди интервенциите в сектор „Мляко и млечни продукти“, които ще подкрепят създаването на повече групи, организации и асоциации на организации на производители
Чрез сдружаване стопаните ще подобрят материалната си база и участието си във веригата на доставки, ще станат по-конкурентни и рентабилни, и ще повишат доходите си

крави - ферма на ВангелИнтервенциите в сектор „Мляко и млечни продукти“, които ще се обсъдят от Тематичната работна група по Стратегическия план на 9 декември (четвъртък), акцентират върху повишаване на нивото на организираност на животновъдите и подобряване на пазарния достъп на малките земеделски стопанства. Интервенциите ще се финансират от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (ЕФГЗ), по който се извършват директните плащания и се подпомагат пазарните мерки.

Анализът за 2007-2016 г. показва влошаване

Анализът за периода 2007-2016 г. показва, че в България има влошаване на позицията на земеделските производители от сектор „Мляко и млечни продукти“ в индикатора брутна добавена стойност и намаляване на дела във веригата на стойността.

Добавената стойност е намаляла с 66%, а делът на производството в секторната верига на стойността се свива два пъти. Това е резултат от намаление на млечните стада, слабия прираст в продуктивността на животните и сравнително високия дял на самозадоволяване в стопанствата.

Съществена причина за намалената възвращаемост е затрудненият достъп до пазара на голяма част от млекопроизводителите – около 30% от продукцията на мляко не се реализира на пазара или е в сивия сектор. Определена роля имат и ниските изкупни цени на млякото за продължителни периоди – 2009-2010 г.,  2015-2016 г.

Цели

Целта на предоставянето на подкрепа на организации на производители, асоциации на организации на производители и групи на производители е да се стимулира сдружаването на земеделските стопани в сектор „Мляко и млечни продукти“ и да се повиши нивото на организираност в сектора.

Чрез обединяването на животновъдите в групи и организации на производители се очаква да нарасне дела на предлагане на мляко и млечни продукти, да се повишат доходите и възвращаемостта на стопаните, да се намалят разходите им и да се постигне по-висока рентабилност, заедно с въвеждане на иновации и нови технологии и подобрено използване на природните ресурси.

Тази интервенция е свързана с изготвяне на оперативна програма, чрез която групи/организации/асоциации на организации на производители следва да постигнат една или повече от целите.

Оперативните  програми се представят за одобрение в Разплащателна агенция и се изпълняват, ако бъдат одобрени.

За да бъде одобрена оперативната програма тя трябва да се изпълнява най-малко 3 години и най-много 5 години.

Ако междувременно се изменят задължителните стандарти, изисквания и задължения, залегнали в одобрената оперативна програма, то тя ще бъде адаптирана.

Интервенцията не предвижда критерии за подбор на кандидатите за финансиране (групи, организации или асоциации).

Възможни инвестиции

В оперативната програма, която всяко сдружение трябва да изготви и изпълнява, могат да залегнат множество инвестиции в материални и нематериални активи. Например: Разширяване или обновяване на животновъдна ферма; Изграждане на трупосъбирателен пункт; Закупуване на съоръжения за  изкуствено захранване/хранене на животни с мляко; Закупуване на земеделска техника за обработка на земеделски площи, предназначени за производство на селскостопански култури за изхранване на животните и/или за извършване на дейности в животновъдния обект, свързани с отглеждане на животните и подобряване на селскостопанския производствен процес.

А също така и маркетингови инвестиции като: Изграждане на обект за преработка и/или обработка на сурово мляко за производство на млечни продукти; Ремонт на съществуваща сграда с цел приспособяването й за нуждите на обект за преработка и/или обработка на сурово мляко и производство на млечни продукти; Оборудване за преработка на мляко и/или обработка на сурово мляко и производство на млечни продукти; Закупуване, включително чрез финансов лизинг, на земеделска техника и специализирани земеделски транспортни средства, като цистерни за събиране на мляко, хладилно оборудване за транспортиране на продукция, оборудване за транспортиране на живи животни и др.; Изграждане на обект за търговия на дребно (магазин или търговско помещение) или разходи за приспособяване на съществуваща сграда/помещение за нуждите на обект за търговия на дребно; Закупуване на основно търговско оборудване; Закупуване на мобилни хладилни витрини; Закупуване на млекомати за сурово мляко от съответния вид животни (краве, овче, козе, биволско); Закупуване на затворени, некоризивни съдове за транспорт на суровото мляко до млекомота, които гарантират температура до 6° С.

Възможни са инвестиции и в научноизследователска и развойна дейност в областта на устойчивите производствени методи, включително болести по животните и смекчаване и адаптиране към изменението на климата, иновативни практики и производствени техники, насърчаващи икономическата конкурентоспособност и укрепващи развитието на пазара.

В интервенциите, които са посочени за обсъждане в Тематичната работна група са изброени още инвестиции в автоматизирани системи използвани в отделните фази по отглеждане на животни/ хранене, доене и др./, вкл. прилежащ към тях софтуер. Автоматизирани и/или роботизирани системи използвани в отделните фази по отглеждане на животни при отглеждане, хранене и доене – системи за автоматизирано/роботизирано хранене, системи за автоматизирано/роботизирано доене, доилни зали, доилни съоръжения, системи за идентификация, системи за управление и наблюдение на стадото, електропастири, дронове, софтуер за управление на доенето и др.

Предвидени са интервенции за развиване и прилагане на методи и техники за производство, които зачитат околната среда като торохранилища, площадки за съхранение и компостиране на оборския тор, торова яма, лагуна, силажна яма и други.

Членовете на групите и организациите могат да изграждат инсталации за ВЕИ за производство на енергия за собствено потребление, включително такива използващи биомаса. Допустими са инвестиции в съоръжения и оборудване, позволяващи преработката на отпадъчни суровини от селскостопански продукти използвани за собствено потребление.

В областта на маркетинга също са предвидени средства за проучване и реклами, популяризиране на млечни продукти в супермаркети чрез дегустации и промоции, участие в панаири и изложения.

Асоциациите на организациите на производителите следва да представят цялостна или частична оперативна програма, състояща се от интервенции, които не са обхванати от подадените оперативни програми на членуващите в тях организации. За оперативните програми на асоциациите на организациите на производителите важат същите правила, както за оперативните програми на организациите на производители и те се разглеждат с оперативните програми на членуващите в асоциацията организации.

Условия

Групите на производители, допустими за подпомагане, следва да бъдат признати за организации на производители в рамките на преходен период до четири години от началото на одобрената им оперативна програма и най-късно до 31 декември 2027 г. За целта към предложението за оперативна програма групите производители изготвят и представят план за признаване. В плановете за признаване се определят дейности и цели, чрез изпълнението на които групите ще  отговорят на изискванията за признаването им за организации на производители, определени в член 161 от Регламент (ЕС) № 1308/2013. В случай че групата производители до края на четиригодишния преходен период не е призната за организация на производители, тя следва да възстанови получената финансова помощ.

Подпомагане

Признатите групи/организации/асоциации на организации на производители могат да кандидатстват за финансово подпомагане, като създадат оперативен фонд. Оперативните програми трябва да бъдат финансирани от един оперативен фонд. Финансирането на оперативния фонд се извършва чрез финансови вноски от членовете на групите (организациите, асоциациите на организации на производители) и от финансовата помощ от ЕС, която следва да получат след представяне на оперативната програма. Оперативният фонд трябва да се използва единствено за финансиране и администриране на одобрената оперативна програма. Фондът не трябва да се използва за други цели или финансови транзакции.

Финансовото подпомагане се предоставя под формата на възстановяване на действително направените от групите (организациите, асоциациите на организации на производители) и платени от оперативния фонд допустими разходи.

Финансовата помощ от ЕС е ограничена до 50 % от реално извършените разходи или до 6 % от стойността на предлаганата на пазара продукция на всяка група/организация/асоциация на организации на производители. Ограничението от 50% се увеличава на 60% за организации на производители или асоциации на организации на производители, признати съгласно Регламент (ЕС) № 1308/2013, за първите пет години след годината на признаване.

Стойността на предлаганата на пазара продукция се изчислява въз основа на продукцията от групата/организацията/асоциацията на организации на производители, пусната на пазара от тази група/организация/асоциация на организации на производители, и се отнася само до производството на продуктите, за които е призната групата/организацията/асоциацията на организации на производители. Стойността на предлаганата на пазара продукция може да включва и стойността на продукцията, обхваната от договори, договорени от групата/организацията/асоциацията на производители.

Максималният размер на допустимите разходи за една оперативна програма е до 500 000 €.

 

 

 

Leave a Comment