Санкции за био стопани: Не водиш дневник – 10% глоба, пръскаш с пестициди – 5%

биологично земеделиеПроект на заповед на земеделския министър Иван Иванов утвърждава Методика по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014-2020 г. която се прилага за заявления подадени през 2021 г.

Заповедта е публикувана за обществено обсъждане днес, 1 февруари, до 1 март 2022 г. Коментари могат да се изпращат на електронен адрес: rdd@mzh.government.bg.

За да бъдат изплатени компенсаторните субсидии на биологичните производители, стопаните трябва да бъдат посетени от служители на Разплащателна агенция, които ще извършат административни проверки.

В методиката прави впечатление парадоксът, че санкцията при неводене на дневник за дейностите в биологичните стопанства се наказва с 10% върху субсидията, а при неспазване на минималните изисквания за торене и използване на продукти за растителна защита в стопанството се прилага намаление от 5 % на общата сума за всяка дейност от съответното направление (виж точки 5.1 и 5.3 в методиката).

Методика по мярка 11 „Биологично земеделие” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г.

Методиката се изготвя на основание чл. 13 от Наредба № 4 от 2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (Наредба № 4 от 2015 г.).

  1. Общи положения:

Плащанията, представляващи годишна финансова помощ, по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (ПРСР 2014 – 2020 г.) следва да се осъществят в периода от 1 декември до 30 юни на следващата календарна година съгласно чл. 75 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвет, наричан по – нататък „Регламент (ЕС) № 1306/2013“ (OB L 347, 20.12.2013 г).

Тези плащания не се извършват преди да са приключили проверките на условията за допустимост, които държавите членки трябва да осъществяват. Плащанията могат да бъдат в пълен размер или в съответното процентно намаление, когато са констатирани неспазвания на ангажиментите или на други задължения от страна на бенефициентите. С цел изпълнение на чл. 58, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1306/2013, за да се осигури ефективна защита на финансовите интереси на Съюза, и да се предотврати последващо неизпълнение от същия бенефициер или от други, се предвижда и съответно процентно намаление на предоставяното подпомагане. В чл. 63 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 e предвидено, че ако се установи, че даден бенефициер не изпълнява критериите за допустимост, ангажиментите или други задължения, свързани с условията за предоставяне на помощта или подкрепата, предвидена в секторното законодателство в областта на селското стопанство, помощта не се изплаща или се оттегля изцяло или частично.  За да се постигне този възпиращ ефект е необходимо да са извършени проверките от Разплащателна агенция и на база констатираните резултати да се установят пропорционални и ефективни мерки – съответните проценти намаления в предоставяната помощ.

След приключване на административните проверки и/или проверките на място Разплащателна агенция при определяне на плащанията следва да приложи и разпоредбите на Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ или оттегляне на плащанията и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагането на развитието на селските райони и кръстосаното съответствие (OB L 181, 20.6.2014 г.). В съответствие с разпоредбите на този регламент при формиране на процентите за намаленията в настоящата методика е отчетена значимостта, степента и продължителността на констатираното неспазване на изискване, като намаленията са отнесени към парцел, животно, пчелно семейство, блок на земеделско стопанство (БЗС), дейност или цялото направление.

В съответствие с чл. 35, параграф 3 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията, при констатирана системност на неспазването, т.е подобни случаи на неспазване са били констатирани при същия кандидат и същата мярка или същия вид операция и по-рано през последните четири години или през целия програмен период 2014—2020 г., изчислената сума след налагане на намаленията по раздел V, т. 5.1. се редуцира допълнително с 3% за съответното направление, ако е първо повторение по тази мярка в периода 2014-2020 г. При следващо неспазване предходно наложеният допълнителен процент се удвоява.

  1. Намаление:

2.1. Исканата сума от кандидата се формира на база на размера на площта, изчислен размер в животински единици на животните, и пчелните семейства, съгласно заявените кодове на биологични дейности по приложение № 1 към чл. 7, ал. 1 от Наредба № 4 от 2015 г., умножени по съответната ставка. При установен по-малък размер на допустимите площи и животни, исканата сума се намалява или отказва в съответствие с изискванията на приложимото европейско и национално законодателство. Когато получената сума след налагане на намаления за установено над деклариране е положителна, се изчислява сума за годните за подпомагане площи, животински единици и пчелни семейства. Тази сума се формира въз основа на общия размер на избираемите за подпомагане площ, животни или пчелни семейства, за които са спазени базовите изисквания, умножен по съответната ставка за дейността.

2.2. В съответствие с чл. 11, ал.4 от Наредба № 4 от 2015 г. след изтичане на минималните периоди на преход към биологично производство, съгласно чл. 36 параграф 1, чл. 37, параграф  1 и чл. 38 от Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 от 5 септември 2008 г. за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола (ОВ, L 250 от 18 септември 2008 г.), не се предоставя финансово подпомагане за площите, животните и пчелните семейства, заявени за подпомагане по дейност за преминаване към биологично земеделие (периода на преход), като установения размер се изключва от избираемия за подпомагане.

III. Намаления при неспазване на базови изисквания и изисквания по управление на подпомаганите дейности за направленията по Наредба № 4 от 2015 г.:

3.1. Направление „Биологично растениевъдство“:

3.1.1. Базови изисквания

При неспазване на базови изисквания на конкретен парцел, намалението се прилага към установената площ на парцела. Когато е констатирано неспазване на поне едно базово изискване, установената площ на парцела се счита за неизбираема за подпомагане и се изключва от избираемата обща площ, без да се счита за наддеклариранa. Парцели, за които е установено неспазване на базовите изисквания, посочени в приложение № 2 към чл. 13 и чл. 19, ал. 2 от Наредба № 4 от 2015 г., се считат за площи, за които земеделският стопанин не е спазил ангажимент, свързан с предоставянето на помощта, различен от тези, които засягат размерът на площите.

Държавен фонд „Земеделие“  – Разплащателна агенция може да намали размера на финансовата помощ със сумата, изчислена за установената площ на парцела, без тя да е наддекларирана, когато биологичната дейност за даден земеделски парцел се различава от заявената дейност от земеделския стопанин за същия парцел – бенефициентът декларира, че даден парцел е в преход, а контролиращото лице предостави информация, че е биологичен или в обратния случай.

Когато установената земеделска култура на контролирания парцел се различава от заявената култура в заявлението за подпомагане/плащане, Разплащателна агенция намалява размера на финансовата помощ със сумата, изчислена за установената площ на парцела, без тя да се отчита като наддекларирана площ.

3.1.2. Изисквания за управление

Земеделските стопани се подпомагат само за извършването на дейности съгласно установените с Наредба № 4 от 2015 г. изисквания за управление, които надхвърлят съответните базови изисквания. Формираната сума на база общата избираема за подпомагане площ умножена по ставката за конкретната дейност се намалява при неспазване на изисквания за управление със съответната степен на неспазване, както следва:

Изисквания за управление Степен на неспазване/процент на намаление/
При установени парцели, които не се контролират от контролиращото лице 100 % за БЗС -то
Неспазване на изискванията на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета от 27 юни 2007 година относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти и за отмяна на Регламент (ЕИО) 2092/91 (ОВ, L 189 от 20 юли 2007 г.) и на Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 от 5 септември 2008 г. за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола (ОВ, L 250 от 18.септември 2008 г.) на целия блок на земеделското стопанство. 100 % за направлението

3.2. Направление „Биологично пчеларство“:

3.2.1. Общи правила:

а) Финансовата помощ по това направление се формира на база броя на декларираните и установените пчелни семейства. Разплащателна агенция установява  броя на пчелните семейства от регистъра на Българска агенция по безопасност на храните (БАБХ); от контролиращото лице, с което земеделският стопанин има сключен действащ договор, и след проверка за спазване на базовите изисквания и изискванията по управление.

б) Когато броят на пчелните семейства за текущата година е намален, финансовата помощ за същата година се изплаща за наличния брой пчелни семейства, когато са спазени останалите изисквания при извършване на дейността. Сумата на финансовата помощ за текущата година се формира, като се вземе най-малкия брой пчелни семейства в резултат на сравнение между броя пчелни семейства, регистрирани в БАБХ, установените от контролиращото лице и/или от проверка на място, както и броя декларирани от ЗС.

3.2.2. Базови изисквания

а) При неспазване на базови изисквания за конкретен пчелин, намалението се прилага към установеният брой пчелни семейства в пчелина. Когато е установено едно неспазване на базово изискване за пчелин, установеният брой пчелни семейства в него се считат за неизбираеми за подпомагане и се изключват от общият брой на избираемите за подпомагане пчелни семейства. Установеният брой пчелни семейства не се считат за над декларирани, а като такива, за които земеделският стопанин не е спазил ангажимент, свързан с предоставянето на помощта, различен от тези, които засягат декларирания брой пчелни семейства.

3.2.3. Изисквания по управление

Формираната сума финансовата помощ на база годните за подпомагане пчелни семейства умножени по ставката за пчелно семейство по конкретната дейност се намалява при неспазване на изисквания по управление, както следва:

Изисквания за управление Степен на неспазване/процент на намаление/
При неспазване на изискванията на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета от 27 юни 2007 година относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 2092/91 (OB, L 189 от 20.юли.2007) и на Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола (ОВ, L 250 от 18.септември.2008 г.). 100 % за направлението
В периода на изпълнение на дейността, подпомаганото лице не отглежда всички пчелни семейства в стопанството по метода на биологично производство. 100 %  за направлението
Не използват антибиотици 100 % за направлението

3.3. Направление „Биологично животновъдство“:

3.3.1. Базови изисквания:

Общата годна за подпомагане площ се изчислява като се намалява установената площ след проверка за избираемост на парцела и установеният размер на ЖЕ за съответните животни, годни за подпомагане.

При неспазване на базови изисквания на конкретен парцел, намалението се прилага към установената площ на парцела. Когато е констатирано неспазване на поне едно базово изискване, установената площ на парцела се счита за неизбираема за подпомагане и се изключва от избираемата обща площ, без да се счита за наддеклариранa. Парцели, за които е установено неспазване на базовите изисквания от приложение № 2 към чл. 13 и чл. 19, ал. 2  от Наредба № 4 от 24 февруари 2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР 2014 – 2020 г., се считат за площи, за които земеделският стопанин не е спазил ангажимент, свързан с предоставянето на помощта, различен от тези, които засягат размерът на площите.

Изчислената обща избираема площ за подпомагане е основа за приравняване на хектарите към ЖЕ при спазване на съотношението 1ха=1ЖЕ, като се извършва изчисление на ЖЕ за животните, избираеми за подпомагане.

От избираемите за подпомагане ЖЕ се изключват и животни, за които при административни проверки се установи, че е налице разлика в декларираното предназначение (за мляко или за месо) на заявено за подпомагане животно от едър рогат добитък.

3.3.2. Изисквания по управление:

БИОЛОГИЧНО ЖИВОТНОВЪДСТВО
Изисквания по управление Степен на неспазване/процент на намаление/
При неспазване на изискванията на Регламент (ЕО) № 834/2007 от 27 юни 2007 година на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 2092/91 (OB, L 189 от 20.юли.2007) и на Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола (ОВ, L 250 от 18.септември.2008 г.). 100 % за направлението
В периода на изпълнение на дейността, подпомаганото лице не отглежда в стопанството си всички животни от заявения за подпомагане вид по метода на биологично производство. 100% за направлението

IV. Други намаления за всички дейности по направленията по Наредба № 4 от 2015 г.:

4.1. Установената площ на земеделски парцел не участва в избираемата за подпомагане и не се счита за наддекларирана, когато:

а) Контролиращо лице предостави информация или при проверка на място, се установи, че земеделската култура на контролирания парцел се различава от заявената в заявлението за подпомагане/плащане;

б) Вследствие на нанесена на вреда от трети лица бъде унищожена културата върху заявен за подпомагане парцел или част от него и земеделският стопанин е информирал Разплащателна агенция в 15-дневния срок, определен в чл. 32 от Наредба № 4 от 2015 г.

4.2. В случаите на чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4 от 2015 г. Разплащателна агенция намалява размера на финансовата помощ със сумата, изчислена за установената площ на съответния парцел, пчелно семейство и/или животно, изчислено в ЖЕ.

V. Други намаления за всички дейности по направленията по Наредба № 4 от 2015 г.:

5.1. Финансовата помощ на земеделски стопани, които не изпълняват разпоредбите на чл. 27 от Наредба № 4 от 2015 г. (за водене на дневник за извършените дейности в стопанството – б.р.), се намалява с 10 % за всяка дейност от мярката.

5.2. При констатирано неспазване на условията за поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние и законоустановените изисквания за управление, одобрени съгласно чл. 42 от Закона за подпомагане на земеделските производители в стопанството, за всички дейности от мярка 11 „Биологично земеделие“ се прилага изчисления процент, съгласно действащата Методика за прилагане на Кръстосаното съответствие в България.

5.3. При констатирано неспазване на минималните изисквания за торене и използване на продукти за растителна защита в стопанството се прилага намаление от 5 % на общата сума за всяка дейност от съответното направление.

 

 

 

 

 

 

Leave a Comment