НБА: Защо да доказваме завишени разходи по Ковид-помощта, след като 60% от тях са нормативно признати?

В писмо до земеделския министър Националната Био Асоциация заявява, че това е незаконосъобразно

Слави ТрифоновВ писмо до земеделския министър Иван Иванов, заместниците му Иван Христанов и Момчил Неков, и директора на „Държавни помощи и регулации“ Дора Ненова председателят на Националната Био Асоциация (НБА) Слави Трифонов се противопоставя на едно от условията за получаване на така наречената Ковид-помощ.

Писмото е във връзка с вчерашното заседание на Комисията по земеделие в парламента. Пред депутати министър Иван Иванов заяви, че вече е подписал указанията за кандидатстване за държавно подпомагане по посочената схема. Министърът посочи, че при кандидатстване ще се изискват разходооправдателни документи единствено от оранжерийните производители. Причината е, че за този сектор има две ставки – за отопляеми и неотопляеми оранжерии. Предполага се, че стопаните на отопляеми оранжерии ще трябва да докажат с фактури за платена енергия, независимо от ползвания енергиен ресурс, по-високи производствени разходи.

Останалите стопани само ще декларират с подписа си по-високи разходи, но по-късно те също ще трябва да докажат при проверки по-високата цена на производството. „В противен случай ще попаднат под ударите на Наказателния кодекс“, предупреди снощи Иван Иванов.

От НБА твърдят в писмото, че документалните проверки за Ковид-помощта са незаконосъобразни и представляват по същество тежък административен натиск.

Ето как точно се мотивират от асоциацията

След като се запознахме от медиите с публикации, касаещи прилагането на „Помощ в подкрепа на ликвидност на земеделски стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на COVID-19” през 2022г., досежно лансираното искане да се изискват фактури от земеделските стопани за извършените от тях допълнителни разходи във връзка с предоставянето на държавната помощ, бихме искали да изразим пред Вас и нашето

С Т А Н О В И Щ Е:

Безспорно, във връзка с прилагане на схемата за държавна „Помощ в подкрепа на ликвидност на земеделски стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на COVID-19”, следва да са налице завишени разходи на земеделските стопани, касаещо тяхното производство.

Също безспорен ноторен факт е, че всички производствени разходи, както в частност сектор „Земеделие“, така и касаещи българската икономика гонят пикови нива от десетилетия.

Предвид гореизложеното изключително неправилно, незаконосъобразно и недопустимо е да се търси доказване на ОБЩОИЗВЕСТНИ /НОТОРНИ/ ФАКТИ.

Официализирането на тези обстоятелства следва да се изисква от предоставянето на официална информация от съответните ресорни ведомства като НСИ, АГЕНЦИЯ МИТНИЦИ, НАП – институции където се отчита инфлационни процеси, декларират се разходи, отчитат се вносните цени на производствените ресурси разходи.

Съгласно и принципите за намаляване на административната тежест върху стопанските субекти, МЗм следва да положи именно и допълнително усилия, за да улесни земеделските стопани в получаване на визираната държавна помощ.

Освен, че смятаме за неправилно да се изискват разходооправдателни документи за доказване на общоизвестни факти, касаещи завишените разходи на земеделските стопани. Допълнително смятаме, че е налице и незаконосъобразност спрямо всички лица, които отчитат своята дейност: – по реда на чл. 29 ал.1, т.1 – регистрирани земеделски стопани (физически лица) с 60% нормативно признати разходи;

По отношение на визираните лица е налице обстоятелство гарантирано от закона, което ги ОСВОБОЖДАВА от задължението да доказват разход при упражняване на тяхната дейност.

Съобразно визираната разпоредба нито МЗм, нито който и да е държавен орган, не може с подзаконов акт, било то указания, инструкция, наредба или друг нормативен документ да поставя подобно изискване.

Предвид гореизложеното,

ПРЕДЛАГАМЕ :

1. Съобразявайки се с принципите на равнопоставеност между стопанските субекти, в частност към бъдещите бенефициенти по схемата за държавна помощ „Помощ в подкрепа на ликвидност на земеделски стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на COVID-19” през 2022г. – ИЗЦЯЛО да отпадне изискването за представянето на разходооправдателни документи от страна на бенефициентите по визираната държавна помощ, без значение дали това изискване е в цялост към бенефициентите или на процентна извадка от тях.;

2. Алтернативно от гореизложеното, с цел прилагане на установената от държавна политика в сектор „Земеделие“, която е и законодателно скрепена и гарантирана – да отпаднат лицата, които попадат в обхвата на чл.29, ал.1, т.1 от ЗДДФЛ от представяне на каквито и да било разходооправдателни документи, във връзка с осъществяване на тяхната дейност.

Уважаеми г-н Министър, Уважаеми господа Заместник-министри, В МЗм и ДФ „Земеделие“ РА, има изключително компетентни и доказани експерти, които могат да Ви уверят, в правотата на настоящето становище.

Leave a Comment