Юристи атакуваха 15 члена в новите Общи условия на ЕВН
Енергийната компания не изпрати представител на публичното обсъждане на проекта за нови Общи условия
„Сдружението за правна помощ на потребителите“ (СППП) атакува 15 члена в проектите за Общи условия на „ЕВН България Електроснабдяване“ и „ЕВН България Електроразпределение“. Проектите са внесени в Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) и тяхното утвърждаване предстои, посочи председателят на сдружението адвокат Димитър Деков. Днес се проведе публично обсъждане на текстовете в проектодокументите, които уреждат правата и задълженията на абонатите и на ЕВН. В него взеха участие представители на Комисията за защита на потребителите, „Активни потребители“, пловдивският заместник омбудсман Наташа Ценова и медиите.
Датата Х, на която се издават фактурите
Адвокат Деков обърна внимание на някои особено спорни
клаузи в бъдещия договор на „ЕВН Електроснабдяване“. В чл. 23, ал.5 например е посочено, че издадената от дружеството фактура се счита за редовно уведомление до клиента за дължимите суми … „Проблемът е, че никой от абонатите не знае датата, на която ЕВН му издава фактурата. Абонатът е длъжен да плати потребения ток до 10 дни след счетоводния документ, а ако закъснее му се начисляват лихви“, посочи Деков. Той уточни, че лихвите може да изглеждат незначителни, но когато се сумират за 1.5 милиона абонати, става ясно, че въпросът е принципен.
Гражданите абонати – трета категория. Защо?
„Фрапиращо е обстоятелството, че в проектодоговора за Общи условия на ЕВН Електроразпределение, потребителят се дефинира като трета категория относно сигурността на доставката на ток“, даде друг пример адвокат Деков. Той уточни, че когато абонатът е втора категория ЕВН е длъжна да възстанови захранването в съвсем кратки срокове. А когато е трета категория срокът е 24 часа. Това противоречи на Наредба 3 от 2004 г.за устройство на електрическите уредби и електропроводните линии. В нея ясно е посочено, че жилищните сгради с високо застрояване са включени към втора категория.
Непредизвестеният шамар на ЕВН – прекъсването на тока
Според сдружението прекратяването на захранването заради неплатени сметки и плащането на такса за възстановяване са в противоречие с други нормативи. Проектът за Общи условия на „ЕВН Електроразпределение“ копира тези клаузи от сега действащите правила, установени от енергийното дружество. Според адвокат Деков прекъсването на тока трябва да бъде предизвестено, за да може семейството да организира живота си без електричество. След плащането на сметките, захранването трябва да се възстанови без да се таксува отделно, категорични са юристите.
Омбудсманът
Заместник-омбудсманът Наташа Ценова разказа, че институцията води 5 години битки с ЕВН и едва напоследък диалогът е станал възможен. Според нея гражданите абонати трябва да имат индивидуални договори с енергийното дружество, тъй като не всички приемат формулираните от него общи условия. „Тази зима имахме драстични случаи с прекъсване на електрозахранването за 48 часа. Майки с малки деца, инвалиди и болни хора останаха без ток и в безпомощно състояние“, даде пример Ценова. Тя разказа и конкретен случай за гражданин, който бил подал молба за разсрочено разплащане на задълженията към ЕВН. Човекът не получил отговор и когато след напразни дни на очакване посетил клиентския център, му се обадили от вкъщи да му съобщят, че токът е прекъснат. Гражданинът получил сърдечна атака и бил откаран с линейка в болница.
Оттук нататък
От Сдружението за правна помощ на потребителите обясниха, че ще изпратят на ЕВН България, както и на ДКЕВР, забележките към проектодоговорите. Юристите се надяват спорните членове да бъдат променени, за да не се налага оспорването им в съда. Те бяха подкрепени от представителите на Комисията за защита на потребителите и от „Активни потребители“.
И още
В края на юни от ЕВН са провели обществено обсъждане на двата проектодокумента в Стара Загора, но разгласата за събитието е била ограничена и без участието на медиите. Публичното им обсъждане днес, организирано от СППП, не бе уважено от представител на енергийния доставчик, който писмено е заявил, че няма възможност да се включи в дебата.