Въвеждането на тавана от 2013 г. имаше за цел по-справедливо разпределение на подпомагането и намаляване на плащанията над определена сума за най-големите стопанства.

Приетата свобода при разработването на национални стратегически планове в страните от Общността, както и предишната ситуация, свързана с пандемията от Covid-19 и настоящата война в Украйна, накараха Полша да се оттегли в последната версия на НСП от намаляване на изплащането на субсидии до най-големите ферми.

Това накара депутата Ярослав Сахайко да направи писмено запитване до Министерството на земеделието и развитието на селските райони, в което се казва: „През последните дни фермери дойдоха при мен, много изненадани от решението да няма таван в Полша. Според доклада на ЕК 80 процента от средствата отиват в 20 процента от най-големите ферми, което означава, че условията за конкуренция между големите и средните ферми са изключително нарушени, което води до техния фалит, до обезлюдяване на селата и все по-малко млади хора, които искат да се занимават със земеделие. Редица експерти посочват, че изчисляването на директните плащания на базата на размера на площта обслужва повечето фермери, работещи в индустриален мащаб. Оттук е и идеята за използване на таван, т.е. ограничаване до определена сума (100 000 евро на година) и насочване на спестената сума към укрепване на малки и средни стопанства, които освен производствена функция имат и други. В новия бюджет за земеделие Европейската комисия остави голяма свобода при формирането на подкрепата за земеделието“ – подчертава Сахайко в писмото си.

Понастоящем в одобрения Стратегически план пише: Полша не вижда легитимността на въвеждането на таван и намаляване на плащанията. В Полша това е много неефективен инструмент и функционирането на този инструмент би било много скъпо (анализите показват, че като се вземат предвид направените разходи за труд, този инструмент ще обхване около 100 бенефициенти и сумата, получена от него, ще се колебае около 2,5 милиона евро на година). Полша постига целите за преразпределение с помощта на по-ефективни инструменти, включително по-специално чрез плащането за преразпределение. Неизползването на таван и дегресивност за най-големите ферми ни позволява да оценим ролята, която играят на вътрешния пазар, което е особено важно с оглед на настоящата ситуация в Украйна.

Как беше в предишните варианти

Промяната между третата и четвъртата версия на полския национален стратегически план е значителна. В по-ранната версия на плана беше посочено, че директните плащания трябва да бъдат прекратени, ако фермата надхвърли прага от 100 000 евро.

В предходните варианти бе записано:

  • сумата от порядъка на 60 хиляди. евро – 100 хил. евро EUR ще бъдат намалени с максималното ниво от 85%, разрешено от закона,
  • сума над 100 000 PLN евро няма да се плащат.
  • Базата на намалената сума ще бъде намалена с направените разходи за труд.

Преразпределително плащане и за по-големите ферми

Стратегическият план е променен и по отношение на преразпределителните плащания. В окончателния вариант вече се предвижда подпомагане от стопанства от 1 до 30 хектара за стопанства с до 300 ха площ. Доскоро се знаеше, че максимумът за преразпределителното плащане е 30 хектара за стопанства с площ до 50 хектара.