Консултантите със спешен план за спасяване на залежалите проекти
Асоциацията иска бързо да се одобри наддоговаряне по мерки 311, 312 и Лидер и да се приемат необходимите наредби
Българска асоциация на консултантите по европейски програми (БАКЕП) поиска спешна среща със земеделския министър Димитър Греков и изпълнителния директор на ДФЗ Атанас Добрев, за да им предложи план за незабавно изпълнение. Писмото е изпратено на 16 юли, тоест когато са оставали четири работни дни на правителството на Пламен Орешарски.
Какво предлагат консултантите“
„От името на Управителния съвет на Българска асоциация на консултантите по европейски програми /БАКЕП/, бих искала да организираме с вас среща по повод значителното забавяне в договорирането на подадените през миналата година проекти по мерки 121, 311, 312 и ЛИДЕР и едновременно с това да помоля за информация относно публикувания на сайта на ДФ „Земеделие“ списък от 9 юли 2014 г. с имената на бенефициентите на 355 проекта по мярка 121, които към момента не са финансово обезпечени и чакат Министерство на земеделието и храните да прехвърли средства от Гаранционния фонд, с което да позволи разплащането и по тях.
Беше предоставена информация, че до края на месец юни ще се направи анализ на средствата в Гаранционния фонд и ще се преразгледат споразуменията с банките с цел да бъде освободен ресурс, който да се прехвърли към мерки 121, 311 и 312, за които към момента няма наличен бюджет.
Към настоящия момент все още не е ясно какъв е размерът на допълнителния ресурс, който ще се прехвърли към мерки 121, 311 и 312. Колко от проектите ще бъдат финансово обезпечени по мярка 121 в секторите различни от животновъдство – трайни насаждения, зеленчукопроизводство, овощарство и други. За колко от проектите по мерки 311 и 312 ще бъде осигурен допълнителен финансов ресурс? Кога се очаква да има подписване на договори, тъй като това обстоятелство е изключително важно, за да могат бенефициентите да започнат да усвояват одобреното им финансиране от търговските банки.
Във връзка с официалното съобщение на УО по ПРСР, че УО на Програмата е предприел необходимите стъпки за предотвратяване на риска от загуба на средствата по мерки 311, 312 и ЛИДЕР, като за целта ще бъде приложен новият Регламент на ЕК 1407/2013 г., който урежда условията и реда за предоставяне на финансова помощ по правилата „de minimis” за програмния период 2014-2020 г., настояваме в срок от един месец да бъдат предприети следните стъпки от страна на МЗХ и ДФЗ:
• МЗХ да допълни наредбите по мерки 311, 312 и ЛИДЕР във връзка с допълнителните изисквания към кандидатите и проектите в съответствие с Регламент на ЕК 1407/2013 г.;
• ДФЗ да допълни контролната си процедура във връзка с договорирането на проектите по мерки 311, 312 и ЛИДЕР във връзка с допълнителните изисквания към кандидатите и проектите в съответствие с Регламент на ЕК 1407/2013 г.;
• ДФЗ да извърши допълнителните проверки за подадените през 2013 г. заявления за подпомагане по мерки 311, 312 и ЛИДЕР съгласно променената контролна процедура във връзка с допълнителните изисквания към кандидатите и проектите в съответствие с Регламент на ЕК 1407/2013 г.;
2014 година е вече преполовена, а подписани договори все още няма. Настоящия срок за изпълнение на проектите е до края на месец юни 2015 г., т.е. остава по-малко от година за реално приключване и отчитане на проектите на одобрени бенефициенти. Напомняме Ви, че всички проекти са подадени преди повече от една година.
Нашите предложения докато се изчаква одобрение за прехвърляне на средства от Гаранционния бюджет са:
– всичките публикувани 355 проекта по мярка 121 да бъдат предложени за одобрение на ЕКОП с цел да се минимизира необходимото технологично време между датата на провеждане на заседание на ЕКОП и подписването на договори за БФП с бенефициентите;
– да се пристъпи към наддоговаряне на бюджетите за да може всички проекти по мерки 121, 311 и 312 да се одобрят и да се подпишат договори.
В допълнение Ви обръщаме внимание, че проектите по мярка 121 са основно за модернизация на земеделски стопанства, развиващи дейност в секторите зеленчукопроизводство, овощарство и животновъдство, те са бързооборотни като по-голяма част от земеделските производители разполагат с наличен оперативен ресурс именно в този период на годината, което ще позволи бързата реализация на проектите и подаване своевременно на заявки за плащане.
Използваме случая отново да изразим нашето силно притеснение по повод риска от загуба на значителни средства от ПРСР в резултат на цялостното забавяне на работата на Държавен фонд „Земеделие“ не само с разглеждането и одобрението на подадените през миналата година проекти по мерки 121, 311 и 312, а и във връзка със съгласуването на процедурите на общините по възложени обществени поръчки, както и навременната обработка и плащане на подадените заявки за плащане в ДФЗ. Изказваме нашето силно безпокойство, че част от подадените заявки за плащане се бавят повече от 2-3 месеца, след извършване на проверките на място и отговор на писмата, свързани с допълнителни въпроси от страна на ДФЗ.
Подчертаваме, че отговорността за правилното и ефективно управление на ПРСР е изцяло в задълженията и правата на МЗХ в качеството си на Управляващ орган по ПРСР и на Министъра на земеделието и храните, в качеството си на Компетентен орган по ПРСР.
Категорично възразяваме срещу безотговорното отношение на ръководството на ДФЗ и МЗХ и членовете на Управителния съвет на ДФЗ, които в преследването на лични и/или политически цели, забравиха, че трябва да служат на българските земеделци и да ги подпомагат чрез действията си.
Считаме, че настоящият момент е критичен за минимизиране на загубите по ПРСР и отново изразяваме готовност да Ви подкрепим в усилията за повече и навременни средства от ЕС за българското земеделие и селски райони.“