Ще изнасяме за Китай слънчогледов шрот и спиртоварен зърнен остатък
Китайски митничари инспектираха всички предприятия, пожелали да експортират. Очаква се одобрението на Генералната митническа администрация на КНР
България отчита напредък по две процедури за износ на слънчогледов шрот и на сух зърнен спиртоварен остатък (DDGS) за Китай. Това стана ясно по време на официално посещение на делегация от четирима експерти – одитори от Генералната митническа администрация на Китайската народна република у нас. Слънчогледовият шрот и сухият зърнен спиртоварен остатък (DDGS) са предназначени за употреба като фураж за животните.
Още през месец април 2019 г., министърът на земеделието, храните и горите и министърът на Генералната митническа администрация на КНР подписаха Протокол за санитарните и фитосанитарните изисквания за износ на български шрот от слънчогледово семе. Събитието се състоя в рамките на Осмата среща на държавните и правителствени ръководители на КНР и страните от Централна и Източна Европа в гр. Дубровник.
С документа страната ни се ангажира да упражнява засилен контрол и надзор върху предприятията за производство и преработка на слънчогледово семе в шрот, за да гарантира качеството и безопасността на изнасяния продукт. Преди изпращане на всяка пратка Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) ще извършва инспектиране на място, включващо фитосанитарен контрол.
По време на визитата си китайската делегация предостави на БАБХ работен вариант на Протокола за санитарните и фитосанитарните изисквания за износ на сух зърнен спиртоварен остатък (DDGS) за обсъждане на включените в него текстове. След приключване на преговорите ще се пристъпи и към официалното му подписване.
В рамките на посещението бяха инспектирани всички български предприятия, заявили желание да осъществяват износ на слънчогледов шрот и сух зърнен спиртоварен остатък (DDGS) за Китай.
Китайските експерти подчертаха, че българската система за официален контрол на фуражите е еквивалентна на тази в Китай. Те отбелязаха, че извършваният контрол на всички нива, е строг, сериозен и отговорен, и се основава на риска и законодателството за фуражите.
Износът ще бъде възможен след официалното одобряване на предприятията от страна на Генералната митническа администрация на КНР.