Кръгова икономика: Белгийски пивовар произвежда бира от хляб, а от отпадъците пекарните правят хляб

Бирата Babylone е вдъхновена от древна Месопотамия, където хората са пиели ферментирало пиво, приготвено от хляб
Персоналът на брюкселската пивоварна, която произвежда бира от стар хляб Снимка: Политико

Персоналът на брюкселската пивоварна, която произвежда бира от стар хляб
Снимка: Политико

Една малка белгийска пивоварна иска да изведе рециклирането на по-високо ниво.

Проектът „The Beer“ в Брюксел показва, че може старият хляб да се превърне в бира, а след използването на пивоварните отпадъци да се направи хляб, съобщава „Политико“.

Малката пивоварна е създадена през 2013 г. в сърцето на столицата на Белгия с идеята да преоткрие традиционното белгийско пивоварство. Тя използва непродаден хляб като основа, за да произведе своята бира „ Babylone “ – име, вдъхновено от древна Месопотамия, където хората са пиели ферментирала бира, приготвена с хляб.

„Хлябът е най-разхищаваният хранителен продукт в Брюксел и неговите предградия“, каза Себастиен Морван, съосновател на компанията, обяснявайки, че компанията е рециклирала около 50 тона хляб, откакто за първи път започна да вари бира Babylone през 2015 г.

Идеята бързо се разпространява.

„Споделихме рецептата с Тристрам Стюарт (кампания по опазване на околната среда и храните), което доведе до създаването на Toast Ale“ – базирана в Лондон пивоварна, рециклираща хляб в бира, каза Морван. Британската пивоварна съобщава, че вече е спестила 42 тона емисии на CO2 от създаването си през 2016 г.

„Няма да поставяме патент върху кръговата икономика“, каза Морван, отбелязвайки, че големите пивоварни сега рециклират тази идея.

Белгийският бирен гигант AB InBev, миналата година дари непродадени бъчви с бирата си Leffe по време на пандемията на коронавирус на пекарна La Lorraine за производство на хляб, предназначен за хранителни банки.

Брюкселският проект за бира сега затваря цикъла, като произвежда брашно от отработените зърна от процеса на варене, което се продава на местни пекарни.

През октомври 2019 г. брюкселският проект за бира лансира друга бира с нулеви отпадъци , наречена Tough Cookie, използваща счупени бисквитки Speculoos – пикантни лакомства, които са основни белгийски продукти. След това пекарната Maison Dandoy използва отработените зърна от процеса на варене, за да изпече нови бисквитки. Отработените зърна също се използват повторно за производство на ексфолиращ сапун.

С нарастването си компанията става все по -зелена. Въпреки че бирата е направена от съставки като вода, хмел и малц, тя е доста енергоемка и използва много вода.

Брюкселският проект за бира „първо беше воден от социалното предприемачество и местно влияние на идеята“, каза Морван. „Околната среда не беше приоритет, когато започнахме през 2013 г.“ Осъзнаването, че околната среда трябва да се пази, започна да расте през последните две или три години и благодарение на натиска на някои от служителите „нашата цел сега е да се превърнем в пивоварна с нулеви отпадъци и да се стремим към нулеви пластмасови отпадъци“.

Компанията наскоро се ангажира да намали потреблението на вода и електричество, както и органичните си отпадъци с 10 процента годишно, да бъде неутрална по отношение на въглерода в рамките на следващите две години и да компенсира всички емисии на CO2 от началото на пивоварната.

Брюкселският проект за бира иска втората си пивоварна – в момента в процес на изграждане – да бъде максимално енергийно ефективна. „Нашата цел е да бъдем самодостатъчни с нашето електроснабдяване“, каза Морван, добавяйки, че работи с белгийската енергийна компания Bolt за създаване на зелена биомаса от органичните отпадъци на пивоварната за производство на енергия.

Carlsberg планира да използва само възобновяема електроенергия до следващата година и да има нулеви въглеродни емисии от своите пивоварни до 2030 г. AB InBev има за цел да използва само възобновяема енергия до 2025 г. и да намали емисиите си на CO2 с 25 % до тази година.

Разпознаваем по своите цветни маркетингови и креативни, експериментални бири, вдъхновени от пътуванията на съоснователите Морван и Оливие де Браувер, брюкселският бирен проект оперира и с пет бара (два в Брюксел, два в Париж и един в Токио) и изнася по целия свят. Но с нарастващото зелено съзнание, компанията се пита дали да продължи да изнася извън Европа.

„Износът отвъд океана е по -малко приоритетен сега, отколкото в началото“, каза Морван, обяснявайки, че компанията се опитва да намали въглеродния си отпечатък, като се фокусира върху приоритетните си пазари – Белгия, Франция и Холандия.

 

Leave a Comment