Роден е геният без диплома Фердинанд Порше, който задвижва немското автомобилостроене

Създателят на първия хибриден автомобил в света умира на 75 години, а наследниците му превръщат конструкторското бюро в една от най-мощните автомобилни компании

Фердинанд ПоршеНа 3 септември 1875 г. в малко градче в днешна Чехия е роден техническият гений Фердинанд Порше в семейство на судетски немци. Баща му Антон е бил тенекеджия и се е надявал синът му да наследи неговия занаят. Малкият Фердинанд обаче се интересувал от електричеството. За да убеди баща си, че разбира как работи то, като тийнейджър създал динамо, което осигурило осветление в родния му дом. Така си заслужил да го запишат на вечерен курс в градския техникум.

Уменията на Фердинанд Порше били забелязани и той започнал работа в електротехническата компания Béla Egger във Виена. Там създава електрически „мотор-колело“. Междувременно решава да придобие диплома за инженер и записва Виенския технически университет, но не го завършва.

След 4 години се мести на работа във фабриката за файтони на майстор Лудвиг Лонер, където заедно с него строи първия в света хибриден автомобил – колата Lohner-Porsche. Дотогава нито един автомобил не е успявал да вдигне 80 км/час, а новата кола дори надхвърлила тази скорост.  За друг състезателен автомобил с два електродвигателя с мощност 2,5 конски сили получава голямата награда на изложението в Париж през 1900 г., когато е бил на 25 години.

На 28 години създава семейство, в което се ражда сина му Фердинанд, наричан Фери.

Преди това обаче вече е бил назначен за директор на виенския филиал на фирмата Daimler. Там създава 4 модела автомобили.

През Първата световна война е ангажиран да разработи двигатели на дирижабли и самолети, заради което е удостоен с титлата професор на Виенския технически университет, без да има висше образование, и е награден от император Франц Йосиф I с „Кръст за заслуги“.

От 1923 до 1928 г. заема длъжността главен инженер в щутгартската компания Daimler-Benz AG, оглавявайки отдел за разработка на състезателен автомобил с двулитров бензинов двигател.

Най-знаменитите модели на Mercedes-Benz, построени под ръководството на Фердинанд Порше, стават спортните модели S и SS.

В съвместна работа с Ауто Юнион, Порше конструира и серията легендарни състезателни коли „Auto Union Typ A/B/C/D (наричани „Сребърни стрели“) с първоначалното име „P-Wagen“ („Порше-коли“), които се оказват изключително успешни.

На 6 март 1931 г. в Щутгарт се открива конструкторско бюро „Порше“, занимаващо се с разработването на всякакъв вид двигатели с вътрешно горене.

По поръчка на фирмата Zündapp конструира три автомобила марка „Volksauto“, които стават прототип на легендарния Volkswagen Käfer („Бръмбар“). Разработката е довършена малко преди Втората Световна война – през 1938 г., и скоро след войната хиляди коли с марката VW тръгват по пътищата на Германия.

По време на Втората световна война бюро „Порше“ създава всъдеходи и амфибии на базата на „Бръмбара“, тежкия танк „Кралски тигър“, самоходното оръдие „Фердинанд“ и 190-тонния свръхтежък танк Maus.

В края на 1943 г. при бомбардировка е унищожен целият архив на бюрото.

Фердинанд Порше приобщава и сина си Фери към тайните на автомобилостроенето. А Фери просто е бил влюбен в автомобилите – научава се да ги шофира още когато е бил на 10 години.

През ноември 1945 г. Фердиданд Порше е помолен да продължи дизайна на Фолксваген във Франция и да премести фабричното оборудване там като част от военните репарации. Докато е във Франция, той е поканен да консултира дизайна и производството на автомобила Рено 4CV.

На 15 декември 1945 г. френските власти арестуват бащата и сина Порше като военни престъпници. Докато Фери е освободен след 6 месеца, Фердинанд излиза през 1948 г.

В края на 1950-та година Фердинанд Порше получава инсулт и на 30 януари 1951 г. умира.

През 1996 г. покойният Порше е въведен в Залата на славата на международните автомобилни спортове, а през 1999 г. посмъртно печели наградата за автомобилен инженер на века.

Фери Порше продължава бизнеса на баща си и създава състезателни автомобили от различни серии.

След смъртта на баща си Фери Порше е най-отговорният служител на компанията като генерален мениджър, председател на управителния съвет . През 1972 г. той решава да преобразува Porsche Company като обединява и трите предприятия, които я съставляват.

Фери Порше се оттегля от председателството и става почетен председател на надзорния съвет. Въпреки това той е продължи да контролира компанията като такава. Остава като надзорник до смъртта си през 1998 г.

Предприятието се превръща в публично акционерно дружество, Porsche GmbH . Независимо от това, семейството е осигурило притежанието на по-голямата част от акциите. Фирмата държи и над 50% от акциите и във Volkswagen AG.

В момента Porsche е най -големият производител на състезателни автомобили в света

 

 

Leave a Comment