Поправки на Закона за собствеността на земята уреждат по нов начин спорове между фермери за имоти
Собственици и наследници на невъзстановени земеделски земи ще имат две години да внесат искане в общинските земеделски служби
Нова редакция ще претърпи Законът за собствеността и ползването на земеделски земи (ЗСПЗЗ). Законопроектът е публикуван на страницата на земеделското министерство, а промените са мотивирани от министър-председателя Кирил Петков.
Измененията в ЗСПЗЗ касаят ползватели на земеделски земи, а също така и собственици и/или наследници, които все още са с невъзстановени имоти, въпреки че са спечелили дела в Европейския съд по правата на човека.
Промените за ползвателите на земеделски земи са предизвикани от случаите, в които двама или повече фермери са предявили права за ползване на един и същ имот.
В досегашния си вариант разпоредбата създава проблеми на общинските служби по земеделие, като ги поставя в роля да определят на кого принадлежи правото на ползване при представяне за регистриране на вписан и невписан договор, както и при наличието на дублирани многогодишни договори (нотариално заверени и вписани в службата по вписванията), често сключени от различни съсобственици на имотите, се посочва в мотивите към законопроекта.
Често са случаите, при които след като е приключила процедурата и масивите за ползване са разпределени с влязла в сила заповед на директора на областната дирекция „Земеделие“, се установява със съдебно решение, че първият по време вписан договор е нищожен или че спорът между вписан и невписан договор е решен в полза на невписания. В повечето случаи съдебните дела, заведени от участниците в процедурата, завършват след приключване на съответната стопанска година, което поставя в невъзможност тяхното реално изпълнение, като същевременно общинска служба по земеделие е задължена да измени заповедта, с която е одобрено споразумението, за да може установеното от съда действително правно основание да се отрази на съответния ползвател.
Освен това нормата създава поредица от проблеми за общинска служба по земеделие, в ролята ѝ на регистърен орган на документите за ползване, а впоследствие проблеми и за Разплащателната агенция, когато за една и съща площ са подадени две или повече заявления за подпомагане и застъпването на площите не е отстранено своевременно. Най-големите проблеми са за земеделските производители, тъй като в тези случаи Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания. Следва обжалване на издадените от Държавен фонд „Земеделие“ административни актове, продължаващи с години съдебни дела, включващи множество експертизи, а оттук и излишно натоварване на съдебната система.
Затова в чл. 37б, алинея 6 отпада. Според досегашния текст в нея, „когато за един и същ имот са представени за регистриране повече от един договор за наем или за аренда на земеделска земя, в общинската служба по земеделие се регистрира 1. договорът, вписан в службата по вписвания с най-ранна дата; 2. вписаният договор – при представяне за регистриране на вписан и невписан договор.“
Създава се нов член 37р с две алинеи: (1) Общинската служба по земеделие води регистър на документите за собственост на земеделски имоти и на договорите за ползване на земеделски земи за целите на подпомагане на земеделските стопани по реда на Закона за подпомагане на земеделските производители.
(2) При представяне на два и повече договори за един и същ имот за съответната календарна година, общинската служба уведомява страните.“
По този начин споровете между фермери за ползване на един и същ имот се прехвърлят на страните по сключените договори, респ. на собствениците (съсобствениците) на имотите, а когато те не разрешат спора помежду си – казусът отива към компетентния съд.
„По този начин ще се преодолеят съществуващите проблеми, възникващи с подаваните от участниците в процедурата многобройни молби и жалби до общинската служба по земеделие, областната дирекция „Земеделие”, Разплащателната агенция и министъра на земеделието, за разрешаване на споровете за ползване на земеделски земи, които са извън техните компетенциите“, пише в мотивите.
В чл. 37б от ЗСПЗЗ е предвидено задължение за общинската служба по земеделие да води регистър на собствениците и ползвателите на земеделски земи и да предоставя информация за тях на ползвателите, участващи в споразумението по чл. 37в, с цел насърчаване на уедрено ползване и създаване на масиви. Задължението по чл. 37б от ЗСПЗЗ на общинските служби по земеделие да регистрират в информационната система „FERMA WIN“ документите, даващи права за ползване на земеделските земи от ползватели (наематели, арендатори) и собственици, се отнасят до процедурата за създаване на масиви за ползване. Ползвателите на земеделски земи, които желаят да участват в процедурата по чл. 37в, имат възможност в срока до 31 юли, да подадат в общинската служба по земеделие заявление за участие в споразумение за създаване на масиви за ползване, към което да приложат опис на имотите за включване в масивите, съгласно регистрираните в общинската служба по земеделие договори и/или документи за собственост.
Другата промяна в ЗСПЗЗ е свързана с неприключилата все още реституция на земеделски земи. В мотивите се посочват редица съдебни дела с осъдителни решения на Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ), чието изпълнение все още не е приключило, тоест наследниците все още са с невъзстановена собственост.
Изпълнението на решенията на ЕСПЧ (което е задължително) се следи от Комитета на министрите към Съвета на Европа. Република България е цитирана като една от държавите членки на Съвета на Европа с най-висок брой неизпълнени решения.
През август 2021 г. е правителството е приело Пътна карта с мерки за изпълнение на решенията на Европейския съд, които датират отпреди 10 години.
В тази връзка, в законопроекта са предложени текстове, предвиждащи двугодишен срок от влизане в сила на актуализирания закон, в който бившите собственици или техни наследници подават заявление за установяване (идентифициране) границите на земеделските имоти, за които правото на възстановяване е признато с влязло в сила решение на общинската служба по земеделие в съществуващи или възстановими стари реални граници или със съдебно решение. След изтичането на срока правоимащите лица се разполагат служебно от общинската служба по земеделие върху земи, предоставени от общинския поземлен фонд, съобразно решението за признаване на правото на възстановяване на собствеността в съществуващи или възстановими стари реални граници, по ред и условия, определени в Правилника за прилагане на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи.
С цел осигуряване на необходимия поземлен ресурс за приключване на поземлената реституция, бе продължен петгодишният ограничителен режим за разпореждане със земите по чл. 19 от ЗСПЗЗ, въведен с параграф 14 от Преходните и заключителни разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за опазване на земеделските земи (ДВ, бр. 100 от 2015 г.), като гаранция за пълното постигане целите на ЗСПЗЗ за възстановяване на собствеността, респ. за обезщетяване на собствениците на земеделски земи. С § 12, ал. 1 от Заключителните разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за подпомагане на земеделските производители (ДВ, бр. 103 от 2020 г.) е прието удължаване на срока с 5 години, считано от 23 декември 2020 г., в който общинските съвети могат да предоставят земите по чл. 19 от ЗСПЗЗ.
В Преходните и заключителни разпоредби на Законопроекта е записан нов параграф 3. Според него ощетените до момента собственици и наследници подават искане по чл. 45д от Правилника за прилагане на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи до общинската служба по земеделие по местонахождението на имота в двугодишен срок от влизане в сила на този закон.
Техните имоти следва да се възстановят от общинския или държавния поземлен фонд след мотивирано искане на общинската служба по земеделие.
Ако собственици/наследници не подадат искане за възстановяване в двугодишния срок, имотите им се разполагат служебно от общинските земеделски служби върху земи, предоставени от общинския поземлен фонд, съобразно с решенията на ЕСПЧ или решенията на съответната общинска служба по земеделие