Производителите на яйца във Великобритания се отказват от бизнеса заради повишените разходи

986041-eggs

Производителите на яйца във Великобритания намаляват броя на отглежданите от тях кокошки или напускат индустрията поради текущи разходи, които правят бизнеса им нежизнеспособен, предупреди Британската асоциация на производителите на яйца за свободно отглеждане (BFREPA). От там заявяват, че много от нейните членове губят пари поради високите цени на храната за пилета и разходите за енергия, съобщи британският сайт bbc.com.

Фермерите призоваха за увеличение от 40 пенса за дузина яйца, за да помогнат за покриване на разходите. Но супермаркетите казаха, че са „ограничени“ от това колко разходи могат да прехвърлят върху клиентите.

Фермерите твърдят, че въпреки че цената на една дузина яйца се повиши с около 45 пенса в супермаркетите от март насам, те са получили само между 5 до 10 пенса от това увеличение.

Йоан Хъмфрис, производител на яйца от Поуис в Уелс, каза във видеоклип в социалните медии, че супермаркетите „отказват“ да плащат на фермерите „справедлива цена“ за тяхната продукция във време, когато разходите са „скочили до небето“ с фуража, електричеството и цената на нови птици.
„Ние физически не можем да си позволим да произвеждаме тези яйца. В момента има осем милиона по-малко поръчани кокошки за свободно отглеждане през следващата година“, каза той. „Така че това са малко под осем милиона яйца, всеки ден, който няма да произвеждаме. Вече ни липсват три милиона яйца, за да бъдем самодостатъчни като държава.“

Подобно на домакинствата, фермерите също бяха засегнати от рязко нарастващите разходи за енергия през последните месеци. Те също трябваше да харчат повече за пшеница, ключова съставка във фуража за пилета, чието количество се увеличи рязко в резултат на войната в Украйна, като Русия и Украйна произвеждат около 30% от световното предлагане.

Освен нарастващите разходи, фермерите бяха засегнати от най-голямата досега епидемия от птичи грип в страната, която доведе до умъртвяването на милиони птици през последните 12 месеца. Всички домашни птици, отглеждани в затворени помещения, в Англия трябва да се държат на закрито, съгласно правителствените насоки, което означава, че яйцата в магазините се етикетират като „яйца от хамбар“, тъй като птиците се държат вътре повече от 16 седмици.

Фермерите по-рано предупредиха, че Обединеното кралство може да се изправи пред недостиг на яйца, ако търговците на дребно не започнат да плащат повече.

Министерството на околната среда, храните и селските райони обаче каза, че „в момента няма недостиг на яйца“.

„Ние разбираме трудностите, които епидемията от птичи грип причинява на фермерите, но популацията на кокошките носачки е приблизително 38 милиона, така че е малко вероятно това да повлияе на общото предлагане“, се казва в изявление.

BFREPA каза, че проучване на 157 от нейните членове миналата седмица е установило, че 33% са намалили или спрели производството на яйца по някакъв начин.

Бен Пайк, говорител на търговския орган, заяви, че птичият грип е „допринасящ фактор“ за проблемите на производителите на яйца, но допълнителният натиск от цените е „вероятно по-голям фактор в момента“.

Кевин Коулс от Британския съвет за индустрията за яйца каза, че вярва, че има проблеми по отношение на наличността на яйца, но добави, че не смята, че това е „криза“.

„В момента има голям натиск върху фермерите, птичият грип е едно, цените друго, а търсенето остава силно – потребителите искат да купуват яйца“, добави той.

Британският консорциум за търговия на дребно (BRC), който представлява супермаркетите, каза, че птичият грип е причинил известно прекъсване на доставките на яйца, но добави, че търговците на дребно се опитват да сведат до минимум въздействието върху клиентите.

„Търговците на дребно имат дългогодишни, установени отношения със своите доставчици и знаят колко важно е поддържането им за техните клиенти и бизнес“, каза Андрю Опи, директор храни и устойчивост в BRC.

„Супермаркетите доставят по-голямата част от храната си от Обединеното кралство и знаят, че трябва да плащат устойчива цена на производителите на яйца, но са ограничени от това колко допълнителни разходи могат да прехвърлят върху потребителите по време на криза на разходите за живот.“

Leave a Comment