Защо фермерите не преминават към електрически трактори? Просто е – няма ги

Всеки, който днес иска да си купи трактор с електрическо задвижване, ще се провали. Защото няма такъв. Към днешна дата нито лидерите на пазара, нито друга голяма марка трактори предлагат модел трактор с батерия вместо дизелов резервоар, пише немското издание Agrarheute.

Производителят на селскостопанска техника Fendt представи първия си трактор с електрическо задвижване през 2017 г. – e100 Vario със 75 к.с. Началото на серийното производство не е обявено до втората половина на 2024 г., а покупната цена все още не е известна. 

Марките Case IH и New Holland показаха своята версия на електрически трактор за първи път миналия ноември : Farmall 75C Electric и идентичния T4 Electric със 74 к.с. Серийното производство е планирано да започне през 2024 г. John Deere обявява първия си акумулаторен трактор с мощност до 100 к.с. за 2026 г.

Електрически и … немощни

За обикновена работа на полето обаче фермерите се нуждаят от трактори с мощност от 180 к.с. Батерия с такава мощност би тежала 6 тона. Това е почти колкото празното тегло на един трактор. 

В допълнение, тракторите често трябва да могат да осигурят висока производителност за дълъг период от време. Когато работите върху почва, например, е необходимо високо ниво на сцепление в продължение на няколко часа, за да теглите машината през полето. Не е възможно да заредите батерията в кола чрез спиране и рекуперация.

Въпреки че имаше различни опити за захранване на трактори чрез кабел ( John Deere: електрически трактор с 400 к.с., окачен на кабел ), те никога не напреднаха отвъд статуса на концептуално проучване. 

Кратко работят – дълго се зареждат

Работното време на електрическите трактори под 100 к.с., които скоро ще излязат на пазара, е ограничено до 4 до 5 часа поради възможния капацитет на батерията. За големите трактори зареждането на трактора ще отнеме над десет часа. Дори ако имаше най-новата станция за зареждане Super Charger в края на полето.

Има идеи за увеличаване на пробега с помощта на горивна клетка с метанол като удължител на пробега. Те обаче са базирани на течни енергийни източници (метанол) и имат ограничена мощност (15 kW).

Leave a Comment