Илия Проданов: Не е проблем намирането на пазар за зърното ни, проблем е цената
Разходите на декар пшеница са към 200 лева, а приходите на пловдивските производители с превоз до морето ще са 180 лв.
„Надяваме се тази година да е малко по-добра, но това отново ще зависи от пазарите. Защото ние нашата работа вече сме я свършили. Вижда се, че зърнопроизводството държи в последните 15-20 г. стабилен тренд на реколта и добиви. Пазарът е нещото, което в последните години обърка нормалния ритъм на стопанствата“, каза днес пред журналисти преди официалното откриване на жътвата в Пловдивско председателят на Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) Илия Проданов.
„В момента цената на пшеницата е около 400-410 лева за тон, закарана на пристанище. Което за региона на Пловдив означава 50 лева надолу, тоест 350-360 лева цена от стопанин заради транспортните разходи. При 500 кг/дка добив, това са 180 лева от декар приход, което е крайно недостатъчно, защото разходите се движат около 200 лева.
Не е проблем самото намиране на пазар, проблемът е цената на този пазар. Пазар има, търсене има, но цената, която се предлага, не е достатъчно висока. Оттам идва проблемът. Много страни консуматори на зърно има и те търсят да го купят, но цената на която го търсят и намират е ниска. Има предлагане от Украйна, от Русия, имаше задържана стара реколта в България и в Румъния, която се предлагаше в последните месеци. Така че предлагане има и това не позволява цената да се повиши много.
Нашата стока е с високо качество и изпълнявайки европейските изисквания е с високо ниво на екологичност. Това естествено прави зърното и с по-висока себестойност. Пазарите, на които ние трябва да продаваме, са платежоспособни. Това е европейският пазар, който обаче в момента е зает от Украйна. Ние бяхме традиционни износители за Испания и Португалия, но там в момента сме изместени от украинските ни колеги. В момента голям пазар за българската пшеница е Северна Африка, Алжир, Тунис, Египет, както и Азия. Голямо количество имаме изнесено за Южна Корея и за Индонезия през миналата година. Това са нетрадиционни пазари, защото транспортът ни дотам е доста сериозен. Но това е положението.“
Относно заявяването на директните плащания в Кампания 2024 Илия Проданов каза, че всичко зависи кога ще стартира бутонът за приключване. Все още не всички функционалности работят, уточни той.
Та въпроса дали той лично ще продава ожънатата пшеница веднага или ще я задържи на склад, той отговори ще раздели реколтата. „Една част ще продам веднага, а друга част ще задържа.“