Дирижаблите са живи!
Точно преди век германците ги използвали за бомбардировки над Великобритания, а днес за видеонаблюдение и разузнаване
Днес възприемаме огромните балони само като един вид реликви, и се сещаме за тях обикновено когато слушаме Led Zepelin или когато погледнем по време на мач нагоре и виждаме как от цепелин се заснема стадиона от птичи поглед. Тези летателни апарати съвсем не са изчезнали, просто днес се използват за други цели – видеонаблюдение и разузнаване. В миналото обаче дирижаблите са били сериозна конкуренция както на гражданската, така и на военната авиация.
Най-известният производител на дирижабли е германският граф Фридрих фон Цепелин (1837-1917), който конструирал дирижабъл със специални алуминиеви ребра. Успехът на дирижаблите на Цепелин бил толкова голям, че всички апарати от този тип започнали да се наричат на негово име – цепелини. Първият модел LZ излита на 2 юни 1900 година над Бодензее, а шест години след това във въздуха е вече LZ 2 с два двигателя.
Преди век в средата на студения януари на 1915 година по време на Първата световна война, германското командване, което отдавна искало да изпробва дирижаблите във военни условия, започнало подготовката на операция за бомбардировки над Лондон. Реализацията се отлагала само поради страха на кайзер Вилхелм, че някой от роднините му на мъгливия Албион може да пострада.
Стартът на операция „Зелена светлина” бил даден на 13 януари. Бомбардировките започнали на 19 януари късно вечерта. Две машини прелетели разстоянието от 640 км до Острова, и изсипали бомбите си над градовете Грейт Ярмът и Куинс Лин. Девет души станали жертви на бомбардировките, а други шест били ранени. Властите оценили щетите на 7740 британски лири.
По-силен от жертвите и щетите обаче се оказал психологическият ефект, тъй като до това време се считало, че Великобритания е била недостижима за противниците си. Кралското семейство, което се намирало на почивка в близост до засегнатите градове било незабавно евакуирано в столицата.
След успеха на първите полети, германците многократно се възползвали от дирижаблите, като най-сериозните бомбардировки били извършени над Лондон на 8 септември 1915 година. Били убити 22 души, а броят на ранените достигнал 87. Щетите нанесени на британската столица се оценявали на 550 хил. лири. При все това след подобни рейдове дирижаблите се връщали на земята необезпокоявани, тъй като английските зенитни части така и не успели да свалят нито един от тях. Дирижаблите можели да бъдат свалени само от самолет, който да се издигне над тях и да пусне няколко бомби, но подобна операция носела твърде големи рискове в онези времена.
По-късно били изобретени специални фугасни патрони, с които можело да се стреля по тях от позиционирана на самолет картечница. По времето на войната германците извършили 52 полета с дирижабли над Великобритания, 12 от които над Лондон. За да отвърнат на атаката на с дирижаблите, британците били принудени да създадат специални ескадрили и противовъздушна отбрана. Те успели да свалят един от цепелините едва при бомбардировката на 5 август 1918 година, когато за последно тези летателни апарати били използвани за военни цели.
Превод: Мартин Ивановfirst copy of branded watches in delhiknock off coach watches
По материали на Gazeta.ruryan gosling drive watch replica