Спират плащането на общините, ако не докажат приходи от проекти по мярка 7.2
Общините трябва да докажат приходи от инвестициите, които правят по одобрени проекти, с които са кандидатствали по мярка 7.2 „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“. Техните проекти трябва да генерират приходи от периода на подписване на договора до заявката за плащане. Това е едно от измененията на Наредба № 12 от 2016 г. за прилагане на подмярката, което е заложено в проекта на наредба, с която се изменя и допълва досега действащия документ.
От фонд „Земеделие“ няма да изискват доказване на приходи, когато разходите не надхвърлят левовата равностойност на 50 000 евро, както и за проекти предмет на правилата за държавни помощи.
Ако общините бенефициенти не докажат приходи, Разплащателната агенция може да откаже изплащането, или да намали договорената финансова помощ, както и да изиска възстановяване на част или цялата финансова помощ.
За целта в чл. 53 се вписват нови алинеи 2 и 3. Ал. 2 гласи, че в периода от датата на сключване на договора за предоставяне на финансова помощ до пет години от датата на получаване на окончателно плащане (а в случаите на държавна или минимална помощ – в срок до десет години от датата на сключване на договора за предоставяне на финансова помощ) ползвателят на помощта е длъжен да води счетоводна отчетност, въз основа на която да се определи дали проектът генерира нетни приходи през този период.
И ал. 3: Изискването да се води счетоводна отчетност, въз основа на която да се определи дали проектът генерира нетни приходи по ал. 2, не се прилага за проекти, по които размерът на допустимите за финансово подпомагане разходи не надхвърля левовата равностойност на 50 000 евро, за проекти по чл. 4, т. 5 и 7, и за проекти предмет на правилата за държавни помощи.“
Много подвеждащо заглавие. Изобщо не сте прочели правилно промените в наредбата и по-специално чл. 46, ал. 5 (нова), която гласи следното: „(5) Установените по ал. 1, т. 14 нетни приходи се приспадат от окончателно допустимите общи разходи за проекта при окончателното плащане, в случай, че не са приспаднати от ползвателят на помощта от заявените за плащане разходи. Когато не всички заявени разходи са допустими за подпомагане, нетните приходи се разпределят пропорционално между общите допустими разходи и недопустимите разходи.“ От описаното става ясно, че размерът на помощта ще бъде намален с установените генерирани нетни приходи, а не че ще спрат плащането или че задължително следва да имат приходи. Съгласно Вашето тълкувание излиза, че за нов път задължително ще трябва да има приходи, което не ми е ясно как точно ще стане?!? Не подвеждайте читателите си!