Иван Карнабитов: Патета от Франция бяха последните чартъри на Летище Пловдив
От един до три частни бизнес самолета стоят на перон до пистите на аеропорта
Иван Карнабитов, изпълнителен директор на „Летище Пловдив“ЕАД пред АгроПловдив
Иван Карнабитов е новият изпълнителен директор на пловдивското летище. Той е на 37 г. Завършил е немска гимназия, а след това Международни икономически отношения в Пловдивския университет. Има магистърска степен по туризъм от УНСС – София. От 18-годишен работи на летището. Семеен е, има един син. Предишният директор Дойчин Ангелов бе отстранен от поста със заповед на транспортния министър Даниел Папазов. Ангелов бе на поста от 2009 г.
– Г-н Карнабитов, извършва ли се чартърен експорт със земеделска или друга продукция на региона от Пловдивското летище?
– Не. Последният чартър, за който си спомням, беше за еднодневни патета от Франция, които пристигаха по поръчка на птицевъди от района на Брезово и Раковски. Това беше през 2006 г. Всяка седмица имаше по един полет, но това приключи. От детските си години помня, че на летището беше много оживено от ежедневно натоварени самолети с плодове и зеленчуци. Излитаха по над 10 самолета на ден. Имаше и превоз на агнета, които летяха за Италия. През средата на 90-те години започнаха пък чартъри със стоки, натоварени от Дубай. По това време много наши търговци купуваха от безмитната държава стоки, товареха ги на самолети и ги разтоварваха в Пловдив. Но и това приключи. В момента дори на летището в София няма товарни полети. Единствените бизнес чартъри са по поръчка на куриерски фирми.
– Какви са причините за неизползването на въздушния превоз?
– Основната е в цената. Доста скъп излиза трансферът по въздух. Бизнесът предпочита да използва камиони и кораби. Разбира се и кризата оказва влияние.
– С какъв финансов резултат приключи летището 2012 година?
– Не съм започнат с точните цифри, но е отрицателен. Главната причина е в големите амортизационни отчисления, които правим след построяването на новия терминал. Ще се радвам да се опровергая, но смятам, че и през следващите години минусът във финансовия отчет ще е по-голям от плюса по същата причина. Но, по-добре така отколкото ако бяхме останали в стария терминал. Той прилича повече на супермаркет отколкото на летищна зала. И в същото време мога да кажа, че финансовото състояние на дружеството е добро.
– Какви са идеите ви за увеличаване на натовареността на летището?
– Реалист съм и не искам да се изхвърлям. Доста авиокомпании фалираха, останалите възприемат България като малък пазар. Пътническите полети са предимно до София. През лятото двете морски летища се оживяват заради туристическите чартъри. Пловдив не е дестинация с добра перспектива в близкото бъдеще.
– Колко частни самолета ползват за престой Летище Пловдив?
– На перон остават между един и три. Това са бизнес самолети, които са за не повече от 10 пътника.
– Пожелавам ви успех на новия пост!
– Благодаря.
От летище Пловдив целогодишно има редовни полети до Англия (Лондон) и до Германия (Франкфурт – Хаан), които се извършват от нискотарифния авиопревозвач „Райънеър“. То е специализирано и в обслужването на чартърни туристически полети за българските високопланински ски курорти през зимния сезон от декември до април – Пампорово и Банско. Разполага с много модерен, функционален летищен комплекс с възможности за обслужване на 1000 пътника в пиков час. Аеропортът има собствен безплатен паркинг за 50 автомобила и 20 автобуса. Летищeто осигурява автобусен транспорт за пътниците на всички международни превозвачи, в случай на закъснение, когато Пловдив се използва като резервно летище на София, или на всяко друго летище в България.