Над 330 магазина на западни вериги прибраха парите за Коледа
В капана им са родните производители и българските потребители
Около 335 хипер и супермаркети на чужди търговски вериги в страната прибраха парите на българите за Коледа. През януари те ще изнесат и печалбите при компаниите майки. Очаква се само за декември печалбата на Лидл и Кауфланд да е поне 20 милиона лева, след като за миналата година оборотите им общо бяха за 1.2-1.3 милиарда лева. Българският пазар очевидно е благодатен, след като дискаунт търговците продължават да се разширяват и да откриват нови и нови обекти. Парадоксът е, че го правят в най-бедната държава на Европейския съюз по официални и неофициални данни. По всичко личи, че тук се чувстват добре.
Шумни реклами и тихи антиреклами
През целия декември западните вериги буквално ни окупираха с реклами, че в техните магазини е раят на изобилието и евтинията. Нашите търговци със супермаркети дори не гъкнаха. От години те са свити в ъгъла на пазара и оцеляват с мъка, притиснати от гигантските мащаби на чуждите компании.
Покрай рекламите мина ей така, между другото, новина за закупен от Кауфланд в Бургас телешки шол, от който изпаднал 3-сантиметров червей. (Впрочем, червеи се появяват периодично в храните на хипермаркетите.) После за установено в Логистичния център на същия търговец голямо количество краве сирене, което е било направено с палмово масло и би следвало да се обозначава като млечен продукт. На топлия щанд на Карфур в София пък продадоха на клиент порция пилешко с ориз, в който имаше стъклени парчета. Периодично се появяват информации за потребители, консумирали кренвирши на „много изгодни цени“, които получават хранителни отравяния.
Там е евтино, защото е некачествено
Защо стоките в хипермаркетите са евтини и изгодни, е съвсем друг въпрос. Западните търговци оставят без въздух не само преките си конкуренти – българските магазини, но и родните производители на храни и други продукти. Ниските цени в Кауфланд, Лидл и другите хипермаркети са резултат от безкрайното извиване на ръце на фирмите доставчици, които не рядко са принудени да продават стоките си почти на себестойност и дори под нея. Производителите на хляб, сирене, колбаси, пакетирани стоки, козметика и други се съгласяват с условията по една проста причина: българските магазини не могат да поемат цялата им продукция.
Цените в западните вериги са ниски, наистина, но за това плащат родните производители. Така те освен че се декапитализират, са принудени да се конкурират с некачествени вносни храни, които чуждите търговци пускат на безценица у нас. За да съществуват, българските фирми целенасочено влошават качеството на храните и така намаляват себестойността им.
Макар потребителите да са доволни от привидната евтиния, на практика те плащат за стоки със съмнително качество – наши и чужди. На печалба са само търговците. И това, впрочем личи по разрастването на магазините им.
Кой колко магазина има
Колко магазина има в страната Кауфланд?
Ето ви въпрос с повишена трудност. Със сигурност не може да намерите данни за това в интернет страницата на търговеца. В мрежата могат да се срещнат стари информации, според които обектите на търговеца с най-големи обороти в страната са 46. Нищо чудно да са повече.
В електронния профил на Лидл е същото – няма информация за броя на обектите. Наскоро се появи съобщение, че немският търговец ще открие 69-я си магазин в страната. Появи се и изчезна. Двата магазина – Кауфланд и Лидл, са собственост на „Шварц груп“.
С най-много магазини в страната е Билла. Австрийската компания е посочила в интернет визитката си, че оперира в 86 обекта из България.
Френската Карфур също е посочила броя на магазините си – 9 хипер и 11 супермаркета.
Първата западна верига, която пристигна у нас, беше немската Метро. На 18 март 1999 г. тя откри първите си два обекта – в Пловдив и в София. Оттогава и досега при Метро не е отпаднало ограничението да се пазарува само с карти, тъй като фирмата продължава да се определя като търговец на едро. Въпреки че е с най-дълга биография у нас, хипермаркетът е с най-малко магазини – 14 в цялата страна.
Литовската компания Т-маркет е обозначила върху картата на България 15 магазина.
От юли 2011 г. Пикадили смени сръбския си собственик и премина към белгийската Делез груп. В електронната страница на търговеца е посочено, че притежава 28 супермаркета у нас.
Немската Пени маркет изглежда има 57 магазина, доколкото може да се разбере от сайта им. Веригата е ориентирана към по-малките общини, а в най-големите градове присъства слабо.
Във всички тия магазини работят българи. Хора умни, хора набрали опит, хора професионалисти. Достатъчно е само някое от всичките до сега или бъдещи правителства да реши да направи една такава БЪЛГАРСКА верига от магазини. Ама НЕ! Сега например вече година, ако не и повече стои празна сградата на бившият магазин Рода. Какво, пари ли няма? Май работата не опира до пари, а до нещо друго. Жалко!