Как се създава Агрогрупа производители? Разказ от първо лице
Четирима овощари регистрираха „Фрут логистик“ в МЗХ преди две години, оборудваха се с техники, мрежи против птици и градушки, палети и други, построиха и складова база
Как се създава Група производители? Земеделският министър проф. Греков е многократно е подканвал малките фермери да се сдружат, за да постигнат по-добри резултати както на пазара, така и за намаляване на себестойността на продукцията. Създаването на обща фирма е възможно по всяко време. Но регистрирането на Група производители, за която се отпуска европейско и национално финансиране, трябва да отговаря на определени условия и да работи по определени правила.
АгроПловдив потърси Константина Семерджиева, маркетинг мениджър на „Фрут логистик“ООД да разкаже как бе създадена тази група и как работи от регистрирането ѝ досега.
Условията
„Минимум четири фирми или физически лица могат да създадат Група производители според правилата, посочени в Наредба 11“, обясни маркетинг мениджърът на „Фрут логистик“. Наредбата важи само за производителите на плодове и зеленчуци и финансирането на Групата не е по мярка 142. Наредбата не е посочила лимит за максималния брой съдружници – може да са 10 и повече. Условието е те да имат общ годишен оборот от поне 50 000 евро. Ако съдружниците са физически лица, те доказват оборота си с данъчна декларация. Ако са юридически – с годишен отчет за приходите и разходите на фирмата.
Три форми на обединението
Фирмите/физически лица, които искат да се реристрират като Група производители, трябва да изберат юридическата форма на сдружението си. Те могат да се регистрират като събирателно дружество (СД) или като дружество с ограничена отговорност (ООД) или като кооперация.
„Фрут логистик“ООД е създадена от четирима производители на плодове през 2012 г. Те имат дългогодишни партньорски и чисто приятелски отношения. Стопанствата им са на територията на Пловдивска и Хасковска област. Общият размер на градините е 1500 декара. Съдружниците отглеждат ябълки, сливи, десертно грозде, праскови, нектарини и кайсии. Те имат отделни счетоводства и формират собствени приходи, разходи и печалба. Принципно Групите производители се създават с инвестиционна цел. Те не отчитат печалби.
Цели – най-общо пари и пазар
Целите са най-общо две. Първата е новото сдружение да намери по-добър пазар на общата продукция и да снижи и себестойността ѝ като закупува семена, торове, препарати и други стоки за производството на по-ниски цени при по-големи заявки. А също така да ползва обща техника, складове, цехове за заготовка, плодохранилища и други. Втората цел на обединението в Група е получаването на субсидии за изпълнение на заложения инвестиционен план.
Планът: ясната визия
При регистрирането си Групата прилага инвестиционен план за изпълнение. Сроковете на изпълнението може да са 3 или 5 години, поясни Константина Семерджиева. Тя изрично уточни, че това условие е валидно за предишния програмен период. През новия все още Брюксел не е издал регламент как ще се прилага схемата. А това означава, че и от българска страна липсва нормативна база за правилата, по които ще бъдат финансирани новите групи и организации производители.
Финансиране
В плана се разработват година по година инвестиционните намерения на групата производители. Ако регистрираното в МЗХ сдружение (група) планира през първата година да похарчи 1 милион лева, примерно, за изграждане на цех за заготовка и за закупуване на трактори и друга техника, 25% е самоучастието, а 75 на сто е субсидията, която се изплаща с европейски и национални средства.
В разходите са предвидени средства и за административно обслужване. Те варират като процент в годините. Ако годишният оборот на групата е до 1 млн. €, административните разходи през първата година са 10%, през втората 10%, третата 8%, четвъртата 6% и петата 4%. В случай, че приходите надхвърлят 1 млн., административните разходи за 5-те години са както следва: 5, 5, 4, 3, 2%.
Административните разходи са за счетоводство, юридическо обслужване, маркетинг, възнаграждения на персонала, консултантски услуги, проекти и други, изброи Семерджиева.
Полезната администрация
Групата производители се занимава с най-важното – произвежда качествена продукция. Администрацията обаче също има изключително важни функции. Може би най-важната от тях е да осигури най-добрата реализация на произведената стока. Във „Фрут логистик“ООД работят 3-4 души, които имат разностранни отговорности. Те комуникират с търговците от България и чужбина, договарят цени и доставки, транспорт. В резултат на работата им плодовете на съдружниците вече се търгуват на щандовете на хипермаркетите, има договориран и износ. Освен това служителите се информират за законовата уредба, която касае производителите и дружеството. При проверки от страна на фонд „Земеделие“, банкови инспектори, НАП и други – администрацията е насреща. Тя развежда търговците из градините на производителите в групата. И т.н.
Инвестиции на „Фрут логистик“ досега
При изпълнението на плана до момента 4-та производители, включени в Групата „Фрут логистик“ са се оборудвали със защитни мрежи против градушка, птици и насекоми при ябълковите градини, има закупени трактори, пръскачки, мотокарна уредба, бокс палети, платформа за бране на плодове и за резитба, машина за опаковане. Построена е складова база в Брезово, която заедно с бокс палетите се ползва общо.
През 2014 г. дружеството предвижда отглеждане на зеленчуци – салати и репички, като за целта планира изграждане на култивационни съоръжения. Ще се закупи още техника и още бокс палети.
Перспективи
Групата „Фрут логистик“ трябва да се разшири и да стане организация на производители. В организацията участват минимум 7 съдружници с общ годишен оборот минимум 200 000 лева. „Вече има запитвания от други производители, които имат намерение да се присъединят към нашето дружество“, поясни Константина Семерджиева. „В момента сме на етап проучвания – те нас и ние тях.“
„Добре е да знаете, че когато създавате Група, вие излизате абсолютно на светло и работите според законите на страната. Успехът на дружеството е резултат на напрегната и професионално свършена работа. Формулата е : Труд, труд, труд“, обобщи маркетинг-мениджърът.